Runsaasta valkovuodosta ei ole usein syytä huolestua. Valkovuoto on emättimen tapa puhdistaa itse itseään, ja sen määrä vaihtelee kuukautiskierron ja iän mukaan. Kuva: Colourbox
Runsaasta valkovuodosta ei ole usein syytä huolestua. Valkovuoto on emättimen tapa puhdistaa itse itseään, ja sen määrä vaihtelee kuukautiskierron ja iän mukaan. Kuva: Colourbox

Gynekologi kertoo, miten erottaa yleiset emätintulehdukset toisistaan ja miten niitä voi ehkäistä.

Kun alapäässä on ikäviä oireita, moni epäilee hiivatulehdusta ja marssii ehkä apteekkiin ostamaan tutun lääkkeen. Usein kyseessä on kuitenkin bakteerivaginoosi, joka on lähes yhtä yleinen riesa kuin hiiva.

Mehiläisen ja Aavan naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Leena Väisälä neuvoo, miten bakteerivaginoosin tunnistaa ja milloin on syytä mennä lääkäriin alapään oireiden vuoksi.

Mikä bakteerivaginoosi on?

Suurin osa naisista kärsii jossain vaiheessa elämäänsä bakteerivaginoosista. Se on emättimen bakteeritasapainon häiriö, jossa hapettomassa tilassa viihtyvät bakteerit lisääntyvät.

Bakteerivaginoosi on kurja, mutta vaaraton vaiva. Jos se on oireeton ja käy ilmi esimerkiksi papa-kokeessa, sitä ei tarvitse hoitaa.

Bakteerivaginoosi ei ole seksitauti eikä voi tarttua. Se on varsinkin hedelmällisessä iässä olevien ja seksuaalisesti aktiivisten naisten vaiva. Sen voi saada myös nainen, joka ei ole ollut yhdynnässä tai joka on ohittanut vaihdevuodet, mutta se on harvinaisempaa.

Millaisia bakteerivaginoosin oireet ovat?

Tyypillisimpiä oireita ovat runsas, juokseva ja maitomainen valkovuoto, voimakas kalamainen haju sekä lievä kutina ja kirvely.

Oireet voivat pahentua kuukautisten aikana ja niiden jälkeen sekä seksin harrastamisen jälkeen. Varsinkin kalamainen haju voi voimistua yhdynnän jälkeen, kun sperma muuttaa emättimen happamuutta.

Kokkareinen valkovuoto ja voimakas kutina sen sijaan ovat yleensä merkkejä hiivatulehduksesta.


Miten bakteerivaginoosia hoidetaan?

Lieviä bakteerivaginoosin oireita voi hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavilla emätinpuikoilla ja -voiteilla, jotka alentavat emättimen pH-arvoa. Usein itsehoitotuotteet riittävät. Nykyään tuotteiden kirjo on laaja, ja on saatavilla myös valmisteita, jotka eivät valu emättimestä. Apteekista voi ostaa ilman reseptiä myös kotitestin, jolla voi selvittää yli 90 prosentin varmuudella, onko kyseessä bakteerivaginoosi.

Joskus tulehduksista syntyy ikävä kierre. Silloin jotkut naiset käyttävät pH:ta tasapainottavia valmisteita esimerkiksi aina kuukautisten jälkeen.

Jos oireet ovat sitkeitä ja voimakkaita, lääkäri voi määrätä antibioottikuurin voiteena, puikkoina tai joskus suun kautta. Ensin kannattaa kuitenkin kokeilla muita keinoja, sillä antibiootit voivat sotkea emättimen bakteerikantaa.

Milloin kannattaa mennä lääkäriin?

Lieviä oireita voi seurata rauhassa ja hoitaa itse. Jos oireet haittaavat elämää eivätkä itsehoitokeinot auta, kannattaa mennä gynekologille. Lääkäriin on hyvä mennä heti, jos epäilee seksitautia, jos vuoto on veristä tai jos oireisiin liittyy kipua, kuumetta tai virtsaamisvaikeuksia.

Jos on raskaana tai haluaa tulla raskaaksi, bakteerivaginoosi on hyvä hoitaa, sillä se voi lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Lue myös: Kuinka usein gynekologilla pitäisi käydä?

Miten emätintulehduksia voi ehkäistä?

1. Älä liioittele hygienian kanssa. Vesipesu kerran päivässä riittää. Älä koskaan suihkuta vettä suoraan emättimen sisään. Seksin ja liikunnan jälkeen voi toki peseytyä.

2. Jätä saippua ja hajusteet välistä. Pelkkä vesi riittää alapäälle, mutta jos haluaa käyttää pesuainetta, käy esimerkiksi perusvoide tai öljy, kuten Ceridal. Tarkista myös, ettei liukuvoiteessa ole alapäätä ärsyttäviä aineita.

3. Vältä pikkuhousunsuojien käyttöä, sillä ne hautovat alapäätä. Jos valkovuoto on runsasta, kanna mieluummin mukana vaihtoalkkareita kuin pikkuhousunsuojia.

4. Anna alapäälle ilmakylpyjä. Varsinkin öisin on hyvä olla kokonaan ilman housuja. Paras vaihtoehto on nukkua alasti. Jos haluat pitää yöpukua, valitse mieluummin yöpaita kuin pyjama.

5. Vältä kireitä vaatteita ja hiertäviä tekokuituisia alushousuja. Suosi alusvaatteissa luonnonmateriaaleja, kuten puuvillaa. Treenatessa tekniset alusvaatteet ovat hyvät, sillä ne pitävät hien poissa iholta. Treenin jälkeen on hyvä peseytyä mahdollisimman nopeasti.

6. Pidä alapää kuivana. Jatkuva kosteus voi altistaa tulehduksille. Vaihda siis esimerkiksi uinnin jälkeen mahdollisimman nopeasti kuiviin alushousuihin.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Unohda superfoodit ja rääkkitreenit! Tutkimusten ja asiantuntijoiden mukaan hyvät ihmissuhteet ovat todellinen terveyden ja onnellisuuden tae.

Erityisesti vuoden alussa moni miettii, miten omaa hyvinvointiaan voisi parhaiten edistää. Auttaisiko ruokavalion viilaaminen, kuntosalilla käyminen tai ehkä unta tarkkaileva aktiivisuusranneke? 

Järkevän ruokavalion noudattaminen, liikunnan harrastaminen ja riittävän unensaannin varmistaminen ovat kaikki fiksuja valintoja kokonaishyvinvoinnin kannalta. Terveen ja onnellisen elämän kannalta yksi valinta kuitenkin näyttäisi olevan ylitse muiden: sosiaalisten suhteiden vaaliminen. 

Itse asiassa liikunnan ja terveellisen ruuan hyödyt tuntuvat kietoutuvan yhteen sosiaalisuuden kanssa. Neurologi ja aivotutkija Markku T. Hyyppä kertoo Helsingin Sanomissa, että Välimeren ruokavalio, liikunta ja kulttuuriharrastukset edistävät tutkitusti muistin toimintaa, mutta kaikissa kolmessa hyödyt saattavat tulla paljolti sosiaalisuudesta.

Terveelliseksi ylistetyssä Välimeren ruokavaliossa ei välttämättä ole niinkään kyse oliiviöljystä kuin siitä, että Välimeren maissa on tapana aterioida pitkään ja hartaasti porukalla. Useissa liikuntaharrastuksissa taas hikoillaan yhdessä toisten kanssa, ja kulttuuririennoissakin moni käy jonkun kanssa. 

Joukkuelajeihin, kuoroon, yhdistystoimintaan tai muihin sosiaalisiin aktiviteetteihin aikaansa käyttäneille Hyypän ajatukset kuullostanevat tutuilta. Aika moni meistä mainitsee yhdeksi harrastuksensa parhaista puolista mahtavan harrastusporukan.

Ihmissuhteiden laatu merkitsee

Myös maineikkaan Harvardin yliopiston tekemän suuren seurantatutkimuksen mukaan hyvät ihmissuhteet ovat hyvän elämän salaisuus. Jo 75 vuotta kestäneen tutkimuksen pyrkimys on selvittää, mikä saa ihmiset pysymään terveinä ja onnellisina, ja vuosikymmenten seurannan jälkeen vastaus alkaa olla selvillä. 

– Ihmiset, jotka olivat kaikkein tyytyväisimpiä ihmissuhteisiinsa 50-vuotiaina, olivat joukon terveimpiä 80-vuotiaina, tutkimuksen tämänhetkinen johtaja Robert Waldinger kertoo Ted Talk -puheessaan.

Harvardin jättitutkimuksen mukaan ihmissuhteissa kannattaa keskittyä laatuun. Sellaiset läheiset ihmissuhteet, joissa vallitsee vahva luottamus, ovat terveyden ja onnellisuuden kannalta valtavan arvokkaita. 

Yksinäisyys on valtava terveysriski

Ylipainoa on pitkään pidetty suurena länsimaisia yhteiskuntia uhkaavana terveysongelmana. Sosiaalisen elämän vastakohta, yksinäisyys, saattaa kuitenkin olla paljon suurempi uhka. Näin arvioi esimerkiksi viime vuonna ilmestynyt amerikkalaistutkimus

Samaisessa tutkimuksessa myös väitetään, että yksinäisellä on sama riski ennenaikaiseen kuolemaan kuin tupakoitsijalla. Eliniän lyhentämisen lisäksi yksinäisyyden on todettu lisäävän sydänsairauden riskiä merkittävästi, nostavan verenpainetta ja altistavan muistisairaudelle. 

Yksinäisyys on hyvä erottaa yksinolosta, jolla on paljon tutkittuja hyviä vaikutuksia. Seurassa vietettyjä minuutteja olennaisempaa on kokemus siitä, että elämässä on ihmisiä, joiden kanssa voi nauraa ja joilta saa tukea tiukan paikan tullen.

Parisuhteen ja -suhteettomuuden vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin on tutkittu ahkerasti vuosien mittaan. Yhdessä tutkimuksessa todettiin avioliiton olevan terveyden kannalta paras ihmissuhde, ja toisessa taas huomattiin, että yksinelävillä on parisuhteessa olevia enemmän kestäviä ihmissuhteita ja paremmat välit perheenjäseniin. 

Yhteistä tutkimustuloksille näyttää olevan se, että yhteydenpito läheisiin ja ajan viettäminen heidän kanssaan kannattaa aina, oli läheinen sitten ystävä, puoliso tai vaikka sukulainen. 

Trendejä isompi juttu

Jos tutkimuksia on uskominen, sosiaalisuuden täytyy olla seuraava hyvinvoinnin megatrendi. 

Todellisuudessa sillä on kuitenkin vielä matkaa johtavaksi terveystrendiksi. Aikamme korostaa yksilöllisyyttä, ja esimerkiksi Instagramin loputon fitnesskuvien virta on normalisoinut kropan pikkutarkkaa viilaamista muun hyvinvoinnin kustannuksella.

Grammantarkan ruokavalion ja tiukan treeniohjelman noudattaminen voi lähtökohdista riippuen olla fyysisen terveyden kannalta hyvä veto, mutta sosiaalisen elämän näkökulmasta äärimmilleen viety fitnessmeno on enemmän uhka kuin mahdollisuus.

Toisaalta seuran ja oman porukan kaipuu on perustavanlaatuinen ja yksittäisiä trendejä isompi asia: haluamme kaikki tulla kuulluksi, hyväksytyksi ja rakastetuksi, mutta sen myöntäminen on intiimimpää kuin treenitavoitteen kirjaaminen tai terveysruokakuvien postaaminen someen. 

Liikahikoilun hoitoon on tarjolla pitkäaikaisia ja jopa pysyviä hoitokeinoja. Moni saa niistä avun kiusalliseen hikoiluun. Asiantuntija kertoo, miten hoidot toimivat ja mitä haittoja niistä voi olla.

Apteekin tehokkaat antiperspirantit ovat monen runsaasti hikoilevan pelastus. Antiperspiranttien avulla kiusallisesta hikoilusta pääsee jopa viikoksi. Niiden rinnalle on kuitenkin tullut hoitokeinoja, joilla hikoilusta voi päästä jopa pysyvästi.

Liikahikoilua voidaan hoitaa botuliini-injektioilla, tuttavallisemmin Botoxilla, jotka vähentävät hien eritystä paikallisesti. Muita keinoja ovat mikroaaltoavusteinen MiraDry-hoito, iontoforeesihoito sekä oksibutyniinitabletit. MiraDry-hoito sopii ainoastaan kainaloiden hikoilun hoitoon.

Kysyimme ihotautien erikoislääkäriltä Carl Kyrklundilta, mitä hikoilun hoitamisesta pitää tietää, ja mitä hyötyjä ja haittoja hoidoista on.

Miksi jotkut hikoilevat enemmän kuin toiset?

”Hikoilu on tärkeä osa lämmönsäätelyämme. Kuitenkin 2–3 prosentilla väestöstä esiintyy haittaavaa liikahikoilua. Hikoilua voi esiintyä erityisesti käsissä, jaloissa tai kainaloissa. Syy on tuolloin usein geneettinen. On myös ajateltu, että liikahikoilu voisi johtua tahdosta riippumattoman hermojärjestelmän osan liikatoiminnasta. 

Hikoilu voi myös alkaa yhtäkkiä. Silloin syy saattaa liittyä esimerkiksi vaihdevuosiin tai johonkin sairauteen, kuten kilpirauhasen liikatoimintaan tai diabetekseen.”

Milloin on kyse liikahikoilusta?

”Hikoilu on liiallista, jos se haittaa päivittäistä elämää, vaikuttaa sosiaaliseen elämään tai painaa mieltä. Liikahikoilusta kärsivät kertovat joutuvansa vaihtamaan paitaa kesken päivän, vaatteidensa liimaantuvan hikoilun vuoksi tuolin selkänojaan tai että hikeä valuu käsistä tai otsalta, vaikka he eivät rasita itseään millään tavalla. Jos hikoilu lisääntyy nopeasti ilman näkyvää syytä, siitä kannattaa mainita lääkärille.”

”Hikoilu on liiallista, jos se haittaa päivittäistä elämää.”

Miten runsasta hikoilua voi estää?

”Hikoilusta kärsivät ovat usein jo kokeilleet apteekin tehokkaita antiperspirantteja ennen lääkärille hakeutumista. Lääkäri voi kuitenkin vielä määrätä reseptillä apteekin sekoittamaa vahvaa alumiinikloridivalmistetta, jota voi levittää esimerkiksi käsiin. 

Jos hikoilu liittyy etenkin käsiin tai jalkoihin, useimmiten kokeillaan iontoforeesihoitoa. Siinä kädet tai jalat upotetaan veteen, jonka läpi johdetaan heikkoa sähkövirtaa. Hoito yleensä aloitetaan hoitajan ohjauksessa lääkäriasemalla ja se kestää noin vartin. Hoito tehoaa noin yhdeksällä kymmenestä niistä, joilla on käsien tai jalkojen liikahikoilua.  

Jos liikahikoilu on yleistynyttä, voidaan myös harkita tablettihoitoa. Yleisimmin määrätään oksibutyniini-niminen lääke, joka kuitenkin voi aiheuttaa myös haittavaikutuksia kuten suun kuivumista, päänsärkyä ja huimausta.

Kainaloiden liikahikoilun yleisin hoitokeino on Botox-pistokset. Näitä antaa yleensä ihotautilääkäri.”

Kuinka hyvin botuliinipistokset toimivat?

Botuliinihoito kainaloiden liikahikoiluun poikkeaa ryppyjen hoidosta. Liikahikoilun paikallishoito botuliinivalmisteella on sairaudenhoitoa, joten Botox-lääkkeestä ja lääkärin vastaanotosta saa Kela-korvauksen. Lääkkeestä korvataan 40 prosenttia.

Ryppyjen hoidossa botuliini pistetään lihakseen, liikahikoilun hoidossa pistos tehdään ihon pintakerrokseen. Botuliini estää hermopäätteitä aktivoimasta hikirauhasia.

Botuliinihoidon teho on ollut noin 90 prosenttia kolme kuukautta hoidon jälkeen. Hoitotulos kestää 3–9 kuukautta.

”Botox-hoito kainaloiden liikahikoiluun poikkeaa ryppyjen hoidosta.”

Millaisia haittoja botuliinihoitoihin saattaa liittyä?

”Pääasiallinen haitta liittyy pistosten epämukavuuteen. Lisäksi hoito tulee uusia 3–9 kuukauden välein.”

Mistä on kyse MiraDry-hoidossa, jonka tulosten luvataan olevan pysyviä?

”MiraDry-hoidossa pyritään vaurioittamaan kainalon hikirauhasia niin, että hikoilu loppuu pysyvästi. Hoidossa kainalon ihon päälle laitetaan anturi, joka lämmittää ihon syviä kerroksia mikroaalloilla samalla kun ihon pintaa viilennetään.  

Hoidosta on tehty lumekontrolloitu tutkimus, jossa 90 prosentilla hikoilu oli yli puolet vähäisempää vielä vuoden kuluttua hoidosta. Myös muissa tutkimuksissa tulos on ollut samansuuntainen eli valtaosa hoidetuista saa avun hikoiluun. Hoidon pysyvyys perustuu siihen, että hikirauhasia ei muodostu lisää iän myötä, joten niiden tuhoaminen vähentää hikoilua pysyvästi.”

”Kainalon hikirauhasia pyritään vaurioittamaan niin, että hikoilu loppuu pysyvästi.”

Liittyykö hoitokeinoon haittapuolia tai riskejä?

”Hoitoon liittyvät haitat ovat lähinnä ohimeneviä ja paikallisia. Tutkimuksissa 90 prosentilla esiintyi kainaloiden turvotusta, 87 prosentilla punoitusta ja 84 prosentilla epämukavuutta. Nämä haitat menivät ohi noin viikossa.

Pidempiaikaisina haittoina mainittiin kainaloiden ihon poikkeavat tuntemukset, joita oli 65 prosentilla. Ne kestivät muutamasta päivästä pisimmillään neljään kuukauteen. Kainaloiden ihon epätasaisuutta oli 71 prosentilla, ja se kesti keskimäärin kuusi viikkoa. Noin joka neljännellä esiintyi myös kainalokarvojen häviämistä.