Aijai, monesko viinilasi tällä viikolla? Ja mitäs se kellokin on, huomenna on kuule työpäivä. Kuva: Shutterstock
Aijai, monesko viinilasi tällä viikolla? Ja mitäs se kellokin on, huomenna on kuule työpäivä. Kuva: Shutterstock

Kaikillahan meillä on huonoja tapoja. Jotkin niistä ovat kuitenkin terveyden kannalta pahempia kuin toiset. Kun karistat nämä, parannat mahdollisuuksiasi pysyä terveenä.

Refinery29-sivusto listasi huonot tavat, jotka jatkuessaan aiheuttavat terveyspulmia. Syyllistytkö sinä näihin?

1. Istut lysyssä

Kun istuu päivän tietokoneen ääressä, loppupäivästä nenä melkein jo hipoo ruutua. Istuma-asentoa saattaa olla hankalaa muistaa korjata varsinkin kiireisinä päivinä.

Näin korjaat tilanteen: Istu mahdollisimman syvällä tuolissasi. Aina, kun huomaat ryhtisi alkavan lysähtää, paina selkärankaasi selkänojaa vasten. Tärkeää on myös muistaa nousta ylös kerran tunnissa, vaikka sitten vain piipahtaa kollegan työpisteellä.

2. Tissuttelet liian tiheästi

Jos huomaat suuntaavasi parille töidenjälkeiselle drikille vähän joka toinen päivä tai kipottelevasi kotisohvalla, juot todennäköisesti liikaa.

Näin korjaat tilanteen: Sen sijaan, että tilaisit toisen oluen tai lasillisen viiniä, koska muutkin nyt tilaavat, vaihda alkoholittomaan vaihtoehtoon. Baarimikolta löytyy varmasti herkullisempia vaihtoehtoja kuin iänikuinen kevytcola.

3. Syöt mitä sattuu

Kiireisinä päivinä aterioiden suunnittelu tuntuu vaativan aivan liikaa vaivannäköä. Sen sijaan ahmaiset pahimpaan nälkään pullapalan ja lounaaksi nopean roiskeläppäpizzan. Kaloreita saat paljon, ravintoaineita et juurikaan.

Näin korjaat tilanteen: Jos työpaikallasi on lounasruokala, niin käy siellä, hyvä ihminen. Kunnon lounaaseen käytetty puolituntinen maksaa kyllä itsensä takaisin hyvänä työvireenä. Tai panosta terveellisiin eväisiin, jotka valmistat jo edellisiltana kotona.

Kokeile vaikka näitä bento boxeja.

4. Tupakoit "ihan vain satunnaisesti"

Vaikka röökaisit vain yhden savukkeen parissa viikossa, lisäät silti esimerkiksi riskiäsi sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin.

Näin korjaat tilanteen: Älä pidä röökejä kotonasi ja kerro ystävillesi, että yrität päästä eroon satunnaisestakin tupruttelusta. Voit myös tehdä kaverisi kanssa sopimuksen, että maksat hänelle jonkin tietyn rahasumman joka kerta, kun vaikkapa erehdyt pyytämään tulta.

Lisää vinkkejä tumppaamiseen löytyy esimerkiksi täältä.

5. Viivytät nukkumaanmenoa

Päätit sitten hoitaa vielä yhden asian ennen kuin painut pehkuihin? Ehkä saatkin aikaiseksi jotain järkevää, mutta se tapahtuu seuraavan päivän vireytesi  kustannuksella. Useimmat aikuisetkin tarvitsevat kahdeksan tunnin unet, joten vakiintuneessa nukkumaanmenoajassa olisi hyvä pysyä.

Näin korjaat tilanteen: Jos sinulla on vielä illalla jäljellä tsiljoona ihan heti hoidettavaa hommaa, kirjoita niistä lista. Monista valtavan tärkeistä asioista tuleekin vähemmän tärkeitä, kun ne saa ulos päästään. 

Täältä näet, mitä asioita ei kannata pohtia ennen unta. 

6. Juot liikaa sokerin korvikkeita

Nollakaloriset juomat tuntuvat viattomalta paheelta, mutta terveellisiä ne eivät ole. Myös keinotekoiset makeutusaineet saattavat tutkimuksen mukaan sotkea aineenvaihduntaa ja kroppa alkaa janota lisää makeita herkkuja.

Näin korjaat tilanteen: Pidä aina varalla vesipulloa, jotta et tule turvautuneeksi limuihin. Yksinkertaista mutta toimivaa.

7. Kuhertelet pädisi kanssa pedissä

Vielä yksi jakso Orange is the New Blackia tai ihan pari kissavideota? Houkuttelevaa, mutta ei viisasta yöunien kannalta. Älylaitteiden näytöt hehkuvat sinistä valoa, joka saattaa sotkea pahasti unirytmiä, koska ne vähentävät unihormoni melatoniinin määrää elimistössä.

Näin korjaat tilanteen: Jos haluat lukea tai kuunnella musiikkia ennen yöunia, turvaudu perinteisiin kirjoihin tai levyihin.