Moni luulee, että varpaiden kuuluu osua kengänkärkeen. Kuva: Colourbox
Moni luulee, että varpaiden kuuluu osua kengänkärkeen. Kuva: Colourbox

Jalkaterapeutin mukaan suurin osa naisista käyttää koko ajan liian pieniä kenkiä. Näin tiedät, mikä kokosi oikeasti on.

Suurin osa naisista vetää joka päivä jalkaansa liian pienet kengät. Jalkojen ongelmista kärsivistä melkein kaikilla on väärä käsitys kengännumerostaan. Kengänkoko voi heittää jopa kolmella numerolla.

– Oikeastaan sata prosenttia asiakkaistani käyttää liian pieniä kenkiä, kertoo jalkaterapeutti Veera Keltanen Vuosaaren Jalkaterapiakeskuksesta.

Isompia ihmisiä, isompia jalkoja

Keltasen mukaan suurin syy on se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä, millainen kenkä on sopiva. Toisaalta ihanteena on siro jalka.

– Moni sanoo, ettei ulkonäöllä ole mitään väliä, mutta silti heillä on liian pienet kengät.

”Naisten yleisimmät kengänkoot ovat ehdottomasti 40–43.”

Moni nainen ajattelee, että jalat näyttävät suurilta, jos ostaa isommat kengät kuin ennen.

– On totuttu, että kengännumero alkaa kolmosella. Kenkäkaupoissa myydäänkin eniten 37–39-kokoisia kenkiä. Mittaan jalat vastaanotollani, ja naisten yleisimmät kengänkoot ovat ehdottomasti 40–43. Jopa kokoa 39 on oikeasti tosi vähän.

Me olemme isompia kuin mummomme, ja siksi myös kengänkoot ovat suurentuneet. Myös ylipaino on yhä yleisempää, ja se suurentaa jalkoja.

Jalan koko voi muuttua myös hormonien vuoksi. Esimerkiksi raskaudet ja vaihdevuodet voivat suurentaa jalkaa. Hormonitoiminta saa nivelet löystymään, mikä levittää jalkaa sekä pituus- että leveyssuunnassa.

Jalkaterän asento vaikuttaa koko alakroppaan

Liian pienet kengät ovat monella tapaa tuhoisat. Kivut jaloissa on yleisin syy hakeutua jalkaterapeutin vastaanotolle. Sen lisäksi kynnet voivat kellastua, paksuuntua ja kasvaa kivuliaasti sisäänpäin. Jalkateriin tulee känsiä, rakkoja ja haavaumia. Kun varpaiden tyvinivelet yliojentuvat, varpailla on tapana mennä koukkuun.

Pienistä kengistä seuraa myös vaivaisenluita ja asentovirheitä. Kun jalkaterän asento on pielessä, se vaikuttaa nilkan ja sitä kautta lantion linjaukseen.

”Monen nivelrikon voisi ehkäistä, jos kengänkoko olisi oikea.”

– Työikäisillä on hirveästi nivelrikkoja, kuten polven ja lonkan tekoniveliä. Monet näistä vammoista voisi ehkäistä, jos kengänkoko olisi oikea.

Keltasen mukaan lääkärikään ei välttämättä tule ajatelleeksi, että ongelmat johtuvat kengistä.

Varvas irti kärjestä!

Moni luulee, että varpaiden pitäisi olla kiinni kengän reunassa. Varpaiden ja kengänkärjen väliin pitäisi kuitenkin aina jäädä 1–1,5 senttiä tilaa.

Jos kenkä hölskyy, kun varpaiden eteen jää tilaa, sitä voi kiristää paremmin kiinni jalkaan nauhoilla tai tarroilla. Jos se ei onnistu, kenkä on vääränlainen.

– Oikeankokoinen kenkä ei missään vaiheessa purista mistään, eikä varvas osu kärkeen.

On myös hyvä muistaa, että samannumeroinen kenkä voi olla eri merkeillä eri kokoinen.

Näin saat tietää jalkasi koon

Keltanen suosittelee hankkimaan irtopohjallisen, jonka avulla voi arvioida jalkansa koon. Kun seisoo suorassa pohjallisen päällä, näkee, jääkö varpaiden ja pohjallisen reunan väliin 1–1,5 senttiä. Irtopohjalliset eivät ole kovin kalliita, joten niitä voi ostaa paria eri kokoa ja arvioida, kumpi on sopivampi jalalle. Apuna voi käyttää myös irrotettavaa sisäpohjallista, joka on monissa kengissä. Kokonsa voi mittauttaa myös jalkaterapeutin vastaanotolla. 

Katitus_

Teetkö sinäkin tämän huippuyleisen virheen kenkäostoksilla? Seurauksena liuta vaivoja

Moni sulloo jalkansa liian pieniin kenkiin kun niitä sopivan kokoisia ei yksinkertaisesti ole saatavilla. Edelleen monissa kenkäkaupoissa suurin nro on 41. Onneksi yhä useammasta kenkäkaupasta löytyy jo kokoa 42 mutta niitä tulee kauppaan niin pieni erä että menevät samantien. Hgissäkin on liike josta löytyy isoja kokoja mutta parhaimmat/laadukkaimmat mallit eivät tule juuri koskaan alennukseen vaan samoja kenkiä myydään pitkään. Herätkää kauppiaat ja valikoimista vastaavat.
Lue kommentti
45v kenkäkauppiaana

Teetkö sinäkin tämän huippuyleisen virheen kenkäostoksilla? Seurauksena liuta vaivoja

Olen ent. kenkäkauppias ja surin koko työurani sitä, etten läheskään aina saanut sanomaani perille. Jopa muutamat pikkulasten äidit ostivat lapselle mitattua pienemmän koon, koska oikea koko "näytti suurelta" lapsen jalassa !!!! Joskus joutui varpaita käsin suoristamaan, kun ne olivat kengissä aivan lytyssä. Eräs tarjoilija osti sitkeäsi 37 kokoisia, vaikka mitan päällä koko oli 40. Onneksi oli myös heitä, jotka suostuivat muuttamaan kokoa. Joillakin oli kai henkisenä painolastina pula-ajan...
Lue kommentti

Unohda superfoodit ja rääkkitreenit! Tutkimusten ja asiantuntijoiden mukaan hyvät ihmissuhteet ovat todellinen terveyden ja onnellisuuden tae.

Erityisesti vuoden alussa moni miettii, miten omaa hyvinvointiaan voisi parhaiten edistää. Auttaisiko ruokavalion viilaaminen, kuntosalilla käyminen tai ehkä unta tarkkaileva aktiivisuusranneke? 

Järkevän ruokavalion noudattaminen, liikunnan harrastaminen ja riittävän unensaannin varmistaminen ovat kaikki fiksuja valintoja kokonaishyvinvoinnin kannalta. Terveen ja onnellisen elämän kannalta yksi valinta kuitenkin näyttäisi olevan ylitse muiden: sosiaalisten suhteiden vaaliminen. 

Itse asiassa liikunnan ja terveellisen ruuan hyödyt tuntuvat kietoutuvan yhteen sosiaalisuuden kanssa. Neurologi ja aivotutkija Markku T. Hyyppä kertoo Helsingin Sanomissa, että Välimeren ruokavalio, liikunta ja kulttuuriharrastukset edistävät tutkitusti muistin toimintaa, mutta kaikissa kolmessa hyödyt saattavat tulla paljolti sosiaalisuudesta.

Terveelliseksi ylistetyssä Välimeren ruokavaliossa ei välttämättä ole niinkään kyse oliiviöljystä kuin siitä, että Välimeren maissa on tapana aterioida pitkään ja hartaasti porukalla. Useissa liikuntaharrastuksissa taas hikoillaan yhdessä toisten kanssa, ja kulttuuririennoissakin moni käy jonkun kanssa. 

Joukkuelajeihin, kuoroon, yhdistystoimintaan tai muihin sosiaalisiin aktiviteetteihin aikaansa käyttäneille Hyypän ajatukset kuullostanevat tutuilta. Aika moni meistä mainitsee yhdeksi harrastuksensa parhaista puolista mahtavan harrastusporukan.

Ihmissuhteiden laatu merkitsee

Myös maineikkaan Harvardin yliopiston tekemän suuren seurantatutkimuksen mukaan hyvät ihmissuhteet ovat hyvän elämän salaisuus. Jo 75 vuotta kestäneen tutkimuksen pyrkimys on selvittää, mikä saa ihmiset pysymään terveinä ja onnellisina, ja vuosikymmenten seurannan jälkeen vastaus alkaa olla selvillä. 

– Ihmiset, jotka olivat kaikkein tyytyväisimpiä ihmissuhteisiinsa 50-vuotiaina, olivat joukon terveimpiä 80-vuotiaina, tutkimuksen tämänhetkinen johtaja Robert Waldinger kertoo Ted Talk -puheessaan.

Harvardin jättitutkimuksen mukaan ihmissuhteissa kannattaa keskittyä laatuun. Sellaiset läheiset ihmissuhteet, joissa vallitsee vahva luottamus, ovat terveyden ja onnellisuuden kannalta valtavan arvokkaita. 

Yksinäisyys on valtava terveysriski

Ylipainoa on pitkään pidetty suurena länsimaisia yhteiskuntia uhkaavana terveysongelmana. Sosiaalisen elämän vastakohta, yksinäisyys, saattaa kuitenkin olla paljon suurempi uhka. Näin arvioi esimerkiksi viime vuonna ilmestynyt amerikkalaistutkimus

Samaisessa tutkimuksessa myös väitetään, että yksinäisellä on sama riski ennenaikaiseen kuolemaan kuin tupakoitsijalla. Eliniän lyhentämisen lisäksi yksinäisyyden on todettu lisäävän sydänsairauden riskiä merkittävästi, nostavan verenpainetta ja altistavan muistisairaudelle. 

Yksinäisyys on hyvä erottaa yksinolosta, jolla on paljon tutkittuja hyviä vaikutuksia. Seurassa vietettyjä minuutteja olennaisempaa on kokemus siitä, että elämässä on ihmisiä, joiden kanssa voi nauraa ja joilta saa tukea tiukan paikan tullen.

Parisuhteen ja -suhteettomuuden vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin on tutkittu ahkerasti vuosien mittaan. Yhdessä tutkimuksessa todettiin avioliiton olevan terveyden kannalta paras ihmissuhde, ja toisessa taas huomattiin, että yksinelävillä on parisuhteessa olevia enemmän kestäviä ihmissuhteita ja paremmat välit perheenjäseniin. 

Yhteistä tutkimustuloksille näyttää olevan se, että yhteydenpito läheisiin ja ajan viettäminen heidän kanssaan kannattaa aina, oli läheinen sitten ystävä, puoliso tai vaikka sukulainen. 

Trendejä isompi juttu

Jos tutkimuksia on uskominen, sosiaalisuuden täytyy olla seuraava hyvinvoinnin megatrendi. 

Todellisuudessa sillä on kuitenkin vielä matkaa johtavaksi terveystrendiksi. Aikamme korostaa yksilöllisyyttä, ja esimerkiksi Instagramin loputon fitnesskuvien virta on normalisoinut kropan pikkutarkkaa viilaamista muun hyvinvoinnin kustannuksella.

Grammantarkan ruokavalion ja tiukan treeniohjelman noudattaminen voi lähtökohdista riippuen olla fyysisen terveyden kannalta hyvä veto, mutta sosiaalisen elämän näkökulmasta äärimmilleen viety fitnessmeno on enemmän uhka kuin mahdollisuus.

Toisaalta seuran ja oman porukan kaipuu on perustavanlaatuinen ja yksittäisiä trendejä isompi asia: haluamme kaikki tulla kuulluksi, hyväksytyksi ja rakastetuksi, mutta sen myöntäminen on intiimimpää kuin treenitavoitteen kirjaaminen tai terveysruokakuvien postaaminen someen. 

Liikahikoilun hoitoon on tarjolla pitkäaikaisia ja jopa pysyviä hoitokeinoja. Moni saa niistä avun kiusalliseen hikoiluun. Asiantuntija kertoo, miten hoidot toimivat ja mitä haittoja niistä voi olla.

Apteekin tehokkaat antiperspirantit ovat monen runsaasti hikoilevan pelastus. Antiperspiranttien avulla kiusallisesta hikoilusta pääsee jopa viikoksi. Niiden rinnalle on kuitenkin tullut hoitokeinoja, joilla hikoilusta voi päästä jopa pysyvästi.

Liikahikoilua voidaan hoitaa botuliini-injektioilla, tuttavallisemmin Botoxilla, jotka vähentävät hien eritystä paikallisesti. Muita keinoja ovat mikroaaltoavusteinen MiraDry-hoito, iontoforeesihoito sekä oksibutyniinitabletit. MiraDry-hoito sopii ainoastaan kainaloiden hikoilun hoitoon.

Kysyimme ihotautien erikoislääkäriltä Carl Kyrklundilta, mitä hikoilun hoitamisesta pitää tietää, ja mitä hyötyjä ja haittoja hoidoista on.

Miksi jotkut hikoilevat enemmän kuin toiset?

”Hikoilu on tärkeä osa lämmönsäätelyämme. Kuitenkin 2–3 prosentilla väestöstä esiintyy haittaavaa liikahikoilua. Hikoilua voi esiintyä erityisesti käsissä, jaloissa tai kainaloissa. Syy on tuolloin usein geneettinen. On myös ajateltu, että liikahikoilu voisi johtua tahdosta riippumattoman hermojärjestelmän osan liikatoiminnasta. 

Hikoilu voi myös alkaa yhtäkkiä. Silloin syy saattaa liittyä esimerkiksi vaihdevuosiin tai johonkin sairauteen, kuten kilpirauhasen liikatoimintaan tai diabetekseen.”

Milloin on kyse liikahikoilusta?

”Hikoilu on liiallista, jos se haittaa päivittäistä elämää, vaikuttaa sosiaaliseen elämään tai painaa mieltä. Liikahikoilusta kärsivät kertovat joutuvansa vaihtamaan paitaa kesken päivän, vaatteidensa liimaantuvan hikoilun vuoksi tuolin selkänojaan tai että hikeä valuu käsistä tai otsalta, vaikka he eivät rasita itseään millään tavalla. Jos hikoilu lisääntyy nopeasti ilman näkyvää syytä, siitä kannattaa mainita lääkärille.”

”Hikoilu on liiallista, jos se haittaa päivittäistä elämää.”

Miten runsasta hikoilua voi estää?

”Hikoilusta kärsivät ovat usein jo kokeilleet apteekin tehokkaita antiperspirantteja ennen lääkärille hakeutumista. Lääkäri voi kuitenkin vielä määrätä reseptillä apteekin sekoittamaa vahvaa alumiinikloridivalmistetta, jota voi levittää esimerkiksi käsiin. 

Jos hikoilu liittyy etenkin käsiin tai jalkoihin, useimmiten kokeillaan iontoforeesihoitoa. Siinä kädet tai jalat upotetaan veteen, jonka läpi johdetaan heikkoa sähkövirtaa. Hoito yleensä aloitetaan hoitajan ohjauksessa lääkäriasemalla ja se kestää noin vartin. Hoito tehoaa noin yhdeksällä kymmenestä niistä, joilla on käsien tai jalkojen liikahikoilua.  

Jos liikahikoilu on yleistynyttä, voidaan myös harkita tablettihoitoa. Yleisimmin määrätään oksibutyniini-niminen lääke, joka kuitenkin voi aiheuttaa myös haittavaikutuksia kuten suun kuivumista, päänsärkyä ja huimausta.

Kainaloiden liikahikoilun yleisin hoitokeino on Botox-pistokset. Näitä antaa yleensä ihotautilääkäri.”

Kuinka hyvin botuliinipistokset toimivat?

Botuliinihoito kainaloiden liikahikoiluun poikkeaa ryppyjen hoidosta. Liikahikoilun paikallishoito botuliinivalmisteella on sairaudenhoitoa, joten Botox-lääkkeestä ja lääkärin vastaanotosta saa Kela-korvauksen. Lääkkeestä korvataan 40 prosenttia.

Ryppyjen hoidossa botuliini pistetään lihakseen, liikahikoilun hoidossa pistos tehdään ihon pintakerrokseen. Botuliini estää hermopäätteitä aktivoimasta hikirauhasia.

Botuliinihoidon teho on ollut noin 90 prosenttia kolme kuukautta hoidon jälkeen. Hoitotulos kestää 3–9 kuukautta.

”Botox-hoito kainaloiden liikahikoiluun poikkeaa ryppyjen hoidosta.”

Millaisia haittoja botuliinihoitoihin saattaa liittyä?

”Pääasiallinen haitta liittyy pistosten epämukavuuteen. Lisäksi hoito tulee uusia 3–9 kuukauden välein.”

Mistä on kyse MiraDry-hoidossa, jonka tulosten luvataan olevan pysyviä?

”MiraDry-hoidossa pyritään vaurioittamaan kainalon hikirauhasia niin, että hikoilu loppuu pysyvästi. Hoidossa kainalon ihon päälle laitetaan anturi, joka lämmittää ihon syviä kerroksia mikroaalloilla samalla kun ihon pintaa viilennetään.  

Hoidosta on tehty lumekontrolloitu tutkimus, jossa 90 prosentilla hikoilu oli yli puolet vähäisempää vielä vuoden kuluttua hoidosta. Myös muissa tutkimuksissa tulos on ollut samansuuntainen eli valtaosa hoidetuista saa avun hikoiluun. Hoidon pysyvyys perustuu siihen, että hikirauhasia ei muodostu lisää iän myötä, joten niiden tuhoaminen vähentää hikoilua pysyvästi.”

”Kainalon hikirauhasia pyritään vaurioittamaan niin, että hikoilu loppuu pysyvästi.”

Liittyykö hoitokeinoon haittapuolia tai riskejä?

”Hoitoon liittyvät haitat ovat lähinnä ohimeneviä ja paikallisia. Tutkimuksissa 90 prosentilla esiintyi kainaloiden turvotusta, 87 prosentilla punoitusta ja 84 prosentilla epämukavuutta. Nämä haitat menivät ohi noin viikossa.

Pidempiaikaisina haittoina mainittiin kainaloiden ihon poikkeavat tuntemukset, joita oli 65 prosentilla. Ne kestivät muutamasta päivästä pisimmillään neljään kuukauteen. Kainaloiden ihon epätasaisuutta oli 71 prosentilla, ja se kesti keskimäärin kuusi viikkoa. Noin joka neljännellä esiintyi myös kainalokarvojen häviämistä.