Hysst. Tässä parhaillaan laihdutaan. Kuva: Colourbox
Hysst. Tässä parhaillaan laihdutaan. Kuva: Colourbox

Kumpi olisi fiksumpaa: lähteä lenkille vai sittenkin laittaa pää tyynyyn?

Nukkuminen ei tee laiskaksi vaan hyvinvoivaksi.

Harvardin yliopistossa tehdyssä jättitutkimuksessa seurattiin kymmenen vuoden ajan yli 100 000 naisen nukkumistottumuksia. Samalla selvisi, kuinka paljon hyvä ja riittävä yöuni vaikuttaa paitsi ihmisen terveyteen myös painoon.

Tutkimus paljasti esimerkiksi sen, että hyvin nukkuvilla naisilla oli peräti 45 prosenttia pienempi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen kuin yökukkujilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valvominen saa ahmimaan

Valvominen ja epäsäännöllinen unirytmi kiihdyttävät ruokahalua lisäävän greliinihormonin tuotantoa. Samalla elimistön energiankäyttöä ja kylläisyyden tunnetta säätelevän leptiinin tuotanto vähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siksi väsyneenä yleensä nälättää tavanomaista enemmän.

Women's Healthin mukaan eräs Mayo Clinicin tutkimus osoitti, että jo 80 minuutin univaje saa ihmisen syömään seuraavana päivänä peräti 549 kaloria enemmän kuin tavallisesti.

Chicagon yliopiston tutkimus puolestaan osoitti, että ihminen, joka nukkuu yössä 8,5 tuntia, polttaa peräti kaksi kertaa enemmän rasvaa kuin 5,5 tuntia nukkunut – vaikka he söivät päivittäin saman verran kaloreita.

Syy on todennäköisesti stressihormonina tunnetussa kortisolissa. Liian vähäiset yöunet kohottavat elimistön kortisolipitoisuuksia, mikä puolestaan voi aiheuttaa tulehdustiloja ja ongelmia elimistön insuliinitasoihin.

Muista nämä

1. Riittävästi unitunteja

Pyri nukkumaan vähintään kahdeksan tuntia yössä.

2. Vaali tasaista unirytmiä

Tutkimusten mukaan säännöllinen unirytmi on tärkeä avain painonhallinnassa. Eli yritä kömpiä pehkuihin suurin piirtein samaan aikaan joka ilta.

3. Älä ota älypuhelinta sänkyyn

Mobiililaitteiden hohkaama sinivalo vähentää pimeähormonin eli melatoniin tuotantoa. Melatoniinilla on luontainen unettava vaikutus. Lisäksi espanjalaisyliopiston tutkimus osoitti, että madaltuneet melatoniiniarvot lisäävät painon nousua, kertoo Women's Health. Älylaitteet kannattaa siis sulkea viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija

Ruokavalio on mun mielestä tärkein asia laihtumisessa, mutta toki jos on väsynyt ja stressissä, hidastuu laihtuminen todella paljon! Olen kokenut tämän! Tulee kierre...

Ruokavalion rasvanpoltto-ominaisuuksia voi tehostaa oikeanlaisilla rasvahapoilla, kuten CLA:lla, kannattaa kokeilla te jotka laihdutatte! Lukekaapa täältä rasvanpoltosta: http://artikkeli.fi/kuinka-paasta-eroon-kehon-rasvasta-katso-vinkit/

Sisältö jatkuu mainoksen alla