Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Syksyn ehkä rankin elämystreeni, rataestejuoksu, vaatii taistelijan asennetta. Kiipeä yli seinän ja vedä kaveri perässä!

Testasimme Tough viking performance -uutuustunnin Sats-liikuntakeskuksessa. Asenne ennen tuntia kannattaa säätää asentoon "ole kuin olisit maastossa kamppailemassa selviytymisestä – viimeisillä voimillasi".

Epätoivo ja esteet matalaksi

Aloitamme verryttelemällä lihaksia dynaamisilla venytyksillä eli liikkeessä tehtävin venytyksin. Kymmenen minuutin jälkeen jumppaajat päästetään hikoilemaan.

Jokaiseen treeniin on aikaa muutama minuutti. Osa tarttuu reippaasti kiinni monkey bariin ja alkaa heijata itseään eteenpäin vaakasuuntaisilla puolapuilla käsistään roikkuen. Joillakin loppuu puristusvoima, toisilla usko.

Kymmenen pistoolikyykyn aikana parini juoksee viivoja, kunnes saan sarjani valmiiksi. Virne kasvoillaan hän hoputtaa minua kyykkäämään nopeammin. Huudan "valmis", ja maitohapon polttamat reidet saavat parin sekunnin levon, kun vaihdamme parin kanssa tehtäviä.

Ähellämme myös ketteryysradan läpi – emme tosin kovin sulavasti. Takamus meinaa kaataa aidat, joiden alta pitää kömpiä niin nopeasti kuin suinkin. Lopuksi kaikki kisaavat toisiaan vastaan kuljettaen paria reppu­selässä. Pyrstö on armotta jumissa pari seuraavaa päivää.

Tough viking performance -treeni valmentaa kohtaamaan ulkoratojen esteet. Esteet suunnitellut Jaakko Huovila sanoo, ettei tapahtumiin osallistujan tarvitse olla urheilija, mutta sitäkin päättäväisempi tyyppi. Samaa asennetta suosittelen myös tälle sisätunnille.

Sisätreeni on leikkisämpi kuin varsinainen tapahtuma ulkona. Sisällä sietokykyään ei pääse mittaamaan samalla tavalla kuin sähköpaimenien seassa ulkoradalla. Hyvän neuvon sähköesteestä selviytymiseen kuitenkin saan.

– Älä jänistä, vaan juokse täysillä esteen läpi, Jaakko Huovila vinkkaa.

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.