Oma onni, hyvinvointi ja henkisyys kiinnostavat nyt enemmän kuin koskaan. Mili Kaikkonen tietää, millaista on, kun hyvinvoinnista tulee pakkoa ja suorittamista.

Vajaat kymmenen vuotta sitten henkisen kasvun ohjaaja Mili Kaikkonen heräsi joka aamu viideltä meditoimaan ja laulamaan mantraa. Illalliskutsuille hän pakkasi omat eväät: pöydässä kun tuskin olisi mitään, mikä sopisi hiivadieetillä olevalle vegaanille.

Sosiaalinen elämä kärsi, mutta Mili tunsi koko maailmaa rakastavaa henkisyyttä, joka sai lakaisemaan ongelmat maton alle. Ystävät yrittivät puhua, mutta Milin oli vaikeaa ottaa palautetta vastaan.

– Olin niin ylemmyydentunnossani. Ajattelin, että te ärsyynnytte tästä vain, koska teillä nuo asiat ovat vielä kesken ja minä olen jo perillä, Mili sanoo nyt ja nauraa.

– Miten me voisimme olla ihmisinä toisiamme pidemmällä? Ja kuka sen määrittää? Mistä minä voin tietää, onko Alepan kassa paljon pidemmällä kuin minä?

Mili havahtui todellisuuteen pikkuhiljaa, kun hän oivalsi, ettei voinut hyvin. Hän uskoi asiaansa, mutta oli ahdistunut ja stressaantui helposti. Lisäksi hän ajautui jatkuvasti onnettomuuksiin: Ensin meni polvi, sitten nivelsiteet nilkasta. Lopulta Mili kaatui niin, että kylkiluut murtuivat.

– En ole onnettomuusherkkä ihminen. Luulen, että yritin kertoa itselleni, että herää nyt, syö suklaalevy, Mili sanoo.

– Tajusin, että olin joissain asioissa laittanut pään pensaaseen. Olin esimerkiksi kuvitellut, että motiivini jatkaa kuormittavassa päivätyössä oli toimeentulo. Kun uskalsin katsoa totuutta silmiin, huomasin, että oikeasti olin kiinnittynyt työn tuomaan statukseen. Oli suuri helpotus myöntää, että olen vain ihminen.

Kun hyvinvoinnin suorittaminen jäi, ihmissuhteet paranivat. Mili oli kiireettömämpää ja iloisempaa seuraa ja avoimempi puhumaan vaikeistakin asioista.

– Olen tunnettu ronskista huumorintajustani, ja löysin sen uudelleen. Aloin voida paremmin myös fyysisesti. Esimerkiksi syömisestä tuli suorittamisen sijaan nautinto. Aloin elää elämääni sen sijaan, että keskittyisin siihen, mikä on sallittua ja mikä ei.

Uusi uskonto

Henkinen hyvinvointi kiinnostaa. Jokaisella on vapaus pohtia ja kyseenalaistaa maailmankuvaansa, mutta maallistuneina aikoina yhä harvempi etsii turvaa uskonnosta. Vuonna 2014 kirkon jäsenmäärä laski enemmän kuin koskaan aiemmin. Kirkosta erosi 78 300 ihmistä, ja kirkkoon kastettuja oli 2 500 vähemmän kuin kuolleita. Ehkä henkisyyteen hurahtaminen on uusi uskonto.

Mitä enemmän henkinen hyvinvointi on esillä, sitä enemmän ihmiset siitä kiinnostuvat. Hihhuleiden hommaksi leimaaminen on vähentynyt, ja itsensä kehittämisestä on tullut muodikasta.

Mili uskoo, että henkisyyteen hurahdetaan usein kahdesta syystä: joko silloin, kun kriisi iskee vasten kasvoja, tai silloin, kun näkee toisen tekevän jotain, mikä inspiroi.

Yhteiskunnan epävarmuuskin työntää pohtimaan itseä ja omaa hyvinvointia. Terapian arvo ei laske, vaikka lama syvenisi.

– Jos sijoittaa omaan henkisyyteensä ja ottaa selvää, kuka on, sitä sijoitusta ei voi kukaan ottaa pois. Epävarmoina aikoina ihmiset tukeutuvat näkymättömään, joka on olemassa, vaikka olosuhteet muuttuisivat.

Miliä henkisyys on kiinnostanut pikkutytöstä asti. Tiukka suoritusvaihe kesti kuitenkin vain puoli vuotta. Mili uskoo, että se oli ennen kaikkea todellisuuspakoa.

– Sen sijaan, että olisin kohdannut sen, kuka oikeasti olen, loin harhatodellisuuden, joka oli mielestäni kivempi kuin se, mikä oli oikeasti totta.

Nykyään Mili suhtautuu varauksella ympäripyöreisiin lausahduksiin karmasta eikä halua luennoida asioista, joita ei itse toteuta. Myös halu mystifioida henkisyyttä ja korostaa omaa erityisyyttä on kadonnut.

– Aikaisemmin ajatukseni henkisyydestä olivat teoreettisempia ja korkealentoisempia. Saatoin omaksua ajatuksia miettimättä, mitä ne tarkoittavat käytännössä. Kuten monella, minullakin oli kirjoista ja luennoilta tulleita ajatuksia siitä, millainen minun pitäisi olla ollakseni henkisesti puhdas.

Nyt Mili on suuri inhimillisyyden puolestapuhuja. Tuoreessa kirjassaan Mili pohtii henkisen kasvun tavoitehakuisuutta. Vaiheessa-kirjan Mili kirjoitti, koska tunsi, että hänen lukemistaan kirjoista ja käymistään kursseista puuttui jotain.

– Niissä puhutaan siitä, millaiseksi voi tulla, millainen pitäisi olla ja miten tullaan onnelliseksi. Ei puhuta tarpeeksi siitä, että olemme kuitenkin ihmisiä. Tavoittelemme kuvaa täydellisestä ihmisestä, eikä sellaista ole olemassakaan.

 


 

Ei, ei ja ei

Hyvinvoinnin suorittamisessa on monta ongelmaa. Esimerkiksi se, että pudotus on kova, kun tajuaa, ettei pystykään kaikkeen. Joskus onnellisuuden tavoittelu on itsessään este onnelle. Kun yksi tavoite on saavutettu, tilalle on tullut kymmenen uutta.

Henkisyyteen hurahtanut saattaa myös etääntyä itsestään ja ongelmistaan tai tuntea ylemmyydentuntoa.

– Henkisellä sektorilla näkyy paljon itsensä korottamista: minä tiedän, miten teidän kaikkien tulisi elää ja haluan kertoa sen kaikille. Puhutaan rakkaudesta ja anteeksiannosta ja itse saadaan raivarit, kun joku kiilaa kassajonossa, Mili sanoo.

Hänestä vikaan mennään juuri silloin, kun negatiivisten tunteiden olemassaolo kielletään. Paskoja päiviä on joskus jokaisella. Kyse on siitä, miten niihin suhtautuu.

– Esimerkiksi surua saa tuntea. Ei sitä tarvitse korvata jollain positiivisella ajatuksella, Mili sanoo.

– Kun yritämme kieltää jotain asiaa, se alkaa tihkua läpi ihmissuhteissa ja siinä, miten puhumme ja kohtelemme itseämme. Saatamme esimerkiksi syyttää toista siitä, mikä on itse asiassa oma ongelmamme.

Ehkä negatiivisten tunteiden kieltäminen on some-ajan imagonkiillotusta, ehkä nyky-yhteiskunnan kuva. Elämme aikaa, jona on oltava koko ajan hyödyllinen. On joko jatkuvasti kehitettävä itseään tai sitten on downshiftattava.

Kriisiaikana kukaan ei tietenkään ole yhtä tehokas kuin tavallisesti, ja siksi olisi helpompaa, jos haastavia aikoja ei olisi ollenkaan.

– Yhteiskunnassamme tärkeintä on se, että ollaan tehokkaita ja tuottavia koko ajan. Kaikkeen on kaava, mutta eihän ihmiselämän asioita voi hallita. Ei ole kaavaa siihen, kuinka nopeasti surusta toipuu, Mili sanoo.

– Minulla on myös asiakkaita, jotka kysyvät, onko heissä jotain vikaa, kun he ovat tosi tyytyväisiä työhönsä eivätkä halua edetä urallaan. Olenko alisuoriutuja, kun olen tyytyväinen tähän?

Tunteita ei siis pitäisi sysätä pois, mutta mitä niille sitten pitäisi tehdä? Milin mielestä ajatusten kanssa pitäisi pystyä elämään ilman, että ne hallitsevat kaikkea. Hyväksymiseen saattaa auttaa yhtä lailla ruuanlaitto kuin terapia.

– Mikä vain, mikä saa ymmärtämään, että kaikki on ihan hyvin.

Ajatusten hyväksyminen ei tarkoita, että niissä pitäisi velloa. Loputtomiin vatvotuista ikuisuushuolista on hyväkin päästä eroon. Tärkeintä on, ettei pään sisältöä ala luokitella hyväksi tai huonoksi.

– Olemme itse päättäneet, että suru on paha tai pelko on paha. Eiväthän ne ole pahoja. Se, mitä me niillä teemme, on asia erikseen.

Spirulinaöverit

Hyvinvoinnin tavoittelu saattaa lipsahtaa suorittamiseksi niin joogatunnilla, ruokaostoksilla kuin henkisen kasvun kurssilla. Ruokavalio- ja liikuntatrendit vaihtuvat nykyään tiheään: Karppaus tuli ja meni, nyt kohistaan paleoruokavaliosta. Crossfithuuma on vaihtunut juoksukuumeeseen ja fitnessvillitykseen. Henkisellä saralla on kohkattu niin positiivisen ajattelun voimasta kuin mindfulnessista ja läsnäolosta.

Milistä suorittaminen on myös inhimillistä, varsinkin alkuhuumassa.

– Olen itsekin ollut sellainen, etten omasta mielestäni pelännyt mitään, olin täynnä rakkautta ja antanut kaiken anteeksi. Eihän se ole totta, Mili sanoo.

– Sen sijaan, että kohdattaisiin asia, joka olisi hyvä työstää, laitetaan sen päälle laastari. Luetaan kirja hyväksymisestä ja anteeksiannosta ja aletaan elää sen mukaan, vaikka asiat ovat saattaneet jäädä käsittelemättä.

Ei ole yksinkertaista vastausta, milloin menee överiksi. Joillekin ihmisille rutiinit sopivat, eikä heistä ole katastrofi, jos meditaatio jää tekemättä tai viherpirtelö juomatta. Jos ajattelee, että jooga, ruokavalio, henkisyys tai jokin muu elämäntapa tulee olemaan elämässä aina, ei haittaa, jos välillä tulee lipsahduksia.

Suorittamista hyvän olon tavoittelusta tulee, jos syyllisyys alkaa kaihertaa, kun aamulla väsyttää ja meditaatioharjoitus jää väliin. Milin mielestä on hyvä miettiä, tekeekö jokin asia iloiseksi vai teenkö sitä vain, koska on pakko.

– Jos harjoitus alkaa rajoittaa elämän elämistä, huolestun. Nukuin tänään enkä jaksanutkaan tehdä vihermehua tai meditoida tuntia. Elämä on se tärkein juttu, ei se, että kaivetaan omaa napaa koko ajan.

 

Lue lisää:

Tieteellisesti todistettu: näin tulet onnellisemmaksi

Kiinnostaako meditaatio? Näillä vinkeillä pääset alkuun

Sisäinen zen löytyy piirtämällä

 

 

Mili Kaikkonen

Asuu Helsingissä, syntynyt 1976.

Intuitiivinen konsultti, henkisen kasvun ohjaaja, kirjoittaja ja luennoitsija.

Esikoiskirja Vaiheessa (Basam Books) ilmestyi huhtikuussa.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Rintojen kivut ovat naisille yleinen vaiva. Useimmiten turvotuksesta ja aristuksesta ei tarvitse olla huolissaan.

Kipu rinnoissa tai toisessa rinnassa on yleinen vaiva kaikenikäisillä naisilla, ja se liittyy useimmiten ihan normaaliin rintarauhasen toimintaan. Yleisyydestään huolimatta turvotus, kosketusarkuus ja kipu herättävät monissa huolta. Ensimmäinen ajatus kivun iskiessä on helposti rintasyöpä.

Jos syöpäpaniikki on iskenyt sinuunkin, muista, että rinnassa tuntuvan kivun syy on harvoin pahanlaatuinen. Rintojen kivuista kärsivän naisen mammografialöydös on useimmiten normaali, eli syöpää ei löydy.

Listasimme yleisimmät syyt, joista rintojen tai rinnan kiputilat voivat johtua:

1. Kuukautiset

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukautisia. Syypää on kehon estrogeeni- ja progesteronitasoissa, jotka heittelehtivät kierron mukaan.

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukausia.

Syklinen kipu tuntuu useimmiten kummassakin rinnassa turvotteluna ja arkuutena. Se voi säteillä rinnoista myös kainaloihin ja olkavarsiin.

2. Raskaus tai imettäminen

Raskauden aikana rintakudos kasvaa, maitorauhaset kehittyvät ja nännit muuttuvat herkemmiksi. Samalla rinnat voivat kipeytyä. Raskauden aiheuttama rintojen kipu hellittää usein raskauden toisella kolmanneksella.

Lapsen syntymän jälkeen imettäminen voi aiheuttaa rintojen arkuutta ja kipuja. Nännit ovat imetyksen aikana kovilla, ja rinnat voivat olla turvoksissa.

3. Lääkitys

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja. Myös vaihdevuosioireiden hormonikorvaushoitojen on huomattu aiheuttavan yleisenä sivuvaikutuksena rintojen arkuutta ja turvotusta. Oire menee yleensä melko nopeasti ohi, mutta se saattaa olla myös merkki vääränlaisesta annostuksesta.

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

Yleensä lääkkeiden sivuvaikutus johtuu siitä, että ne sisältävät runsaasti estrogeenia. Rintojen kivuista voi mahdollisesti päästä eroon, jos lääkitys vaihdetaan vähemmän estrogeenia sisältävään vaihtoehtoon.

Myös jotkut masennuslääkkeet ja sydänlääkkeet voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

4. Vyöruusu

Vesirokkoviruksen aiheuttama vyöruusu voi aiheuttaa rinnoissa voimakkaan toispuoleisen kiputilan. Se voi säikäyttää pahastikin, koska oireet ovat usein kovia ja vyöruusulle tyypillinen rakkulainen ihottuma ilmestyy vasta pari päivää kivun jälkeen.

5. Jumiutuneet lihakset

Kipu rintojen alueelle voi säteillä monesta paikasta vartaloa, kuten kipeästä selästä tai jopa jaloista. Lihaskipuun tehoaa parhaiten venyttely ja lepo.

Jos kipu lähtee säteilemään vasempaan käteen tai hengittäminen on vaikeaa, ota heti yhteyttä lääkäriin. Kyseessä voi olla sydänkohtaus.

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella.

6. Suuret rinnat

Kookkaat rinnat voivat aiheuttaa monenlaisia vaivoja kovista selkäkivuista aina rintojen venymiseen, joka sekin aiheuttaa kipuja. Isorintaisen kannattaa hankkia tarpeeksi tukevat liivit. Myös rintojenpienennysleikkaus voi olla vaihtoehto.

7. Vääränlaiset liivit

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella. Jos kaipaat vinkkejä sopivien liivien ostamiseen, lue tämä juttu:


8. Rintatulehdus

Rintatulehdusta esiintyy kaikenikäisillä naisilla. Erityisen yleinen se on imettävillä naisilla, mutta sitä esiintyy myös naisilla, jotka eivät imetä. Tulehdus voi olla bakteerin aiheuttama, mutta aina ulkoista syytä ei löydy. Nykytiedon mukaan kylmä ei aiheuta tulehdusta, vaikka monet imettävät äidit kokevatkin kylmän herkistävän tulehduksille.

9. Rinnan kysta

Rintoihin voi myös muodostua hyvänlaatuisia kystia, jotka voivat aiheuttaa arkuutta ja kipuja. Kystat voivat kasvaa jopa parin senttimetrin kokoisiksi. Kystat näkyvät selvästi ultraäänitutkimuksessa ja ne voidaan tyhjentää lääkärin vastaanotolla.

Mitä jos kipu on sittenkin rintasyöpä?

Kipu rinnassa saattaa toki olla merkki rintasyövästä. Kipu rinnassa on kuitenkin hyvin harvoin ainoa tai ensimmäinen syövän merkki. Ensimmäinen oire on yleensä kivuton kyhmy, joka aristaa. Tästä syystä omat rinnat kannattaa tarkistaa tasaisin väliajoin.

Jos rintojen tai rinnan kipu on epätavallista, selvästi tiettyyn kohtaan paikantuvaa ja jatkuvaa, tilanne kannattaa käydä selvittämässä lääkärin pakeilla. 

Lähteet: Mehiläinen, Terveyskirjasto, Terveyskirjasto, Duodecim, Health