Tästä ei enää niin vain noustakaan. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Tästä ei enää niin vain noustakaan. Kuva: Shutterstock

Nelikymppisen on vielä turha yrittää syyttää lihomisesta aineenvaihduntaansa. Onneksi on muitakin syitä.

Jaa tämä makkara tässä vyötäröllä? Se on katsos tämä ikä. Sitä kun tulee, niin aineenvaihdunta tekee tepposet.

Höpö höpö. Lihavuustutkija Patrik Borg tyrmää Ylen jutussa käsityksen siitä, että keski-iän lähestyessä ihmisen aineenvaihdunta muuttuisi niin merkittävästi, että lihominen olisi enemmän sääntö kuin poikkeus. Vanhetessaan ihmiset kyllä lihovat, mutta eri syistä.

– Kehon oma energiankulutus vähenee ehkä prosentin pari vuosikymmenessä. Ja iso osa siitäkin olisi estettävissä, jos elämä olisi yhtä aktiivista kuin nuorena, asiantuntija sanoo haastattelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nelikymppinen ei siis voi syyttää aineenvaihduntaa, mutta toki muita syyllisiä (yksi katselee sieltä peilistä) löytyy. Näihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos housunkaulus on alkanut ahdistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sänkyhommat

Ruuhkavuodet ja stressi varmistavat usein sen, että vanhetessa unenlaatu heikkenee teinivuosien tasosta. Sängyssä vietetyistä tunneista tulee tingittyä, ja aamuyön tunnit saattavat kulua työasioita vatvoessa. Uni vaikuttaa tutkimustenkin mukaan painoon, muun muassa siksi, että väsyneenä tulee sorruttua herkemmin epäterveellisiin herkkuihin.

Ajanvietto

Jos nuorena bailasit pilkkuun saakka pelkän kossubatteryn voimalla, nykyään kavereita tulee todennäköisemmin tavattua hyvän ruuan ja juoman ääressä. Moni viettää vapaa-aikaansa myös kokkaillen ja leipoen. Kaloreita kertyy uusia herkkuja kokeillessa helposti, jos ei ole tarkkana. Maailmassa on niin paljon kiinnostavaa syötävää.

Stressi

Stressi, stressi, stressi. Sitähän riittää nykyihmisen elon tiellä. Stressihormoni kortisoli saa rasvan kertymään elimistöön tehokkaasti, joten jokin keino pitäisi löytää siihen, että pystyisi ottamaan vähän iisimmin.

Lasiin sylkemättömyys

Kaljamaha on todellinen ilmiö niin miehillä kuin naisillakin. Alkoholi ja sen käyttöön liittyvät lieveilmiöt ovat näppäriä tapoja paisuttaa vyötärönympärystään. Kaloreita kertyy, krapularuoka maistuu, eivätkä aineenvaihdunta ja hormonitkaan ole tissuttelussa kovin mielissään.

Suhde kuntosaliin

Tehokas tapa ehkäistä plösähtämistä olisi treenata säännöllisesti lihaskuntoa. Silti se jää monelta väliin. Lihasmassa pitäisi aineenvaihdunnan iskussa.

Jumahtaminen

Sohvalle nimittäin. Moni tunnistaa elämänsä muuttuneen passiivisemmaksi iän myötä, kun ei ole koko ajan menossa. Puuhastelemalla jatkuvasti jotakin pientä tekisi kuitenkin suuremman palveluksen itselleen kuin uppoamalla sohvaan Netflix-maraton mielessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla