Onko sinulla tapana notkua iltaisin Facebookissa tai surffata netin loputtomassa tekstivirrassa? Älä ihmettele, jos olet koko ajan väsynyt.

New Yorkissa toimiva Technology Policy Institute on seurannut nuorten amerikkalaisten ajankäyttöä ja havainnut, että nettiaddiktit kärsivät useammin univaikeuksista.

Oma netistä aiheutuva univaje on helppo laskea itse. Nuorten päivä- ja unirytmejä vertailevassa tutkimuksessa havaittiin, että jokainen netissä vietetty minuutti lyhensi uniaikaa seitsemällä sekunnilla.

Unihävikki ei kuulosta äkkiseltään pahalta, mutta pidemmällä aikavälillä levon väheneminen jo tuntuu. Jos vietät sähköpostien, Facebookin ja Twitterin parissa kolmekin tuntia päivässä, vähentää se unta jo 20 minuuttia yössä. Vaikutus moninkertaistuu henkilöillä, jotka joutuvat viettämään myös työkseen aikaa internet-virrassa.

Univaje syntyy paitsi netissä vietetystä ajasta myös sen aiheuttamista keskittymisvaikeuksista. Myös unen laatu on nettisurffailua harrastavilla heikompaa.

Jos välttämättä haluat notkua iltaisin tabletin tai kännykän äärellä, himmennä näytön valoa. Ihmisen keho tuottaa melatoniinia enemmän hämärässä, mikä puolestaan nopeuttaa nukahtamista.

Lue myös:

Mitä tehdä, jos uni ei tulekaan?