Suola kannattaa syödä jodioituna. Kuva: Shutterstock.
Suola kannattaa syödä jodioituna. Kuva: Shutterstock.

Vain harva suomalainen aikuinen saa riittävästi jodia. Tätä elintärkeää hivenainetta on jodioidussa suolassa, maidossa ja kalassa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Finriski-tutkimuksen mukaan aikuiset suomalaiset eivät saa riittävästi jodia. Jodi on elintärkeä hivenaine ja sen merkittävä puute voi aiheuttaa kilpirauhasen suurentumisen, eli niin sanotun struuman, sekä häiritä kasvua ja kehitystä muuten.

Syynä gourmetsuolabuumi

Jodin saanti on vähentynyt, sillä ihmiset eivät kokkaa ruokaa kotona kuten ennen. Ravintolaruuassa, puolivalmisteissa ja maustesekoituksissa ei käytetä jodioitua suolaa. Toinen syy jodin puutteeseen on trendi käyttää merisuolaa, ruususuolaa, vuorisuolaa ja muita erilaisia suoloja. Niissä ei ole jodia.

– Ihmisten olisi hyvä palata jodioituun suolaan. Ei ole mitään järkiperäistä syytä olla käyttämättä jodioitua suolaa. Suolan laatu ei vaikuta ruuan makuun, sanoo erikoistutkija Iris Erlund THL:stä.

Maidon välttelijät riskiryhmässä

Maito on nykyään tärkein jodin lähde. Jodista ei ole puutetta, jos juo maitoa 2–3 lasillista päivässä ja syö kalaa kaksi kertaa viikossa. Kaikissa maitotuotteissa on jodia, sillä sitä lisätään lehmien rehuun.

– Jos ei käytä maitotuotteita eikä syö riittävästi kalaa ja jos syö paljon ravintolassa ja työpaikkaruokalassa, jodista voi olla puutetta.

Aikuisten jodin saantisuositus on 150 mikrogrammaa päivässä. Raskaana oleville saantisuositus on 175 mikrogrammaa ja imettäville 200 mikrogrammaa.

Lue myös:

Nämä ravintoaineet auttavat sinua nukkumaan