On tämä dieettikokis niin näppärä laihdutuskikka! Kuva: Shutterstock
On tämä dieettikokis niin näppärä laihdutuskikka! Kuva: Shutterstock

Lopetitko limsojen litkimisen ja siirryit "terveellisimpiin" dieettiversioihin? Ei olisi kannattanut, sillä ne ovat yhtä huono vaihtoehto.

Saatoit olla ylpeä itsestäsi, jos onnistuit pääsemään irti virvoitusjuoma-addiktiostasi. Ryhdyitkö juomaan vain light-versioita, koska ne eivät ole läheskään yhtä iso pahe? Paitsi että ovat.

Cleveland Clinicin mukaan limsojen kevytversiot voivat olla keholle monella tapaa haitallisia ja riski terveydelle.

Dieettilimsojen juominen kannattaa lopettaa, koska...

1. Paino nousee.
Tutkimusten mukaan aivot reagoivat keinotekoisiin makeutusaineisiin samoin kuin sokeriin. Niiden jatkuva käyttö johtaa siihen, että myös mieliteot runsaskalorisiin syötäviin lisääntyvät. Eräs tutkimus jopa osoitti, että kevytversioita juovat popsivat todennäköisemmin runsaskalorisempia ruokia kuin ne, jotka joivat tavallista limsaa.

2. Diabetesriski kasvaa.
Toisin kuin aikaisemmin luultiin, myös keinotekoiset makeutusaineet voivat aiheuttaa kehossa veren glukoosi- ja insuliinitasojen nousua. Tämä taas lisää riskiä sairastua aikuistyypin diabetekseen.

3. Makeannälkä lisääntyy.
Kuten jo todettu, keinotekoisesti makeutetut virvoitusjuomat lisäävät makeannälkää ja epäterveellisesti syömistä. Se ei ole kuitenkaan syy nauttia sokerilla makeutettuja tuotteita. Opettele siis nauttimaan kahvisi ilman sokeria ja kokeile limsanjanoon itse tehtyä versiota: lisää veteen jääpaloja, joihin olet jäädyttänyt esimerkiksi marjoja, sitruunaa ja minttua. 

Lue lisää:

Makeannälkä voi johtua liian vähästä valosta

Älä astu sokeriansaan – varo näitä tuotteita