Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Syksyn ehkä rankin elämystreeni, rataestejuoksu, vaatii taistelijan asennetta. Kiipeä yli seinän ja vedä kaveri perässä!

Testasimme Tough viking performance -uutuustunnin Sats-liikuntakeskuksessa. Asenne ennen tuntia kannattaa säätää asentoon "ole kuin olisit maastossa kamppailemassa selviytymisestä – viimeisillä voimillasi".

Epätoivo ja esteet matalaksi

Aloitamme verryttelemällä lihaksia dynaamisilla venytyksillä eli liikkeessä tehtävin venytyksin. Kymmenen minuutin jälkeen jumppaajat päästetään hikoilemaan.

Jokaiseen treeniin on aikaa muutama minuutti. Osa tarttuu reippaasti kiinni monkey bariin ja alkaa heijata itseään eteenpäin vaakasuuntaisilla puolapuilla käsistään roikkuen. Joillakin loppuu puristusvoima, toisilla usko.

Kymmenen pistoolikyykyn aikana parini juoksee viivoja, kunnes saan sarjani valmiiksi. Virne kasvoillaan hän hoputtaa minua kyykkäämään nopeammin. Huudan "valmis", ja maitohapon polttamat reidet saavat parin sekunnin levon, kun vaihdamme parin kanssa tehtäviä.

Ähellämme myös ketteryysradan läpi – emme tosin kovin sulavasti. Takamus meinaa kaataa aidat, joiden alta pitää kömpiä niin nopeasti kuin suinkin. Lopuksi kaikki kisaavat toisiaan vastaan kuljettaen paria reppu­selässä. Pyrstö on armotta jumissa pari seuraavaa päivää.

Tough viking performance -treeni valmentaa kohtaamaan ulkoratojen esteet. Esteet suunnitellut Jaakko Huovila sanoo, ettei tapahtumiin osallistujan tarvitse olla urheilija, mutta sitäkin päättäväisempi tyyppi. Samaa asennetta suosittelen myös tälle sisätunnille.

Sisätreeni on leikkisämpi kuin varsinainen tapahtuma ulkona. Sisällä sietokykyään ei pääse mittaamaan samalla tavalla kuin sähköpaimenien seassa ulkoradalla. Hyvän neuvon sähköesteestä selviytymiseen kuitenkin saan.

– Älä jänistä, vaan juokse täysillä esteen läpi, Jaakko Huovila vinkkaa.