Hanna Kaske aloitti elämänmuutoksensa opettelemalla syömään oikein. Kuva: Anna Huovinen
Hanna Kaske aloitti elämänmuutoksensa opettelemalla syömään oikein. Kuva: Anna Huovinen

Elämänmuutokseen tarvitaan oikea syy, tiettyä kuria ja hauskanpitoa. 

Mikkeliläinen Hanna Kaske, 37, laihtui kolmen vuoden aikana yli puolet painostaan, kaikkiaan 75 kiloa. Hän antaa vinkkinsä, miten elämänmuutos onnistuu muiltakin.

Lue myös: Hanna laihdutti 75 kiloa: ”Tajusin vasta jälkikäteen, miten paljon paino rajoitti elämääni”

1. Etsi oikea motivaatio

Jos haluat esimerkiksi vain muuttaa ulkonäköäsi, jaksat pakertaa vain kuuriluonteisesti. Mutta mitä tapahtuu, kun kuuri loppuu?

Sisäisellä motivaatiolla teet pysyviä muutoksia. Tarpeeksi suuri sisäinen motivaatio voi olla esimerkiksi oma parempi terveys tai esimerkin näyttäminen lapsille.

– Minulle tärkein motivaatio oli se, että äiti ei jäisi yksin. Äiti menetti lyhyen ajan sisällä sekä puolisonsa eli isäni sekä molemmat vanhempansa. Se oli minulle riittävän suuri syy saada itseni parempaan kuntoon.  

Motivaatio voi myös muuttua, ja sen rinnalle voi nousta muitakin tärkeitä muutosta tukevia asioita.

2. Liiku voidaksesi hyvin, pitääksesi hauskaa ja saadaksesi uusia kokemuksia

Unohda liikunnasta turha suorittaminen, ellet ole ammattiurheilija. Käy silti säännöllisesti epämukavuusalueella, sillä siellä kehityt kaikkein nopeiten.

– Kun ryhdyin laihduttamaan, pelkäsin jokaisen ryhmäliikuntatunnin alussa, selviänkö. Aloin etsiä mieleistä liikuntaa kuntokeskuksesta, jossa pystyin kokeilemaan erilaisia lajeja. Otin avuksi personal trainerin, sillä halusin tehdä heti kaiken mahdollisimman oikein.

3. Jos pudotat painoa, syö oikein

80–90 prosenttia tuloksistasi riippuu ruokavaliosta. Tärkeää on syödä säännöllisesti riittävän usein.

– Aikaisemmin söin ensimmäisen kerran usein vasta työpäivän jälkeen. Nyt opettelin syömään kuusi kertaa päivässä, jotta aineenvaihdunta ja siten koko kroppa alkaisi toimia kunnolla. Tasaisen syömisen vuoksi tarve mässäilyyn hävisi.

4. Tee pieniä mutta merkitseviä muutoksia 

Älä edes yritä muuttaa kaikkea tai montaa isoa asiaa kerralla. Ruokavaliossa ensimmäinen ja ratkaisevin askel on säännöllinen ateriarytmi.

”Kun oloni alkoi tuntua virkeämmältä, lisäsin ohjelmaan liikuntaa.”

– Minä aloitin opettelemalla syömään aamiaisen ja sen jälkeen noin kolmen tunnin välein. Kun oloni alkoi tuntua kevyemmältä ja virkeämmältä, lisäsin ohjelmaan liikuntaa.

5. Nauti matkasta!

Repsahduksista ei kannata lannistua – niitä sattuu, ja siksi niihin ei kannata jäädä roikkumaan. Jos heti ensimmäisestä takapakista heittää hanskat tiskiin, saa muutoksen aloittaa joka maanantai uudelleen. 

– Katson elämänmuutosta vuorikiipeilijän silmin: kun tavoite on korkealla, täytyy välillä käydä takaisin alemmissa ilmanaloissa vetämässä henkeä, jotta matka voi taas jatkua.

Vierailija

Hanna laihtui 75 kiloa – näillä vinkeillä hän onnistui

Heh heh, samasta Hannasta kerrottin jo aikaa sitten että "Hanna ei syö nopeita hiilihydraatteja kuten perunaa, riisiä ja pastaa, mutta karppauksesta hän varoittelee." Niinpä niin. Hienoa, että painon pudotus onnistui, mutta lieneekö mahalaukkun kajottu vai ei, mutta kyllä ko. hiilareilen jättäminen pois on aika pitkälti karppausta.
Lue kommentti