Kun vartalossa on hieman rasvaa, vedessä ei palele niin kovasti. Kuva: Shutterstock
Kun vartalossa on hieman rasvaa, vedessä ei palele niin kovasti. Kuva: Shutterstock

Kylmässä vedessä tärkeintä on kuunnella kehoaan.

Avantouimarit hehkuttavat hyytävän kylmässä vedessä piipahtamisen hyötyjä. Olosta tulee elinvoimainen ja aivan varmasti siinä sivussa ansaitsee pari lisävuotta elämään.

Kiinalaistutkimuksessa verrattiin 900 talviuintia harrastavan kuolleisuutta tilastolliseen keskiarvoon. Kolmenkymmenen vuoden aikana talviuimareita kuoli kymmenen prosenttia enemmän sydän- ja aivoinfarkteihin kuin tilastojen perusteella olisi voinut odottaa. Tutkimuksesta julkaistiin artikkeli arvostetussa International Journal of Cardiology -lääketiedelehdessä reilu vuosi sitten.

Avantouinnin terveysvaikutuksia tutkinut termobiologian dosentti Pirkko Huttunen ei ole perehtynyt kyseiseen tutkimukseen tarkemmin. Voisi olettaa, että tutkittavat ovat olleet terveitä, mutta asiantuntija muistuttaa, että lajia ei suositella sydän- ja verisuonisairauksista kärsiville. Terveelle ihmiselle verenpaineen vaihtelusta ei ole nykytiedon valossa haittaa.

– Avantouinnin aiheuttama stressi elimistölle on hyvin lyhytaikainen. Stressihormonien vapautuminen myös heikkenee, kun käy uimassa toistuvasti, Pirkko Huttunen sanoo.

Kylmäaltistuksen fysiologisia vaikutuksia tutkiva Työterveyslaitoksen professori Hannu Rintamäki sanoi Ylen haastattelussa, että kiinalaistutkimus korostaa niitä haittavaikutuksia, joita pitkä kylmälle altistuminen aiheuttaa. Yleensä avantouimarit ovat kuitenkin vedessä vain vähän aikaa. Rintamäen mielestä tutkimus ei sellaisenaan vaikuta suomalaiseen avantouintikäytäntöön. Suomalaista avantouintitutkimusta pitäisi kuitenkin kehittää.

Säännöllisyys kannattaa

Työuransa aikana nyt jo eläkkeellä oleva Pirkko Huttunen tuli siihen tulokseen, että säännöllisen avantouinnin hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.

– Kukin harrastaa sitä vapaaehtoisesti ja ne, jotka kokevat harrastuksen positiivisena, jatkavat sitä.

Hyödyistä pääsee nauttimaan nimenomaan silloin, kun avannossa käy säännöllisesti.

– Se virkistää ja vaikuttaa mielialaan kohentavasti. Kylmä aiheuttaa voimakasta stressiä, ja kun elimistö sopeutuu siihen, tapahtuu tiettyjä fysiologisia muutoksia. Kylmänsietokyky paranee ja kipukynnys nousee. Myös stressinsietokyky paranee muutenkin.

Avantouinti parantaa stressinsietokykyä.

Pirkko Huttusen mukaan hyödyt alkavat näkyä, kun harrastus on jatkunut lähes päivittäisenä kahdesta neljään viikkoa.

– Kerran viikossa käyminen virkistää, muttei se niin hirvittävästi vaikuta kylmään sopeutumiseen.

Viime vuosina on tutkittu paljon ruskean rasvan vaikutuksia terveyteen. Kylmälle altistuminen lisää ruskean rasvan määrää elimistössä, mistä on hyötyä aineenvaihdunnalle. Siinä missä valkoinen rasva varastoi energiaa, ruskea polttaa sitä ja auttaa siten esimerkiksi sokeriaineenvaihdunnassa ja painonhallinnassa.

Kuuntele kehoa

Kylmää käytetään myös esimerkiksi reumapotilaiden hoidossa, urheilusuorituksista palautumisessa ja urheiluvammoista toipumisen apuna.

Jotkut sietävät kylmää paremmin kuin toiset. Moni kauhistui, kun talven kovien pakkasten aikaan Ilta-Sanomat julkaisi videon, jossa avantouimari Jarmo Valtari toteaa "kylmän olevan vain mielentila", hyppää pää edellä avantoon ja viettää vedessä pitkältä tuntuvan ajan. Kauhua ovat herättäneet myös norjalaisen Tor Eckhoffin videot, joissa hän pöljäilee jääkylmissä olosuhteissa uimahousuissa, luistimet jaloissaan ja vodkapullo kädessään.

Perinteisesti talviuimareita kehotetaan välttämään pään kastelua. Pirkko Huttunenkaan ei sitä suosittele, koska äkillinen kylmyys voi joissakin tapauksissa aiheuttaa rytmihäiriön tai jopa kuoleman.

Vaikkei sukeltelisikaan, moni uimari suojaa päänsä pipolla. Sen unohtaminen tuskin on pikaisella pulahduksella kohtalokasta.

"Avantouinti ei ole mikään kilpalaji, jossa täytyy ylittää itsensä."

– Pään kautta menetetään lämpöä, koska pään verisuonet eivät supistu kylmässä. Pipo estää lämmönhukkaa, joten jos ui pidempiä matkoja, ei siitä haittaakaan ole.

Aloittelijan kannattaa aloittaa vain nopealla kastautumisella. Myöhemmin avannossa vietettyä aikaa voi pidentää kehoaan kuunnellen.

– Avantouinti ei ole mikään kilpalaji, jossa täytyy ylittää itsensä. Jos sitä harrastaa terveyssyistä, sen pitäisi olla miellyttävää ja kehoa kannattaa kuunnella. Siinä, miten kukin sopeutuu kylmään, on hyvin paljon eroja.

Nopea harrastus

Avantouintiko vaarallista? Asiantuntija: hyödyt voittavat haitat

Kolme talvea avantouineena voin suositella! Ennen aloitusta kärsin muutaman kuukauden menopaussioireista (yhtäkkistä hikoilua) mutta ne jäivät kokonaan muutamassa viikossa. Samoin uniongelmat lieventyivät. Vastustuskykyni on parantunut, koska en enää sairasta niin monia flunssia kuin ennen. Aloitin kastautumalla ja pidensin avannossa oloa joka päivä. Luulen, että tuo ohje säännöllisestä ja usein toistuvasta uinnista on oikein relevantti. Tämä on ehkä sellainen on/off -laji!
Lue kommentti