Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Paneeko miesohjaaja naisen liian koville vai kannustaako treenaaminen miehen kanssa parempiin tuloksiin?

Mitä sanoo personal
trainer?

Personal trainer Joni Pakarinen vakuuttaa, että miesohjaaja voi ymmärtää naista siinä missä naisohjaaja. Seitsemän vuotta pt:nä toimineen Pakarisen asiakkaista on naisia reilusti yli puolet. Hän on huomannut, että jotkut naiset valitsevat jopa mieluummin
miesohjaajan. Pakarinen on silti törmännyt myös ennakkoluuloihin.
– Uusi naisasiakas voi jännittää, jos on nähnyt minun vetävän tiukkoja salitreenejä kokeneemman asiakkaan kanssa.
Pelko on kuitenkin turha. Pakariselle on tärkeintä, että asiakkaalla on hyvä olo niin treenin aikana kuin sen jälkeen.
Ennen ensimmäisiä treenejä Pakarinen selvittää aina asiakkaansa liikunnallisen taustan ja kuntotason.
– Jos asiakas ei ole liikkunut paljon, pyrin rauhoittamaan häntä ja aloittamaan helpoilla harjoituksilla.
Ennakkoluulojen rikkomiseksi Pakarinen kehottaa tulemaan rohkeasti juttusille miesohjaajan kanssa.
Jotta pt-suhde onnistuu, on löydettävä yhteinen sävel. Sen löytyminen taas riippuu enemmän ohjaajan persoonasta kuin sukupuolesta,
– Vasta kun yhteys on luotu, homma voi toimia.

Kuinka rohkaisee
juoksuohjaaja?

Juoksuohjaaja Mikko Liukan asiakkaista 75 prosenttia on naisia. Silti lähes jokaisessa liikunta­ryhmässä joku jännittää miesohjaajaa. Eniten  häntä karttavat kunto­remonttiryhmissä aloittavat naiset.

– Eräskin valmennettava pohti alkuun, voiko nuori kaveri ymmärtää 40-vuotiasta naista. Nyt olemme treenanneet yhdessä seitsemän vuotta loistavin tuloksin.

Liukka arvelee, että alkujännityksen taustalla voi olla aloittelijan itseluottamuksen puute. Hänen tehtävänsä onkin muistuttaa, että tunnilla voi edetä täysin oman kunnon mukaan.

– Sanon jokaisen harjoituksen alussa, että aina saa levätä, jos siltä tuntuu.
Silti moni jättää tulematta, koska pelkää miehen treenauttavan liian kovaa. Ainakaan Liukan juoksukoulussa niin ei tapahtu.

– Vaimoni Anni vetää meistä kovimmat treenit, huomauttaa Liukka.

Hän arvelee, että naiset voivat miehen ohjauksessa päästä parempiin tuloksiin.

– Naisen pitää usein esittää toiselle naiselle olevansa paremmassa kunnossa kuin on. Miehen kanssa voi taas keskittyä olennaiseen eli treeniin, ja turhat selittelyt jäävät pois.

Silti sukupuolta tärkeämpää on, että ohjaaja on ammattitaitoinen ja empaattinen. Liukalle mieluisimpia ohjattavia ovat 30–60-vuotiaiden naisten ryhmät, koska niissä on hyvä ryhmähenki.

– Naisten huumorintaju vain paranee iän myötä. 

Gynekologilla käymiseen kuuluu, että joku juttelee sinulle jalkojesi välistä. Se tekee monista jutuista vähän outoja.

Gynekologikäynti voi jäädä mieleen rutiinisuorituksena tai jättää lähtemättömän vaikutuksen. Jos joku kehuu munasarjoja kauniiksi, kommentti yllättää eikä unohdu ihan heti, sillä asiasta tuskin oli itse tietoinen.

Maria Veitola pyysi Instagramissa seuraajiltaan kokemuksia sekä hauskoista että vähemmän hauskoista gynekologien heitoista.

Niitähän riitti. Moni Marian Instagram-seuraajista oli sitä mieltä, että gynekologit jos jotkut ovat todellisia sutkauttelun mestareita – osa tahallaan, osa ihan vahingossa.

Tässä Marialle kerrotuista gynekologikokemuksista hauskimpia ja omituisimpia:

”Ei ole tapahtunut mitään ydinräjähdystä”, gynekologi oli todennut synnytyksen jälkeen eräälle kommentoijalle.

”Asuin Herttoniemessä Susitiellä. Gynekologi katsoi henkilötietojani ja sanoi: ’Jaaha asut Susitiellä, sinne jos lähtee saatille saattaa tulla hukkareissu.’ Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi”, yksi keskusteluun osallistunut muisteli.

Aina gynekologien jutut eivät liity alapäähän, huomautti yksi keskustelijoista. ”Mulle gyne sanoi tutkimuksen jälkeen, että ’taisit olla aika rauhallinen lapsi?’ Ensinnäkin hämmästyin, koska äiti on aina kertonut, että olin maailman rauhallisin vauva ja toiseksi mietin, et mistä toi gyne sen näkee? Totesin gynelle, että hän on oikeassa, et kuinka niin? Gyne siihen: ’Ihan sun nimestä päättelin.’”

 ”Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi.”

”Kierukan vaihdossa sain kuulla olevani ’hankala tapaus’. Kaksi naislääkäriä ja naisterkka tuijotteli siinä jalkoväliä ja pohti mitä tehdään. ’Jospa varaillaan aika sille miesgynelle kun sillä on enemmän kokemusta näistä vehkeistä.’”

Kohdunkaulaa vaikka muille jakaa

Joskus lääkärit myös ovat hyvin innoissaan omasta erikoisalastaan, niin oudolta kuin se potilaasta tai asiakkaasta tuntuukin.

”Kyllä muuten näistä lanteista sitten lähtee! Joo, kyllä, ihan täydellinen synnyttäjän lantio”, kokenut miesgynekologi oli kehunut parikymppistä asiakastaan.

”Täällähän on kohdunkaulaa vaikka muille jakaa”, eräälle oli todettu ultraäänitutkimuksessa.

Muutama kommentoija ihmetteli, miksi lääkärit haluavat aina esitellä löydöksiään: ”Kesken tutkimuksen gyne kehui, että kohdunkaula näyttää niin somalta – ihan ruusun nupulta. ’Haluatko nähdä!’ Ennen kun ehdin vastata mitään gyne oli laittanut käteeni peilin ja siirtänyt sen haarojen väliin. Hämilläni totesin vaan, että niinpä näyttää.”

Monet suomalaisten suosikkiruuat sisältävät mahdollisesti syöpää aiheuttavaa akryyliamidia. Listasimme vinkit, joiden avulla sitä voi vältellä.

Oletko koskaan kuullut akryyliamidista? Jos sana ei soita päässä kelloja, tässä pieni tietoisku:

Akryyliamidi on kemiallinen ainesosa, jota muodostuu moniin elintarvikkeisiin, kun niitä valmistetaan. Erityisesti sitä muodostuu silloin, kun tärkkelyspitoisia ruokia kuten perunaa, makaronia tai leipää friteerataan, paistetaan tai paahdetaan. Joissain ruuissa sitä on jo siinä vaiheessa, kun kuluttaja nappaa tuotteen kaupanhyllyltä.

Vaikka akryyliamidi on ruoka-aineissa varsin yleinen tuttavuus, tieten tahtoen sitä ei todellakaan kannata nauttia. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan elintarvikkeissa esiintyvä akryyliamidi voi lisätä riskiä sairastua syöpään.

Eniten akryyliamidia on mitattu esimerkiksi perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivissä, kekseissä, aamiaismuroissa ja kahvissa. Myös ruisleivissä voi olla akryyliamidia.

Tällä hetkellä ruuan sisältämän akryyliamidin ja syövän yhteys ei ole vielä ihan selvä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kuitenkin kehottaa välttämään sen nauttimista.

Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla se onnistuu:

1. Vaihda vaaleapaahtoinen kahvi tummapaahtoiseen

Yksi isoimmista akryyliamidin lähteistä suomalaisten ruokavaliossa on kahvi. Syy on siinä, että iso osa suomalaisista nauttii sumppia päivittäin huomattavia määriä.

Kahvilla on kuitenkin myös lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, eivätkä viranomaiset kehota luopumaan kaffesta tyystin. Sen sijaan yksi muutos omiin kahvitottumuksiin kannattaa tehdä. Kaupanhyllyltä kannattaa ehdottomasti valita tummapaahtoinen kahvipaketti vaalepaahtoisen sijaan, Evira kertoo. Tummapaahtoinen kahvi sisältää vähemmän akryyliamidia kuin vaalepaahtoinen, nimenomaan juuri näin päin.


2. Suosi vaaleaa paistopintaa

Esimerkiksi paahtoleivän ja ranskanperunoiden akryyliamidipitoisuus kasvaa sen mukaan mitä tummemmaksi leipä ja ranskalaiset paahdetaan tai paistetaan.

3. Etsi parempi vaihtoehto

Kaupan kekseistä on mitattu korkeita akryyliamidimääriä. Evira kehottaakin korvaamaan keksit vähemmän akryyliamidia sisältävillä pullilla. Ransikset virasto suosittelee korvaamaan keitinperunoilla.

4. Syö monipuolisesti

Eviran mukaan loppupeleissä yksi parhaista tavoista vähentää akryyliamidin saantia on syödä yleisten ravintosuositusten mukaan eli ”monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti”.