Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Toinen kaipaa treenisalilla hellää ohjausta. Hänelle kehut ovat parasta polttoainetta. Toisen mielestä vain kipurajalla voi kehittyä, joten piiskuriohjaaja vie parempiin tuloksiin!

 Kehut ovat parasta polttoainetta

Toimittaja Kirsi-Marja Kauppala käy parhaiten kehuilla.

"Jos ohjaaja karjuu vieressä ”jaksat vielä”, mutta kehoni huutaa lepoa, kuuntelen aina jälkimmäistä. Ihan sama, vaikka salissa kaikki muut punnertaisivat viimeisillä voimillaan. Pidän hyvillä mielin omia taukoja, kun siltä tuntuu.

Ankarien piiskuriohjaajien tunnilta saa vain pahan mielen ja riittämättömyyden tunteen. Itse toimin paremmin kehuilla kuin käskyillä. Mikä tappaisi motivaation tehokkaammin kuin komentosarjan tykitys? Ja miksi ihmeessä kuuntelisin ennemmin ohjaajaa kuin omaa kroppaani?

Kovista käskijäohjaajista tunnetun bodycombatin sijaan viihdyn joogassa, jossa kannustetaan kunnioittamaan omaa sisäistä ohjaajaa. Joogaopettaja on yhteistyökumppani, joka antaa ehdotuksia, joista voi valita sopivimmat.

En voisi kuvitella palkkaavani personal traineria, jonka tehtävänä olisi piiskata minut sietokykyni rajamaille. Karvani nousevat pystyyn ajatuksesta, että joku kuvittelee tietävänsä voimavarani paremmin kuin minä. Vaadin itseltäni paljon muutenkin, joten en tarvitse enää toista käskyttäjää.

Sen sijaan lempeä kannustaja saa minut yrittämään parhaani. Olen aika sokea vahvuuksilleni enkä useinkaan muista taputtaa itseäni olalle hyvän treenin jälkeen. Onneksi ohjaajani muistavat. Monesti oivallan potentiaalini vasta silloin, kun joku toinen siitä muistuttaa."

 Kipurajalla kehittyy – ja se on tärkeintä

Toimitussihteeri Tiina Leinonen vaatii kipurajalle vievää tsemppausta.

"Jos ohjaaja ei purista minusta kaikkea ulos, mihin häntä tarvitsen? Miksi käyttäisin rahani ja aikani päänsilittelijään, kun ihmeet tapahtuvat lähellä kipurajaa? Haluan tuloksia ja vaadin treenariltakin asennetta. Tanssi, juoksu tai punttisali – pieni riittämättömyyden tunne on vain kehityksen moottori.

On tylsää kuulla vain olevansa hyvä – eihän siten edisty!

Olen tarmokas järkeilemään itsekseni, miksi tänään ei tarvitse tehdä ollenkaan niin täysillä kuin voisi. Pieni sivallus on muistutus siitä, ettei muskeli kasva samaa sarjaa hinkaten.

Toki treenarin pitää ensin vakuuttaa taidoillaan. Koska kyse on omasta terveydestäni, voin luottaa vain parhaaseen. Ohjaajan ammattitaidon puutteen kyllä vainuaa, eikä sitä pysty räyhäämisellä peittämään.

Nautin rennosta treeniseurasta, mutta oikeasti hauskuus alkaa, kun mennään hieman turhan lujaa. Haluan, että treenatessa suupielet kääntyvät hymyyn. Niin käy, jos pt määrää kovemman tahdin tai tanssiopettaja vaatii sata toistoa. Silloin tiedän, että aikani ei valu hukkaan. Kroppa ei tosiaankaan sano auts (kokeile vaikka!), vaan hyrisee kiitollisena siitä, että on ylittänyt itsensä. Ja se on ihanaa."

Lue lisää: 4 yleisintä kysymystä personal trainerista

Sporttiklinikka: Apua miesohjaaja!

Tuoreen tutkimuksen mukaan masennuksen hoidossa kannattaisi ottaa enemmän huomioon se, mikä sairauden aiheuttaa.

Miksi yksi masennusta sairastava tarvitsee jatkuvasti lepoa, kun taas toinen pystyy käymään töissä? Miksi samat lääkkeet eivät toimi kaikille masentuneille? Miksi yhdelle toimii hoidoksi terapia ja toiselle ei?

Kaikkiin näihin kysymykseen voi vastata, että ihmiset ovat yksinkertaisesti erilaisia. Jokainen reagoi sairauksiin, elämänmuutoksiin ja kriiseihin tavallaan. Siksi jokainen myös kaipaa masennukseen erilaista hoitoa.

Tai sitten kyse ei olekaan pelkästään ihmisestä itsestään. Sen sijaan kyse voi olla siitä, millainen masennus ihmisellä on, kertoo uusi Brain, Behavior and Immunity -lehdessä julkaistu tutkimus.

Suomalaisten ja latvialaisten yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan masennusta on olemassa 12 erilaista tyyppiä. Nämä tyypit voidaan määrittää sen mukaan, mistä masennus pohjimmiltaan johtuu.

Tutkijoiden mukaan masennuksen voi aiheuttaa:

  1. Kehon tulehdustila
  2. Pitkäaikainen stressi
  3. Yksinäisyys
  4. Traumaattinen kokemus
  5. Hierarkiaristiriita, esimerkiksi työttömyys tai muu kova kolaus uralla
  6. Suru
  7. Hylätyksi tuleminen rakkaudessa
  8. Synnytys
  9. Vuodenaika
  10. Erilaiset kemikaalit, esimerkiksi päihteet
  11. Ruumiillinen sairaus
  12. Nälkiintyminen

Koska erilaiset masennustyypit syntyvät eri syistä, ne myös aiheuttavat ihmisille erilaisia oireita.

Esimerkiksi stressistä aiheutuvaa masennusta sairastavalla saattaa olla hyvin paljon stressihormoni kortisolia kropassa. Sen sijaan traumaperäisestä masennuksesta kärsivän kortisolitaso usein laskee.

Myös aivojen serotoniinitasot saattavat vaihdella masennusta sairastaneiden kesken paljonkin. Monet masentuneet kärsivät myös kehon matala-asteisesta tulehduksesta, mutta kaikilla sairastuneilla ei sitä ole.

Laboratoriotestit mukaan masennuksen hoitoon

Tutkijoiden mukaan erilaiset masennuksen tyypit selittävät, miksi masennuksen hoitomuodot toimivat niin vaihtelevasti eri ihmisiin.

Koska masennus aiheuttaa erilaisia fysiologisia oireita, tutkijoiden mukaan sen hoitoon pitäisi tuoda mukaan verikokeet ja laboratoriotestit. Niiden avulla lääkäreiden olisi helpompi määrätä sopiva hoito.

– Masennuksen luokitteleminen mahdollistaa tehokkaan, fiksun ja pitkäjänteisen hoidon jokaiselle, koska luokittelun avulla voidaan hoitaa myös masennuksen piileviä syitä, tutkimuksessa kiteytetään.

Vielä tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida vetää suoria vaikutuksia masennuksen hoitoon. Tutkijoiden mukaan se kaipaa taakseen lisää kliinistä tutkimusta.

Suomessa tuoreesta tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)