Gluteeniton leipä – hyvis vai pahis? Kuva: Colourbox
Gluteeniton leipä – hyvis vai pahis? Kuva: Colourbox

Kannattaako gluteenin poisjättäminen omatoimisesti? Tästä on ristiriitaisia mielipiteitä. Uusimman näkemyksen mukaan gluteeniton ruokavalio voi laittaa aineenvaihdunnan pahasti sekaisin.

Ei vehnää, ei ohraa, ei ruista. Vältteletkö sinäkin leivän ja oluen nauttimista, vaikka keliakiaa ei olekaan todettu? Et ole ainoa, sillä monta vuotta kestänyt gluteenittomuusbuumi jatkuu edelleen. 

Amerikkalainen lääkäri Norelle Reilly kumoaa täysin gluteenittoman ruokavalion terveyshyödyt. Hän väittää uusimmassa artikkelissaan, että gluteeniton ruokavalio sairastuttaa terveen ihmisen. Hän perustelee väitettään muun muassa sillä, että gluteenittomissa tuotteissa ei ole tarpeeksi tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja.

Reillyn mukaan gluteenittomissa tuotteissa on myös enemmän rasvaa ja sokereita kuin normaaleissa viljatuotteissa, kirjoittaa The Telegraph.

– Gluteenittoman ruokavalion aloittamisen jälkeen on todettu liikalihavuutta, ylipainoa, insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää, Reilly listaa.

Suomalainen ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo, ettei hän lähde ”näin radikaalille linjalle”.

– Toki millä tahansa ruokavaliolla saadaan ylipainoa kerrytettyä, jos sen koostaa huonosti. Gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös hyvin järkeväksi ja kuiturikkaaksi, Partanen kertoo Me Naisille.

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös järkevästi. Kuva: Jonna Öhrnberg
Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös järkevästi. Kuva: Jonna Öhrnberg

5 kysymystä Hanna Partaselle

Vaikka gluteenittomat tuotteet ovat normaalituotteita kalliimpia, yhä useampi kuluttaja ostaa niitä ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota – vaikka ei sairastaisikaan keliakiaa.

Samaan aikaan viljattomien tuotteiden valikoima laajenee sekä kaupoissa että ravintoloissa. Maailmanlaajuisesti gluteenittomien tuotteiden osuus erikoisruokavaliomyynnistä on jo neljännes, ja sen odotetaan kasvavan kymmenen prosentin vuosivauhdilla.

Pelkästään keliaakikkojen määrä ei selitä tätä kasvua. Moni on jättänyt viljat pois vatsavaivojen vuoksi. Toiset puolestaan seuraavat muotidieettejä ja toivovat gluteenittomasta apua painonpudotukseen.

”Monet gluteenittomat leivät ovat tuhdimpia kuin tavanomaiset. Eli paino voi noustakin.”

Mutta laihduttaako gluteeniton ruokavalio? Vai ovatko gluteenittomat tuotteet sittenkin huonompia? Hanna Partanen vastasi viiteen kysymykseen gluteenittomasta ruokavaliosta:

  1. Milloin gluteenittomalle ruokavaliolle siirtyminen kannattaa?
    Jos sairastaa keliakiaa, niin silloin gluteeniton ruokavalio on ainoa hoitokeino. Joillakin saattaa esiintyä myös gluteeniyliherkkyyttä, joka on kyllä hyvin harvinaista. Silloin gluteenista tulee oireita, mutta ei tulehdusta suolistoon kuten keliakiassa. Ärtyneen suolen oireyhtymässä suositaan gluteenitonta ruokavaliota, vaikka oireiden aiheuttaja ei olekaan gluteeni – vaan tietyt hiilihydraatit. Nämä huonosti imeytyvät hiilihydraatit sattuvat vain olemaan samoissa viljoissa kuin gluteenikin.

  2. Voiko gluteenittomalla ruokavaliolla laihtua, ja mihin se perustuu?
    Ei ja kyllä. Monet gluteenittomat leivät ovat tuhdimpia kuin tavanomaiset. Eli paino voi noustakin. Tosin ruokavalioon tulee rajoitteita ja gluteenittomalla ruokavaliolla ei ole niin helposti herkkuja saatavilla, joten laihtumista saattaakin tapahtua.
    Lue myös: Stressisyöminen lihottaa salakavalasti – näin pääset eroon

  3. Mitä pitää ottaa huomioon, kun ryhtyy noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota?
    Riittävän kuidun määrän, sillä kuidun saanti heikkenee oleellisesti gluteenittomassa ruokavaliossa. Kuidun saannin heikentyessä saattaa esiintyä myös ummetusta.

  4. Ovatko gluteenittomat tuotteet huonompia kuin muut viljatuotteet?
    Monet tuotteet ovat vähäkuituisempia, mutta tuotekehityksessä on menty parempaan suuntaan. Riippuu ihan tuotteesta, että onko siinä enemmän rasvaa tai sokeria. Gluteeni tekee taikinaan sitkon, joten leipominen on haasteellisempaa ja siksi reseptiikkaa on muutettava.

  5. Milloin suosittelet asiakkaallesi gluteenitonta ruokavaliota?
    Totta kai suosittelen sitä keliaakikoille, mutta muuten sitten vain hankalissa vatsaoireissa, jos gluteeniherkkyyttä on syytä epäillä. Jotkut asiakkaani haluavat kokeilla sitä esimerkiksi tiettyjen autoimmuunisairauksien hoitoon. Siitä ei ole juuri näyttöä, mutta toki en kielläkään kokeilua.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Oletko sinä kokeillut gluteenitonta ruokavaliota?

Kyllä, olen sillä tälläkin hetkellä
Kyllä, olen sillä tälläkin hetkellä
77.2%
En
En
16.5%
Kyllä, kerran
Kyllä, kerran
6.2%
Ääniä yhteensä: 193
Keliakia on ikuinen

Lääkärin raju väite: gluteeniton ruokavalio lihottaa

Huvittavia ovat nämä muka g-ruokavalioiset, jotka sitten kaksin käsin vetävät gluteenia sisältäviä herkkuja, kun niitä on tarjolla... Tai ikäviä ne, jotka vievät gluteenittomat ruuat keliaakikkojen nenän edestä piittaamatta siitä, että sitten oikeasti keliakiaa sairastaville ei jää mitään syötävää. Älkää ihmiset uskoko gluteenittomiin dietteihin laihdutuskeinona. G-tuotteet ovat aikalailla pelkkää ravintoköyhää höttöä. Söisin ruisleipää ja muita viljoja kaksin käsin, jos vain voisin. Kuidut...
Lue kommentti

Konstit on monet, kun kyse on unesta.

Oletko kokeillut aiempaa nukkumaanmenoaikaa? Entä oletko liikkunut riittävästi ulkona? Nämä ovat tuttuja kysymyksiä – ja taatusti testattuja tapoja – heille, jotka kärsivät univaikeuksista. Mutta mikä ihan oikeasti toimii?

Jokainen, joka on joskus pyörinyt useampia öitä sängyssä unettomana, on varmasti turvautunut erilaisiin nukahtamiskikkoihin. Jotkut löytävät niistä apua, toiset taas jatkavat sängyssä pyörimistä yrityksistä huolimatta. Unirytmi voi olla kadoksissa etenkin lomien jälkeen ja vuodenaikojen vaihtumisen yhteydessä.

Me Naiset selvitti unettomuuden nujertamiseen käytettäviä keinoja kokemusasiantuntijoilta eli naisilta, joita nukahtamisvaikeudet ovat joskus kiusanneet. Osa kertoi myös rituaaleistaan, jotka auttavat säännöllisen unirytmin löytämiseksi.

Apua on saatu muun muassa näistä:

 

1. Punaista tehomehua unijuomaksi

”Kun kärsin pari vuotta unettomuudesta, kuulin kirsikkamehusta ystävältäni. Se on kallista, mutta lasillinen rentouttaa mukavasti. Aloin juoda mehua säännöllisesti, ja sen jälkeen olen saanut helpommin unesta kiinni.”

Tutkimuskin sen todistaa: kirsikat nostavat elimistön melatoniini-unihormonin tasoa ja auttavat nukkumaan autuaammin.

2. Sarastusvalosta rytmiä 

”Meillä on sarastuslamppu, joka helpottaa heräämistä ja arkirytmiin palaamista. Se on ollut käytössä yli kymmenen vuotta ja on ihan ehdoton varsinkin talvella, mutta auttaa jo loppukesästä.”

3. Moderni versio lampaiden laskemisesta

”Rauhallisten uloshengitysten laskeminen on minulle toimivin toiminnallinen niksi. Lasken ykkösestä kymppiin, jos kaipaan vain vähän rauhoittumista. Jos tilanne on epätoivoinen, lasken sadasta alaspäin – se vaatii vähän enemmän keskittymistä, jotta ajatukset eivät harhaile niin paljon. Jos ajatukset karkaavat ja unohdan, missä numerossa olin, aloitan alusta.”

Lue myös: Kärsitkö univajeesta? Helppo lusikkatesti paljastaa

4. Poikakaverityynystä halikaveri

”Nukun yksin, mutta poikakaverityynyn kanssa minusta tuntuu, että saan halata jotakuta, ja lihakset rentoutuvat mukavasti. Nukun yleensä kyljelläni ja huomaan, että reissussa tai kylässä minun on vaikea nukahtaa ilman tyynyäni, joka kulkee haarojeni välistä leukaan asti halattavaksi. Joskus kokoan monista tyynyistä ja peitosta itselleni korvaavan pötkylän”

Fysioterapeuttikin suosittelee vartalotyynyä: ”Jos kaikki työikäiset suomalaiset käyttäisivät ergonomista asentotyynyä, vähenisivät työikäisten niska-hartiaongelmat, selkähaasteet sekä olkapäähaasteet merkittävästi.”

5. Suosikkimusiikkia luureista

”Ajastan instrumentaalista musiikkia 90 minuutiksi, kun alan nukkua. Käytän yleensä kuulokkeita, mutta jos nukun yksin, laitan musiikin tulemaan kaiuttimista. Pienet nappikuulokkeet eivät haittaa minua, vaikka nukahtaisinkin ne päässä. Jossain vaiheessa tai heti musiikin loputtua viskaan ne lattialle ja nukahdan pian uudestaan. Olisinpa kokeillut rauhoittavaa musiikkia jo nuoruudessani, jolloin kärsin myös nukahtamisongelmista.”

 


6. Makeantuoksuista voidetta kroppaan

”Laventelivoide ja -öljy ovat hellekesinä viilentäneet mukavasti, mutta käytän niitä ympäri vuoden. Joskus käytän myös jäägeeliä, jota saa ihan ruokakaupasta. Kun kehoni viilenee, saan unen paremmin. Aiemmin pidin aina ikkunoita auki ja otin kylmiä suihkuja keskellä yötä kesät ja talvet. Vasta iholle levitettävä voide on tuonut avun ja nukahdan kuin pieni lapsi.”

Testasimme 15 euron ”ihmevoiteen”, jonka väitetään helpottavan nukahtamista: näin se toimi!

7. Banaania ja muita hiilareita iltapalaksi

”Olin aiemmin proteiinien kannattaja, mutta sitten ryhdyin lisäämään hiilihydraatteja ruokavaliooni. Söin iltapuuron ja usein banaanin kyytipojaksi. Muistan hikoilleeni ensimmäiset viikot varsinkin öisin, mutta sen jälkeen olen nukkunut levollisesti. Uskon, että hiilarit auttavat unentuloon.”


 

Myös nämä keinot on todettu toimiviksi unettomuuden häätämiseen

8. Stoppi räpläilylle! Kännykän selailukielto iltaisin ja sen yöksi jättäminen eri huoneeseen

9. Olo kotoisammaksi! Sopivaa väriä ja luonnonkuitua makuuhuoneeseen

10. Stressi pois! Kiitollisuus- ja murehtimispäiväkirjan pitäminen

Kysely

Kärsitkö univaikeuksista?

Helteiset kesäpäivät houkuttelevat siemailemaan myös alkoholijuomia. Missä vaiheessa juomisestaan pitää huolestua?

Tänään lasi viiniä lounaalla, illalla grillailun ohessa pari olutta, siideriä tai lonkeroa. Huomenna terassille ystävien kera. Viikonloppuna mökillä kurkusta voi hulahtaa alas useampikin drinkki.

Terveen, työikäisen naisen korkean riskin raja kulkee yli 16 alkoholiannoksessa viikossa. Miehillä vastaava raja on 24 annosta. Jos raja mitataan viinillä, se tarkoittaa naiselle kahta lasia viiniä päivittäin.

Jaiks, sehän menee varsin helposti rikki! Erityisesti lomalla tissuttelu soluttautuu kuin huomaamatta osaksi päivittäistä elämää.

Jos juominen pysyy aisoissa loma-aikojen ulkopuolla, voi vapaalla itselleen antaa hieman siimaa.

Jos riskiraja ylittyy muutamana viikkona vuodessa pitääkö siitä olla huolissaan? Voidaanko puhua alkoholiongelmasta, jos riskiraja ylittyy lomalla, mutta vain ja ainoastaan silloin?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorin Kalervo Kiianmaan mukaan ei voida. Jos juominen pysyy aisoissa loma-aikojen ulkopuolla, voi vapaalla itselleen antaa hieman siimaa.

Jo yksi kyllä-vastaus antaa aihetta pysähtyä

Mikäli oma juominen kuitenkin mietityttää, siihen kannattaa ehdottomasti pysähtyä. Yksi hyvä keino tarkastella omaa alkoholinkäyttöään on ottaa avukseen Mielenterveystalon verkkosivuilla esitelty näppärä kymmenen kysymyksen kartoituskeino.

Lue kysymykset tarkasti ja pohdi omaa alkoholinkäyttöäsi viimeisen neljännesvuoden aikana. Vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Ole vastauksissa rehellinen.

  1. Oletko juomisen jälkeisenä aamulla huomannut, ettet muista joitakin edellisiltana tekemiäsi asioita?
  2. Onko juomisesi aiheuttanut riitaa läheistesi kanssa?
  3. Oletko huomannut, että kätesi vapisevat aamulla, jos olet juonut edellisiltana?
  4. Oletko tuntenut syyllisyyttä juomisestasi?
  5. Oletko hävennyt käyttäytymistäsi humalassa?
  6. Oletko myöhästellyt alkoholinkäyttösi takia?
  7. Oletko ottanut ryypyn herätessäsi rauhoittaaksesi hermojasi tai helpottaaksesi krapulaa?
  8. Oletko kertaakaan ajatellut, ettet pysty lopettamaan alkoholinkäyttöä?
  9. Oletko käyttänyt alkoholia apuna ikävien tunteiden tai stressin käsittelyssä?
  10. Oletko epäillyt, että olet tulossa riippuvaiseksi alkoholista?

Mielenterveystalon ohjeistuksen mukaan jo yksi kyllä-vastaus on merkki siitä, että juomistaan kannattaa pitää silmällä. Ehkä olisi paikallaan vähentää? Mitä useampaan kysymykseen vastaa kyllä, sitä tärkeämpää omien juomistottumusten tarkkaileminen on.

Älä unohda riskejä!

Toki ihan jo riskirajojen toistuva ylittäminen antaa aihetta vähentää. Vaikka alkoholinkäyttö ei huolettaisi pätkääkään, se ei tarkoita sitä, etteikö juominen vaikuttaisi terveyteen. Päihdelääketieteen professori, yksikön johtaja Hannu Alho Helsingin yliopistosta kertoi aiemmin Me Naisille, että jo kuukauden runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa akuutin maksatulehduksen.

”Alkoholi on myrkkyä elimistön joka solulle.”

Alkoholi vaikuttaa etenkin maksaan ja haimaan, mutta myös koko elimistöön haitallisesti.

– Alkoholi on myrkkyä elimistön joka solulle, Alho toteaa.

Käypä hoito -suosituksessa listataan lukuisia alkoholin kielteisiä terveysvaikutuksia. Jatkuva tissuttelu alkaa muun muassa helposti nostaa painoa. Kaksi tuoppia olutta päivässä voi tarkoittaa parin kilon painonnousua kuukaudessa.

Jo satunnaisella ja melko vähäiselläkin alkoholin nauttimisella voi olla myös selkeitä vaikutuksia yöuneen.