Popcornit ovat paitsi superherkullisia myös hyviä vatsalle. Kuva: Shutterstock
Popcornit ovat paitsi superherkullisia myös hyviä vatsalle. Kuva: Shutterstock

Muitakin vaihtoehtoja on kuin luumu!

Moni kärsii jatkuvasti tai esimerkiksi loma-aikaan ummetuksesta. Onneksi ongelma ratkeaa usein tavallisen ruuan avulla.

Ummetus tarkoittaa, että suoli tyhjenee harvemmin kuin kolmesti viikossa tai uloste on niin kovaa, että ulostaminen on usein vaikeaa tai kivuliasta. Ruokavalion lisäksi ummetukseen auttaa se, että liikkuu (ei siis vain istu), juo riittävästi vettä ja käy säännöllisesti vessassa eli ulostaa, kun on hätä.

Useimmiten ummetuksen syynä on ruokavalio tai liikunnan puute, mutta ummetus voi johtua myös lääkkeistä tai sairaudesta. Lääkäriin on syytä mennä, jos vaivaa ei saa korjatuksi itse, ummetus häiritsee elämää, on myös muita oireita tai vatsan normaali toiminta muuttuu muutamassa viikossa ummetukseksi.

Ummetukseen on olemassa myös lääkkeitä, mutta niitä ei ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön.

Jos vatsasi on kovalla, kokeile lisätä ruokavalioon esimerkiksi näitä:

1. Täysjyvävilja

Ruuan kuidut auttavat ummetukseen, sillä ne helpottavat ulosteen kulkua ja imevät itseensä nestettä, mikä pehmentää ulostetta. Kuituja kannattaa kuitenkin lisätä varoen, sillä äkkiseltään ne voivat aluksi aiheuttaa vatsavaivoja.

Täysjyväleipä ja -puuro ovat parhaita tapoja hoitaa ummetusta, sillä viljan kuidut kasvattavat ulostemassaa kaikkein tehokkaimmin.

Myös riisi ja pasta on hyvä nauttia täysjyväversioina.

2. Luumu ja viikuna

Kaikki kasvikunnan tuotteet sisältävät kuitua, mutta joissakin kasviksissa sitä on enemmän kuin toisissa. Luumut eivät ole syyttä klassikko, sillä niissä on poikkeuksellisen paljon kuitua ja lisäksi suolen toimintaa edistäviä aineita. Jos et pidä luumusta, viikuna toimii samalla tavalla.

Voit syödä luumut tuoreina tai liottaa kuivattuja luumuja vedessä yön yli.

3. Kiivi

Joissakin hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria, mikä voi turvottaa. Kiivi on hyvä vaihtoehto, koska siinä on paljon kuitua mutta vähän sokeria. Lisäksi kirpeä hedelmä on vitamiinipommi.

4. Vadelma

Vadelmissa on erityisen paljon kuitua. Myös mustaherukka ja mustikka ovat kuitupitoisia, mutta ne saattavat joskus kovettaa vatsaa.

5. Pavut

Papujen liukenematon kuitu ehkäisee ummetusta. Jos pavut ovat liikaa vatsallesi, kokeile hellävaraisempia vihreitä papuja. Niissä on tavallisia vähemmän proteiinia ja hiilihydraatteja, mutta runsaasti kuitua.

Lue myös: Valmista pavut niin, etteivät ne pieretä – 3 vinkkiä

6. Popcorn

Yllättävää kyllä, tämä leffaherkku voi auttaa ummetukseen, koska siinä on mukavasti kuitua. Koska rasva ja varsinkin voi vuorostaan pahentaa ummetusta, kannattaa popcorn valmistaa itse joko ilman rasvaa tai maltillisessa määrässä öljyä.

7-8. Pinaatti ja lehtikaali

Kuidun lisäksi pinaatissa ja lehtikaalissa on magnesiumia, jolla on laksatiivia vaikutuksia.

9. Pellavansiemenet

Kuitupitoisia pellavansiemeniä voi lisätä esimerkiksi smoothieen, mysliin, puuroon, salaattiin tai leipätaikinaan. Rouhe sulaa paremmin kuin kokonaiset siemenet, joten osta valmista rouhetta tai rouhi siemenet esimerkiksi tehosekoittimella, blenderillä, kahvimyllyllä tai morttelilla.

Lähteet: Terveyskirjasto, Runner's World, Hyvä terveys, Health.com

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.