Auts! Tietyt ruuat helpottavat oloa ennen kuukautisia. Kuva: Shutterstock
Auts! Tietyt ruuat helpottavat oloa ennen kuukautisia. Kuva: Shutterstock

Olo helpottuu, kun syöt ja juot oikein.

Masentunutta oloa, ärtymystä, turvotusta ja pääkipua. PMS-oireet riivaavat muodossa tai toisessa valtaosaa naisista. Tietyistä ruoka-aineista voi olla apua. Plaisirs Santé neuvoo, mitä kannattaa latoa lautaselle räjähdysherkkinä päivinä ennen kuukautisia.

1. Magnesiumin on todettu lisäävän kehon dopamiinitasoa. Dopamiini puolestaan on hyvän mielen hormoni. Magnesiumpitoiset pinaatti, soija, mantelit ja auringonkukansiemenet ovat siis hyvän tuulen ruokia.

2. Maitotuotteiden kerrotaan vähentävän oireita. Tutkijat suosittelevat pysyttelemään rasvattomasta tai vähärasvaisissa maidoissa ja jogurteissa, sillä rasvaiset versiot saattavat pahentaa oireita.

3. Rautaa peliin. On todettu, että kasvissyöjillä PMS-oireita esiintyy vähemmän kuin sekasyöjillä. Raudan perässä kannattaa siis kipittää ennemmin tofu- kuin leikkelehyllylle. Myös pavut ovat hyvä raudanlähde.

4. Juo paljon vettä. Myös joka paikan pelastaja vihreä tee on hyvä oireiden lievittäjä.

5. Karttamaan kehotetaan suolaa, sokeria ja kofeiinia. Suola edesauttaa turvotusta, sokeri pelleilee verensokerisi kanssa ja kofeiini voi antaa pontta mielialavaihteluille.

Lue lisää:

Rakkautta kuukautisten aikaan – testasimme seksitamponin tositoimissa

PMS haittaa treeniä

Näillä vinkeillä taltutat PMS-hirviön