”Luonnosta saa talvella harvoin tarpeeksi säännöllistä valoa lievittämään kaamosoireita”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo. Kuva Shutterstock
”Luonnosta saa talvella harvoin tarpeeksi säännöllistä valoa lievittämään kaamosoireita”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo. Kuva Shutterstock

Uniongelmat, painonnousu ja apea mieli saattavat olla merkkejä kaamosmasennuksesta.

Synkkääkin synkempi marraskuu vetää mielen matalaksi, eikä mikään ihme. On tieteellisesti todistettu, että vähäinen valon määrä voi aiheuttaa ihmisissä kaamosoireita ja joillakin syventyä kaamosmasennukseksi.

Aihetta tutkinut THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, mitkä oireet viittaavat kaamosmasennukseen ja miten niitä voi hoitaa.

Oireita

Mielialan muutos: Mielesi on jatkuvasti apea ja surullinen. Alat vältellä sosiaalisia tilanteita, vetäydyt omiin oloihisi ja mielenkiintosi ennen ilahduttaneita asioita kohtaan katoaa.

Muisti- ja keskittymisvaikeudet: Unohtelet asioita, olet ärtynyt etkä jaksa keskittyä kunnolla mihinkään.

Uniongelmat: Yöunesi ovat tunnin pari pidempiä kuin kesällä. Siitä huolimatta unet jäävät kevyiksi eivätkä eivät tunnu virkistäviltä.

Ruokahalu kasvaa: Makeannälkä iskee erityisesti iltapäivän ja illan aikana. Napostelet kuin huomaamatta sokeri- ja tärkkelyspitoisia ruokia kuten suklaata, karkkia, leivoksia ja pullaa sekä pastaa, leipää ja puuroa. Painosi nousee muutamia kiloja.

Hoitokeinot

Kirkasvalohoito: Oleskele kirkasvalolampun edessä aamulla puoli tuntia päivässä viidesti viikossa. Lamppua ei tule katsoa suoraan, mutta valon pitää välittyä silmän kautta.

Kellonajalla on merkitystä. Kirkasvalohoidon pitäisi tapahtua nimenomaan aamulla klo 5–9 välillä. Vielä parempi vaihtoehto on mennä ulos, jos aamu sattuu olemaan aurinkoinen.

Liikunta: Kuntoliikunta lievittää masennusoireita. Rasittavaa liikuntaa pitäisi harrastaa 2–3 kertaa viikossa 45 minuutista tuntiin. Parasta masennusoireiden kannalta olisi urheilla vuoden ympäri, sillä aloittaminen voi kaamoksen keskellä tuntua vaikealta.

Terapia ja/tai lääkkeet: Jos kirkasvalohoito ja liikunta eivät tunnu tehoavan, kannattaa miettiä omalääkärin kanssa masennukselle muita hoitokeinoja. Lyhyt psykoterapia tai lääkehoito voivat auttaa.

Lue lisää:

Valoa kaamokseen

Kolme tuotetta, joilla helpotat kaamosväsymystä

Älä sano näin masentuneelle