”Luonnosta saa talvella harvoin tarpeeksi säännöllistä valoa lievittämään kaamosoireita”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo. Kuva Shutterstock
”Luonnosta saa talvella harvoin tarpeeksi säännöllistä valoa lievittämään kaamosoireita”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo. Kuva Shutterstock

Uniongelmat, painonnousu ja apea mieli saattavat olla merkkejä kaamosmasennuksesta.

Synkkääkin synkempi marraskuu vetää mielen matalaksi, eikä mikään ihme. On tieteellisesti todistettu, että vähäinen valon määrä voi aiheuttaa ihmisissä kaamosoireita ja joillakin syventyä kaamosmasennukseksi.

Aihetta tutkinut THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, mitkä oireet viittaavat kaamosmasennukseen ja miten niitä voi hoitaa.

Oireita

Mielialan muutos: Mielesi on jatkuvasti apea ja surullinen. Alat vältellä sosiaalisia tilanteita, vetäydyt omiin oloihisi ja mielenkiintosi ennen ilahduttaneita asioita kohtaan katoaa.

Muisti- ja keskittymisvaikeudet: Unohtelet asioita, olet ärtynyt etkä jaksa keskittyä kunnolla mihinkään.

Uniongelmat: Yöunesi ovat tunnin pari pidempiä kuin kesällä. Siitä huolimatta unet jäävät kevyiksi eivätkä eivät tunnu virkistäviltä.

Ruokahalu kasvaa: Makeannälkä iskee erityisesti iltapäivän ja illan aikana. Napostelet kuin huomaamatta sokeri- ja tärkkelyspitoisia ruokia kuten suklaata, karkkia, leivoksia ja pullaa sekä pastaa, leipää ja puuroa. Painosi nousee muutamia kiloja.

Hoitokeinot

Kirkasvalohoito: Oleskele kirkasvalolampun edessä aamulla puoli tuntia päivässä viidesti viikossa. Lamppua ei tule katsoa suoraan, mutta valon pitää välittyä silmän kautta.

Kellonajalla on merkitystä. Kirkasvalohoidon pitäisi tapahtua nimenomaan aamulla klo 5–9 välillä. Vielä parempi vaihtoehto on mennä ulos, jos aamu sattuu olemaan aurinkoinen.

Liikunta: Kuntoliikunta lievittää masennusoireita. Rasittavaa liikuntaa pitäisi harrastaa 2–3 kertaa viikossa 45 minuutista tuntiin. Parasta masennusoireiden kannalta olisi urheilla vuoden ympäri, sillä aloittaminen voi kaamoksen keskellä tuntua vaikealta.

Terapia ja/tai lääkkeet: Jos kirkasvalohoito ja liikunta eivät tunnu tehoavan, kannattaa miettiä omalääkärin kanssa masennukselle muita hoitokeinoja. Lyhyt psykoterapia tai lääkehoito voivat auttaa.

Lue lisää:

Valoa kaamokseen

Kolme tuotetta, joilla helpotat kaamosväsymystä

Älä sano näin masentuneelle

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.