Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos syke hyppii vielä iltayhdeksältä, ota mukava asento ja tee pieni hengitysharjoitus. Oma rauhallinen hetki auttaa saamaan kiinni unen päästä.

Säästä päivän viimeinen tunti itsellesi ja rauhoittumiseen. Joogaopettaja Hanna Ruax neuvoo tekemään uneen valmistavan hengitysharjoituksen. Istuudu sohvalle tai sängynlaidalle asentoon, jossa on helppo hengittää.

– Keskity uloshengityksen rentouttavaan vaikutukseen ja anna kehon jännitysten sulaa jokaisella uloshengityksellä. Huomaat, miten mieli ja hengitys rauhoittuvat automaattisesti, kun et yritä yhtään mitään.

Kun olet löytänyt oman hengityksen rytmin, kuvittele, että hengität ulos ja sisään vasemman sieraimen kautta. Seuraava uloshengitys poistuu oikeasta sieraimesta ja tulee samasta sisään.

Piirrä hengitykselläsi mielessäsi kahdeksikkoa ja anna mielen seurata kuviota. Useamman kierroksen jälkeen anna hengityksen vain kulkea luonnollisesti. Pysy hetki paikallaan ja käy nukkumaan.

VINKKI! Keitä valerianasta rauhoittavaa juomaa. Vältä tietokoneen ja television valvottavaa sinistä valoa. Sammuttele pikkuhiljaa muitakin valoja ja tuuleta makuuhuone hapekkaaksi.

Lue lisää:

Kalastajan vaimo: Rentoutus

Helppo ja nopea saunajooga rentouttaa - näin teet sen kotona

Kotona tehty amatöörihieronta rentouttaa - tällaiset ovat oikeat otteet