Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tanssiminen olisi kivaa, mutta jäykkyys uhkaa, kun on saatava lantio liikkeeseen. Kolme tanssin ammattilaista neuvoo, kuinka löydät sen - kauan sitten kadonneen lantiosi.

Iskeekö liikuntakeskuksen dance-alkuisella tunnilla paniikki? Aivan, hyvinhän ne askeleet kulkisivat, jos vain saisi lantion mukaan liikkeeseen.

Se vaatii rentoutumista. Sopivasti rohkeaa asennetta. Ehkä vähän häpeilemättömyyttäkin. 

Kuinka sellainen onkin monille suomalaisille hirveän vaikeaa? Kolme tanssin ammattilaista antaa vinkkinsä: näin pääset eroon turhasta jäykistelystä. 

Mikko Kaasalainen: "Suostu liikkeen imuun"

”Unohda mekaaninen askeltaminen ja anna liikkeen imun viedä. Lantion löytämistä auttaa, jos ikään kuin liimaat jalkateräsi lattiaan – ne eivät silloin liiku lainkaan.

Seiso haara-asennossa ja kuuntele musiikin rytmiä. Koukista polvet ja anna lantion keinua sivulta toiselle, eteen ja taakse. Pane se pyörivään liikkeeseen.

Voit myös tavoitella käärmeen liikehdintää, jolloin koko selkäranka elää kuin madolla. Koukista polvia lisää ja hae suurempia kaaria pyöreisiin liikeratoihin.

Höllää vielä jäykkää asennettasi ja pane päälle uusi vaihde, shake your booty! Lantion löytämistä auttaa, jos tunnet, missä vatsa­lihaksesi sijaitsevat ja kuinka ne toimivat. Pidä siis vatsalihakset kunnossa.”

Mikko Kaasalainen on kilpatanssija ja tanssinopettaja tamperelaisessa Tanssistudio Freessä. Opettaa latinalaisamerikkalaisia paritansseja ja bailatinoa.

Heidi Viimaranta: "Ole kuin marionetti"

”Oikean asenteen löytämistä helpottaa, kun ajattelee olevansa siinä tilassa, jossa ihminen on juotuaan liikaa kahvia – hilpeä ja vähän ylikierroksilla.

Muista, ettei sinulla ole mitään syytä vähätellä itseäsi. Hengitä syvään ja nauti kehostasi. Rentouta polvet, pane kädet lantiolle ja tunne otteessasi, kuinka lantio liikkuu.

Liike on aluksi pientä, mutta se kasvaa vähitellen. Jotkut löytävät lantion muutamassa tunnissa, toisilta se vie puoli vuotta.

Kuljeta lantiota kuin se olisi kellotaulun päällä: vie se kahteentoista, kolmeen, kuuteen ja yhdeksään. Tai ole kuin marionettinukke, jota langat vetävät eri suuntiin, vaikka jalkaterät pysyvät paikoillaan.”

Heidi Viimaranta on tanssinopettaja helsinkiläisessä EtnoFitness-tanssi- ja liikuntakeskuksessa. Opettaa flirt dancea ja bollywoodia.

Evaleena Vuorenmaa: "Pane lihat hyllymään"

”Naisellinen itsevarmuus ei voisi olla rennompaa kuin se on dancehall-tunnilla. Siellä saa ja kuuluu hyllyä!

Liike lähtee vatsasta, se leviää lantioon ja rintakehään – kaikki lihat ja runsaus omassa kehossa pannaan liikkeeseen. Niitä hyllytetään.

Sellainen kuuluu monelle vieraaseen, eksoottisempaan naiskuvaan ja tekee hyvää pidättäytyville suomalaisille.

Kannustan levottomaan naisenergiaan.

Voit kuvitella olevasi pystyyn nostetussa laatikossa – vähän kuin ruumisarkussa. Seiso haara-asennossa ja pidä ylävartalo paikoillaan niin, ettei se osu laatikon seinämiin. Koukista polvet ja vie lantiota seinämästä toiseen. Laajenna hiljalleen laatikkosi kokoa.

Samalla voit kasvattaa naisellista itsevarmuuttasi!”

Evaleena Vuorenmaa on tanssinopettaja tamperelaisella Salsa Housella. Opettaa street dance ja dancehall -lajeja.

LUE LISÄÄ:

Piukemmat paikat Bailamama-jumpalla

Viikon epäolennainen: Leveälanteisilla naisilla on enemmän seksikumppaneita

Näistä yllättävistä syistä kannattaa mennä paritanssikurssille

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.