Gluteeniton leipä – hyvis vai pahis? Kuva: Colourbox
Gluteeniton leipä – hyvis vai pahis? Kuva: Colourbox

Kannattaako gluteenin poisjättäminen omatoimisesti? Tästä on ristiriitaisia mielipiteitä. Uusimman näkemyksen mukaan gluteeniton ruokavalio voi laittaa aineenvaihdunnan pahasti sekaisin.

Ei vehnää, ei ohraa, ei ruista. Vältteletkö sinäkin leivän ja oluen nauttimista, vaikka keliakiaa ei olekaan todettu? Et ole ainoa, sillä monta vuotta kestänyt gluteenittomuusbuumi jatkuu edelleen. 

Amerikkalainen lääkäri Norelle Reilly kumoaa täysin gluteenittoman ruokavalion terveyshyödyt. Hän väittää uusimmassa artikkelissaan, että gluteeniton ruokavalio sairastuttaa terveen ihmisen. Hän perustelee väitettään muun muassa sillä, että gluteenittomissa tuotteissa ei ole tarpeeksi tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja.

Reillyn mukaan gluteenittomissa tuotteissa on myös enemmän rasvaa ja sokereita kuin normaaleissa viljatuotteissa, kirjoittaa The Telegraph.

– Gluteenittoman ruokavalion aloittamisen jälkeen on todettu liikalihavuutta, ylipainoa, insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää, Reilly listaa.

Suomalainen ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo, ettei hän lähde ”näin radikaalille linjalle”.

– Toki millä tahansa ruokavaliolla saadaan ylipainoa kerrytettyä, jos sen koostaa huonosti. Gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös hyvin järkeväksi ja kuiturikkaaksi, Partanen kertoo Me Naisille.

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös järkevästi. Kuva: Jonna Öhrnberg
Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös järkevästi. Kuva: Jonna Öhrnberg

5 kysymystä Hanna Partaselle

Vaikka gluteenittomat tuotteet ovat normaalituotteita kalliimpia, yhä useampi kuluttaja ostaa niitä ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota – vaikka ei sairastaisikaan keliakiaa.

Samaan aikaan viljattomien tuotteiden valikoima laajenee sekä kaupoissa että ravintoloissa. Maailmanlaajuisesti gluteenittomien tuotteiden osuus erikoisruokavaliomyynnistä on jo neljännes, ja sen odotetaan kasvavan kymmenen prosentin vuosivauhdilla.

Pelkästään keliaakikkojen määrä ei selitä tätä kasvua. Moni on jättänyt viljat pois vatsavaivojen vuoksi. Toiset puolestaan seuraavat muotidieettejä ja toivovat gluteenittomasta apua painonpudotukseen.

”Monet gluteenittomat leivät ovat tuhdimpia kuin tavanomaiset. Eli paino voi noustakin.”

Mutta laihduttaako gluteeniton ruokavalio? Vai ovatko gluteenittomat tuotteet sittenkin huonompia? Hanna Partanen vastasi viiteen kysymykseen gluteenittomasta ruokavaliosta:

  1. Milloin gluteenittomalle ruokavaliolle siirtyminen kannattaa?
    Jos sairastaa keliakiaa, niin silloin gluteeniton ruokavalio on ainoa hoitokeino. Joillakin saattaa esiintyä myös gluteeniyliherkkyyttä, joka on kyllä hyvin harvinaista. Silloin gluteenista tulee oireita, mutta ei tulehdusta suolistoon kuten keliakiassa. Ärtyneen suolen oireyhtymässä suositaan gluteenitonta ruokavaliota, vaikka oireiden aiheuttaja ei olekaan gluteeni – vaan tietyt hiilihydraatit. Nämä huonosti imeytyvät hiilihydraatit sattuvat vain olemaan samoissa viljoissa kuin gluteenikin.

  2. Voiko gluteenittomalla ruokavaliolla laihtua, ja mihin se perustuu?
    Ei ja kyllä. Monet gluteenittomat leivät ovat tuhdimpia kuin tavanomaiset. Eli paino voi noustakin. Tosin ruokavalioon tulee rajoitteita ja gluteenittomalla ruokavaliolla ei ole niin helposti herkkuja saatavilla, joten laihtumista saattaakin tapahtua.
    Lue myös: Stressisyöminen lihottaa salakavalasti – näin pääset eroon

  3. Mitä pitää ottaa huomioon, kun ryhtyy noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota?
    Riittävän kuidun määrän, sillä kuidun saanti heikkenee oleellisesti gluteenittomassa ruokavaliossa. Kuidun saannin heikentyessä saattaa esiintyä myös ummetusta.

  4. Ovatko gluteenittomat tuotteet huonompia kuin muut viljatuotteet?
    Monet tuotteet ovat vähäkuituisempia, mutta tuotekehityksessä on menty parempaan suuntaan. Riippuu ihan tuotteesta, että onko siinä enemmän rasvaa tai sokeria. Gluteeni tekee taikinaan sitkon, joten leipominen on haasteellisempaa ja siksi reseptiikkaa on muutettava.

  5. Milloin suosittelet asiakkaallesi gluteenitonta ruokavaliota?
    Totta kai suosittelen sitä keliaakikoille, mutta muuten sitten vain hankalissa vatsaoireissa, jos gluteeniherkkyyttä on syytä epäillä. Jotkut asiakkaani haluavat kokeilla sitä esimerkiksi tiettyjen autoimmuunisairauksien hoitoon. Siitä ei ole juuri näyttöä, mutta toki en kielläkään kokeilua.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Oletko sinä kokeillut gluteenitonta ruokavaliota?

Kyllä, olen sillä tälläkin hetkellä
Kyllä, olen sillä tälläkin hetkellä
77.2%
En
En
16.5%
Kyllä, kerran
Kyllä, kerran
6.2%
Ääniä yhteensä: 193
Keliakia on ikuinen

Lääkärin raju väite: gluteeniton ruokavalio lihottaa

Huvittavia ovat nämä muka g-ruokavalioiset, jotka sitten kaksin käsin vetävät gluteenia sisältäviä herkkuja, kun niitä on tarjolla... Tai ikäviä ne, jotka vievät gluteenittomat ruuat keliaakikkojen nenän edestä piittaamatta siitä, että sitten oikeasti keliakiaa sairastaville ei jää mitään syötävää. Älkää ihmiset uskoko gluteenittomiin dietteihin laihdutuskeinona. G-tuotteet ovat aikalailla pelkkää ravintoköyhää höttöä. Söisin ruisleipää ja muita viljoja kaksin käsin, jos vain voisin. Kuidut...
Lue kommentti

Unohda superfoodit ja rääkkitreenit! Tutkimusten ja asiantuntijoiden mukaan hyvät ihmissuhteet ovat todellinen terveyden ja onnellisuuden tae.

Erityisesti vuoden alussa moni miettii, miten omaa hyvinvointiaan voisi parhaiten edistää. Auttaisiko ruokavalion viilaaminen, kuntosalilla käyminen tai ehkä unta tarkkaileva aktiivisuusranneke? 

Järkevän ruokavalion noudattaminen, liikunnan harrastaminen ja riittävän unensaannin varmistaminen ovat kaikki fiksuja valintoja kokonaishyvinvoinnin kannalta. Terveen ja onnellisen elämän kannalta yksi valinta kuitenkin näyttäisi olevan ylitse muiden: sosiaalisten suhteiden vaaliminen. 

Itse asiassa liikunnan ja terveellisen ruuan hyödyt tuntuvat kietoutuvan yhteen sosiaalisuuden kanssa. Neurologi ja aivotutkija Markku T. Hyyppä kertoo Helsingin Sanomissa, että Välimeren ruokavalio, liikunta ja kulttuuriharrastukset edistävät tutkitusti muistin toimintaa, mutta kaikissa kolmessa hyödyt saattavat tulla paljolti sosiaalisuudesta.

Terveelliseksi ylistetyssä Välimeren ruokavaliossa ei välttämättä ole niinkään kyse oliiviöljystä kuin siitä, että Välimeren maissa on tapana aterioida pitkään ja hartaasti porukalla. Useissa liikuntaharrastuksissa taas hikoillaan yhdessä toisten kanssa, ja kulttuuririennoissakin moni käy jonkun kanssa. 

Joukkuelajeihin, kuoroon, yhdistystoimintaan tai muihin sosiaalisiin aktiviteetteihin aikaansa käyttäneille Hyypän ajatukset kuullostanevat tutuilta. Aika moni meistä mainitsee yhdeksi harrastuksensa parhaista puolista mahtavan harrastusporukan.

Ihmissuhteiden laatu merkitsee

Myös maineikkaan Harvardin yliopiston tekemän suuren seurantatutkimuksen mukaan hyvät ihmissuhteet ovat hyvän elämän salaisuus. Jo 75 vuotta kestäneen tutkimuksen pyrkimys on selvittää, mikä saa ihmiset pysymään terveinä ja onnellisina, ja vuosikymmenten seurannan jälkeen vastaus alkaa olla selvillä. 

– Ihmiset, jotka olivat kaikkein tyytyväisimpiä ihmissuhteisiinsa 50-vuotiaina, olivat joukon terveimpiä 80-vuotiaina, tutkimuksen tämänhetkinen johtaja Robert Waldinger kertoo Ted Talk -puheessaan.

Harvardin jättitutkimuksen mukaan ihmissuhteissa kannattaa keskittyä laatuun. Sellaiset läheiset ihmissuhteet, joissa vallitsee vahva luottamus, ovat terveyden ja onnellisuuden kannalta valtavan arvokkaita. 

Yksinäisyys on valtava terveysriski

Ylipainoa on pitkään pidetty suurena länsimaisia yhteiskuntia uhkaavana terveysongelmana. Sosiaalisen elämän vastakohta, yksinäisyys, saattaa kuitenkin olla paljon suurempi uhka. Näin arvioi esimerkiksi viime vuonna ilmestynyt amerikkalaistutkimus

Samaisessa tutkimuksessa myös väitetään, että yksinäisellä on sama riski ennenaikaiseen kuolemaan kuin tupakoitsijalla. Eliniän lyhentämisen lisäksi yksinäisyyden on todettu lisäävän sydänsairauden riskiä merkittävästi, nostavan verenpainetta ja altistavan muistisairaudelle. 

Yksinäisyys on hyvä erottaa yksinolosta, jolla on paljon tutkittuja hyviä vaikutuksia. Seurassa vietettyjä minuutteja olennaisempaa on kokemus siitä, että elämässä on ihmisiä, joiden kanssa voi nauraa ja joilta saa tukea tiukan paikan tullen.

Parisuhteen ja -suhteettomuuden vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin on tutkittu ahkerasti vuosien mittaan. Yhdessä tutkimuksessa todettiin avioliiton olevan terveyden kannalta paras ihmissuhde, ja toisessa taas huomattiin, että yksinelävillä on parisuhteessa olevia enemmän kestäviä ihmissuhteita ja paremmat välit perheenjäseniin. 

Yhteistä tutkimustuloksille näyttää olevan se, että yhteydenpito läheisiin ja ajan viettäminen heidän kanssaan kannattaa aina, oli läheinen sitten ystävä, puoliso tai vaikka sukulainen. 

Trendejä isompi juttu

Jos tutkimuksia on uskominen, sosiaalisuuden täytyy olla seuraava hyvinvoinnin megatrendi. 

Todellisuudessa sillä on kuitenkin vielä matkaa johtavaksi terveystrendiksi. Aikamme korostaa yksilöllisyyttä, ja esimerkiksi Instagramin loputon fitnesskuvien virta on normalisoinut kropan pikkutarkkaa viilaamista muun hyvinvoinnin kustannuksella.

Grammantarkan ruokavalion ja tiukan treeniohjelman noudattaminen voi lähtökohdista riippuen olla fyysisen terveyden kannalta hyvä veto, mutta sosiaalisen elämän näkökulmasta äärimmilleen viety fitnessmeno on enemmän uhka kuin mahdollisuus.

Toisaalta seuran ja oman porukan kaipuu on perustavanlaatuinen ja yksittäisiä trendejä isompi asia: haluamme kaikki tulla kuulluksi, hyväksytyksi ja rakastetuksi, mutta sen myöntäminen on intiimimpää kuin treenitavoitteen kirjaaminen tai terveysruokakuvien postaaminen someen. 

Liikahikoilun hoitoon on tarjolla pitkäaikaisia ja jopa pysyviä hoitokeinoja. Moni saa niistä avun kiusalliseen hikoiluun. Asiantuntija kertoo, miten hoidot toimivat ja mitä haittoja niistä voi olla.

Apteekin tehokkaat antiperspirantit ovat monen runsaasti hikoilevan pelastus. Antiperspiranttien avulla kiusallisesta hikoilusta pääsee jopa viikoksi. Niiden rinnalle on kuitenkin tullut hoitokeinoja, joilla hikoilusta voi päästä jopa pysyvästi.

Liikahikoilua voidaan hoitaa botuliini-injektioilla, tuttavallisemmin Botoxilla, jotka vähentävät hien eritystä paikallisesti. Muita keinoja ovat mikroaaltoavusteinen MiraDry-hoito, iontoforeesihoito sekä oksibutyniinitabletit. MiraDry-hoito sopii ainoastaan kainaloiden hikoilun hoitoon.

Kysyimme ihotautien erikoislääkäriltä Carl Kyrklundilta, mitä hikoilun hoitamisesta pitää tietää, ja mitä hyötyjä ja haittoja hoidoista on.

Miksi jotkut hikoilevat enemmän kuin toiset?

”Hikoilu on tärkeä osa lämmönsäätelyämme. Kuitenkin 2–3 prosentilla väestöstä esiintyy haittaavaa liikahikoilua. Hikoilua voi esiintyä erityisesti käsissä, jaloissa tai kainaloissa. Syy on tuolloin usein geneettinen. On myös ajateltu, että liikahikoilu voisi johtua tahdosta riippumattoman hermojärjestelmän osan liikatoiminnasta. 

Hikoilu voi myös alkaa yhtäkkiä. Silloin syy saattaa liittyä esimerkiksi vaihdevuosiin tai johonkin sairauteen, kuten kilpirauhasen liikatoimintaan tai diabetekseen.”

Milloin on kyse liikahikoilusta?

”Hikoilu on liiallista, jos se haittaa päivittäistä elämää, vaikuttaa sosiaaliseen elämään tai painaa mieltä. Liikahikoilusta kärsivät kertovat joutuvansa vaihtamaan paitaa kesken päivän, vaatteidensa liimaantuvan hikoilun vuoksi tuolin selkänojaan tai että hikeä valuu käsistä tai otsalta, vaikka he eivät rasita itseään millään tavalla. Jos hikoilu lisääntyy nopeasti ilman näkyvää syytä, siitä kannattaa mainita lääkärille.”

”Hikoilu on liiallista, jos se haittaa päivittäistä elämää.”

Miten runsasta hikoilua voi estää?

”Hikoilusta kärsivät ovat usein jo kokeilleet apteekin tehokkaita antiperspirantteja ennen lääkärille hakeutumista. Lääkäri voi kuitenkin vielä määrätä reseptillä apteekin sekoittamaa vahvaa alumiinikloridivalmistetta, jota voi levittää esimerkiksi käsiin. 

Jos hikoilu liittyy etenkin käsiin tai jalkoihin, useimmiten kokeillaan iontoforeesihoitoa. Siinä kädet tai jalat upotetaan veteen, jonka läpi johdetaan heikkoa sähkövirtaa. Hoito yleensä aloitetaan hoitajan ohjauksessa lääkäriasemalla ja se kestää noin vartin. Hoito tehoaa noin yhdeksällä kymmenestä niistä, joilla on käsien tai jalkojen liikahikoilua.  

Jos liikahikoilu on yleistynyttä, voidaan myös harkita tablettihoitoa. Yleisimmin määrätään oksibutyniini-niminen lääke, joka kuitenkin voi aiheuttaa myös haittavaikutuksia kuten suun kuivumista, päänsärkyä ja huimausta.

Kainaloiden liikahikoilun yleisin hoitokeino on Botox-pistokset. Näitä antaa yleensä ihotautilääkäri.”

Kuinka hyvin botuliinipistokset toimivat?

Botuliinihoito kainaloiden liikahikoiluun poikkeaa ryppyjen hoidosta. Liikahikoilun paikallishoito botuliinivalmisteella on sairaudenhoitoa, joten Botox-lääkkeestä ja lääkärin vastaanotosta saa Kela-korvauksen. Lääkkeestä korvataan 40 prosenttia.

Ryppyjen hoidossa botuliini pistetään lihakseen, liikahikoilun hoidossa pistos tehdään ihon pintakerrokseen. Botuliini estää hermopäätteitä aktivoimasta hikirauhasia.

Botuliinihoidon teho on ollut noin 90 prosenttia kolme kuukautta hoidon jälkeen. Hoitotulos kestää 3–9 kuukautta.

”Botox-hoito kainaloiden liikahikoiluun poikkeaa ryppyjen hoidosta.”

Millaisia haittoja botuliinihoitoihin saattaa liittyä?

”Pääasiallinen haitta liittyy pistosten epämukavuuteen. Lisäksi hoito tulee uusia 3–9 kuukauden välein.”

Mistä on kyse MiraDry-hoidossa, jonka tulosten luvataan olevan pysyviä?

”MiraDry-hoidossa pyritään vaurioittamaan kainalon hikirauhasia niin, että hikoilu loppuu pysyvästi. Hoidossa kainalon ihon päälle laitetaan anturi, joka lämmittää ihon syviä kerroksia mikroaalloilla samalla kun ihon pintaa viilennetään.  

Hoidosta on tehty lumekontrolloitu tutkimus, jossa 90 prosentilla hikoilu oli yli puolet vähäisempää vielä vuoden kuluttua hoidosta. Myös muissa tutkimuksissa tulos on ollut samansuuntainen eli valtaosa hoidetuista saa avun hikoiluun. Hoidon pysyvyys perustuu siihen, että hikirauhasia ei muodostu lisää iän myötä, joten niiden tuhoaminen vähentää hikoilua pysyvästi.”

”Kainalon hikirauhasia pyritään vaurioittamaan niin, että hikoilu loppuu pysyvästi.”

Liittyykö hoitokeinoon haittapuolia tai riskejä?

”Hoitoon liittyvät haitat ovat lähinnä ohimeneviä ja paikallisia. Tutkimuksissa 90 prosentilla esiintyi kainaloiden turvotusta, 87 prosentilla punoitusta ja 84 prosentilla epämukavuutta. Nämä haitat menivät ohi noin viikossa.

Pidempiaikaisina haittoina mainittiin kainaloiden ihon poikkeavat tuntemukset, joita oli 65 prosentilla. Ne kestivät muutamasta päivästä pisimmillään neljään kuukauteen. Kainaloiden ihon epätasaisuutta oli 71 prosentilla, ja se kesti keskimäärin kuusi viikkoa. Noin joka neljännellä esiintyi myös kainalokarvojen häviämistä.