Hanna Kaske aloitti elämänmuutoksensa opettelemalla syömään oikein. Kuva: Anna Huovinen
Hanna Kaske aloitti elämänmuutoksensa opettelemalla syömään oikein. Kuva: Anna Huovinen

Elämänmuutokseen tarvitaan oikea syy, tiettyä kuria ja hauskanpitoa. 

Mikkeliläinen Hanna Kaske, 37, laihtui kolmen vuoden aikana yli puolet painostaan, kaikkiaan 75 kiloa. Hän antaa vinkkinsä, miten elämänmuutos onnistuu muiltakin.

Lue myös: Hanna laihdutti 75 kiloa: ”Tajusin vasta jälkikäteen, miten paljon paino rajoitti elämääni”

1. Etsi oikea motivaatio

Jos haluat esimerkiksi vain muuttaa ulkonäköäsi, jaksat pakertaa vain kuuriluonteisesti. Mutta mitä tapahtuu, kun kuuri loppuu?

Sisäisellä motivaatiolla teet pysyviä muutoksia. Tarpeeksi suuri sisäinen motivaatio voi olla esimerkiksi oma parempi terveys tai esimerkin näyttäminen lapsille.

– Minulle tärkein motivaatio oli se, että äiti ei jäisi yksin. Äiti menetti lyhyen ajan sisällä sekä puolisonsa eli isäni sekä molemmat vanhempansa. Se oli minulle riittävän suuri syy saada itseni parempaan kuntoon.  

Motivaatio voi myös muuttua, ja sen rinnalle voi nousta muitakin tärkeitä muutosta tukevia asioita.

2. Liiku voidaksesi hyvin, pitääksesi hauskaa ja saadaksesi uusia kokemuksia

Unohda liikunnasta turha suorittaminen, ellet ole ammattiurheilija. Käy silti säännöllisesti epämukavuusalueella, sillä siellä kehityt kaikkein nopeiten.

– Kun ryhdyin laihduttamaan, pelkäsin jokaisen ryhmäliikuntatunnin alussa, selviänkö. Aloin etsiä mieleistä liikuntaa kuntokeskuksesta, jossa pystyin kokeilemaan erilaisia lajeja. Otin avuksi personal trainerin, sillä halusin tehdä heti kaiken mahdollisimman oikein.

3. Jos pudotat painoa, syö oikein

80–90 prosenttia tuloksistasi riippuu ruokavaliosta. Tärkeää on syödä säännöllisesti riittävän usein.

– Aikaisemmin söin ensimmäisen kerran usein vasta työpäivän jälkeen. Nyt opettelin syömään kuusi kertaa päivässä, jotta aineenvaihdunta ja siten koko kroppa alkaisi toimia kunnolla. Tasaisen syömisen vuoksi tarve mässäilyyn hävisi.

4. Tee pieniä mutta merkitseviä muutoksia 

Älä edes yritä muuttaa kaikkea tai montaa isoa asiaa kerralla. Ruokavaliossa ensimmäinen ja ratkaisevin askel on säännöllinen ateriarytmi.

”Kun oloni alkoi tuntua virkeämmältä, lisäsin ohjelmaan liikuntaa.”

– Minä aloitin opettelemalla syömään aamiaisen ja sen jälkeen noin kolmen tunnin välein. Kun oloni alkoi tuntua kevyemmältä ja virkeämmältä, lisäsin ohjelmaan liikuntaa.

5. Nauti matkasta!

Repsahduksista ei kannata lannistua – niitä sattuu, ja siksi niihin ei kannata jäädä roikkumaan. Jos heti ensimmäisestä takapakista heittää hanskat tiskiin, saa muutoksen aloittaa joka maanantai uudelleen. 

– Katson elämänmuutosta vuorikiipeilijän silmin: kun tavoite on korkealla, täytyy välillä käydä takaisin alemmissa ilmanaloissa vetämässä henkeä, jotta matka voi taas jatkua.

Vierailija

Hanna laihtui 75 kiloa – näillä vinkeillä hän onnistui

Heh heh, samasta Hannasta kerrottin jo aikaa sitten että "Hanna ei syö nopeita hiilihydraatteja kuten perunaa, riisiä ja pastaa, mutta karppauksesta hän varoittelee." Niinpä niin. Hienoa, että painon pudotus onnistui, mutta lieneekö mahalaukkun kajottu vai ei, mutta kyllä ko. hiilareilen jättäminen pois on aika pitkälti karppausta.
Lue kommentti

Voisiko eteerisistä öljyistä olla apua uniongelmiin? Nukahtamisongelmista kärsivä toimittaja Susanna Koivisto päätti testata laventelia.

Nukahtaminen on minulle haastavaa. Mielessä pyörii sata erilaista asiaa, ja rauhoittuminen ottaa aikansa. Kuulin, että laventeliöljyllä voisi olla rauhoittava vaikutus, jos sitä käyttää ennen nukkumaanmenoa. Päätin kokeilla eteerisen laventeliöljyn toimivuutta. 

Käytin öljyä yhteensä kahden viikon verran. Ensin hieroin sitä sormiini ja haistoin. Pidin laventelin tuoksusta, ja se auttoi minua rentoutumaan nopeasti. Hieroin sitä myös isovarpaisiini, mutta en ole varma oliko siitä hyötyä. Lisäksi laitoin ensimmäisinä testi-iltoina tipan öljyä tyynylleni, mutta en kokenut siitä olevan hyötyä.

Unilääkäri ei suosittele laventelia 

Kasveja on käytetty ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen jo vuosituhansien ajan. 

– Eri kasvien kemialliset koostumukset vaikuttavat eri tavalla ihmiskehoon. Jotkut koostumukset voivat olla viilentäviä, toiset ovat aisteja avaavia ja virkistäviä, laventeli taas on rauhoittava, kertoo doTerra-öljyjä markkinoiva Merja Priest

Laventelissa vaikuttava ainesosa on Priestin mukaan linaloli.

– Linalolia on monissa muissa kasveissa myös, kuten kamomillassa. Sen takia kamomillateetä suositellaan usein juotavaksi ennen nukkumaanmenoa.

Priest muistuttaa kuitenkin olemaan tarkkana laventeliöljyostoksilla. Monet öljyt, joiden väitetään olevan laventelia, ovat synteettisiä, jolloin niillä ei ole samanlaista vaikutusta.

– Kuluttajan pitää olla tarkka, mikäli hän haluaa oikeaa kasvia. 

”Melatoniini on luonnonmukaisista lisätuotteista todistetusti ainoa, joka tehoaa.”

Terveystalon unilääkäri Henri Tuomilehto ei kuitenkaan usko, että laventeliöljyn käyttö helpottaa nukahtamista. 

– En suosittelisi laventeliöljyä. Sen toimivuudesta ei ole mitään lääketieteellistä näyttöä, Tuomilehto kommentoi. 

– Nukahtamiseen on paljon omia konsteja, joita voi kokeilla, mutta melatoniini on luonnonmukaisista lisätuotteista todistetusti ainoa, joka tehoaa. 

Tuomilehto suosittelee nukahtamisvaikeuksista kärsivää selvittämään lääkärin kanssa, mistä ongelmassa on kyse. Unihäiriöitä on Tuomilehdon mukaan yli 80 erilaista, joten yhtä ratkaisua uniongelmiin ei ole. 

Voisiko öljystä tulla unirutiini?

Itse totesin, että hyvä yöuni on monen asian summa.

Niinä testipäivinä, kun olin muutenkin illalla rättiväsynyt, laventeli auttoi saamaan hyvän olon tunteen ennen nukahtamista. Kaikista parhaiten se auttoi juuri ennen sänkyyn menoa, sillä öljyn tuoma rentouttava vaikutus katosi nopeasti, jos lähdin vielä puuhastelemaan jotain. Niinä testipäivinä, jolloin olin stressaantunut illalla ennen nukkumaanmenoa, laventeliöljyllä rentouttaminen väkisin ei ollut kovin hyödyllistä. 

Uskon, että mikäli olisin käyttänyt laventeliöljyä pidemmän aikaa, siitä olisi ollut enemmän hyötyä. Öljyn levittämisestä voisi muodostua nukahtamista edeltävä rutiini, joka muistuttaa aivoja nukkumaanmenosta.

Kaikista eniten hyötyä laventelista on varmasti niille, jotka todella rakastavat sen tuoksua.

Uraauurtavassa tutkimuksessa analysoitiin aineistoa lähes 1 600 migreeniperheestä.

Yli puoli miljoonaa suomalaista sairastaa migreeniä. Aivosairaus on yleinen, mutta sen puhkeamissyistä on toistaiseksi ollut vain vähän tietoa.

Keväällä julkaistu suomalaisjohtoinen tutkimus valottaa nyt migreenin periytyvyyttä. Kyseessä on kaikkien aikojen laajin migreenin perhetutkimus, johon osallistui lähes 1 600 perhettä. Yhteensä analysoitavaa aineistoa oli yli 8 300 henkilöstä.

Tutkimuksessa saatiin selville, että migreenin periytymisen taustalla on tuhansia sairausriskiä lisääviä geenimuotoja. Muutaman vahvan geenin sijaan migreeniä voivatkin aiheuttaa lukuisat eri riskitekijät geeneissä. Tutkimuksen julkaisi Neuron-tiedelehti. 

Tieto mutkistaa aiempaa käsitystä migreenistä, mutta toisaalta tulevaisuudessa sen avulla voidaan kehitellä uusia hoitomuotoja.

– Yleisten geneettisten riskitekijöiden merkitys perheissä yllätti meidät. Toisaalta suurin osa migreenin geneettisestä alttiudesta on edelleen selittämättä ja lisätutkimuksissa tunnistetaan varmasti lisää sekä yleisiä että harvinaisia migreenin riskitekijöitä, toteaa tutkimusta johtanut professori Aarno Palotie Helsingin yliopiston Suomen molekyylilääketieteen instituutista (FIMM) tiedotteessa.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että eri migreenityypit periytyvät eri tavoilla. Aurallista migreeniä sairastavien perinnöllinen riski oli suurempi kuin auratonta migreeniä sairastavien.

Eri migreenityypit periytyvät eri tavoilla.

Harvinaisempaa, hemiplegistä migreeniä sairastavilla oli kaikkein suurin yleisten geenimuotojen riskitaakka. Aiemmin on ajateltu, että kyseinen migreenityyppi johtuu pääasiassa harvinaisista mutaatioista tautigeeneissä.

Harvinaisen migreenin periytyminen seuraavalle sukupolvelle on siis todennäköisempää kuin yleisemmän. Migreeni periytyy myös todennäköisemmin, jos siihen sairastuu alle 20-vuotiaana.

Helsingin Sanomat kirjoitti keväällä, että migreeniä estävä biologinen lääke saadaan Yhdysvalloissa markkinoille todennäköisesti jo tänä vuonna. Se on tarkoitettu erityisen vaikean migreenin hoitoon.