Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tanssiminen olisi kivaa, mutta jäykkyys uhkaa, kun on saatava lantio liikkeeseen. Kolme tanssin ammattilaista neuvoo, kuinka löydät sen - kauan sitten kadonneen lantiosi.

Iskeekö liikuntakeskuksen dance-alkuisella tunnilla paniikki? Aivan, hyvinhän ne askeleet kulkisivat, jos vain saisi lantion mukaan liikkeeseen.

Se vaatii rentoutumista. Sopivasti rohkeaa asennetta. Ehkä vähän häpeilemättömyyttäkin. 

Kuinka sellainen onkin monille suomalaisille hirveän vaikeaa? Kolme tanssin ammattilaista antaa vinkkinsä: näin pääset eroon turhasta jäykistelystä. 

Mikko Kaasalainen: "Suostu liikkeen imuun"

”Unohda mekaaninen askeltaminen ja anna liikkeen imun viedä. Lantion löytämistä auttaa, jos ikään kuin liimaat jalkateräsi lattiaan – ne eivät silloin liiku lainkaan.

Seiso haara-asennossa ja kuuntele musiikin rytmiä. Koukista polvet ja anna lantion keinua sivulta toiselle, eteen ja taakse. Pane se pyörivään liikkeeseen.

Voit myös tavoitella käärmeen liikehdintää, jolloin koko selkäranka elää kuin madolla. Koukista polvia lisää ja hae suurempia kaaria pyöreisiin liikeratoihin.

Höllää vielä jäykkää asennettasi ja pane päälle uusi vaihde, shake your booty! Lantion löytämistä auttaa, jos tunnet, missä vatsa­lihaksesi sijaitsevat ja kuinka ne toimivat. Pidä siis vatsalihakset kunnossa.”

Mikko Kaasalainen on kilpatanssija ja tanssinopettaja tamperelaisessa Tanssistudio Freessä. Opettaa latinalaisamerikkalaisia paritansseja ja bailatinoa.

Heidi Viimaranta: "Ole kuin marionetti"

”Oikean asenteen löytämistä helpottaa, kun ajattelee olevansa siinä tilassa, jossa ihminen on juotuaan liikaa kahvia – hilpeä ja vähän ylikierroksilla.

Muista, ettei sinulla ole mitään syytä vähätellä itseäsi. Hengitä syvään ja nauti kehostasi. Rentouta polvet, pane kädet lantiolle ja tunne otteessasi, kuinka lantio liikkuu.

Liike on aluksi pientä, mutta se kasvaa vähitellen. Jotkut löytävät lantion muutamassa tunnissa, toisilta se vie puoli vuotta.

Kuljeta lantiota kuin se olisi kellotaulun päällä: vie se kahteentoista, kolmeen, kuuteen ja yhdeksään. Tai ole kuin marionettinukke, jota langat vetävät eri suuntiin, vaikka jalkaterät pysyvät paikoillaan.”

Heidi Viimaranta on tanssinopettaja helsinkiläisessä EtnoFitness-tanssi- ja liikuntakeskuksessa. Opettaa flirt dancea ja bollywoodia.

Evaleena Vuorenmaa: "Pane lihat hyllymään"

”Naisellinen itsevarmuus ei voisi olla rennompaa kuin se on dancehall-tunnilla. Siellä saa ja kuuluu hyllyä!

Liike lähtee vatsasta, se leviää lantioon ja rintakehään – kaikki lihat ja runsaus omassa kehossa pannaan liikkeeseen. Niitä hyllytetään.

Sellainen kuuluu monelle vieraaseen, eksoottisempaan naiskuvaan ja tekee hyvää pidättäytyville suomalaisille.

Kannustan levottomaan naisenergiaan.

Voit kuvitella olevasi pystyyn nostetussa laatikossa – vähän kuin ruumisarkussa. Seiso haara-asennossa ja pidä ylävartalo paikoillaan niin, ettei se osu laatikon seinämiin. Koukista polvet ja vie lantiota seinämästä toiseen. Laajenna hiljalleen laatikkosi kokoa.

Samalla voit kasvattaa naisellista itsevarmuuttasi!”

Evaleena Vuorenmaa on tanssinopettaja tamperelaisella Salsa Housella. Opettaa street dance ja dancehall -lajeja.

LUE LISÄÄ:

Piukemmat paikat Bailamama-jumpalla

Viikon epäolennainen: Leveälanteisilla naisilla on enemmän seksikumppaneita

Näistä yllättävistä syistä kannattaa mennä paritanssikurssille