Oikeasti hänen pitäisi jumpata, mutta hän vain loikoilee. Kuva: Shutterstock
Oikeasti hänen pitäisi jumpata, mutta hän vain loikoilee. Kuva: Shutterstock

Varoitus: perusmasentavaa "älä tee mitään, mikä maistuu hyvältä tai viittaa sohvalla pötköttämiseen" -ohjeistusta taas tulossa.

Nainen, syytä hormoneja! Ne oikeasti ovat usein syypää siihen, että jokin asia tuntuu olevan selittämättömällä tavalla pielessä. Tai että tekee mieli syödä hulluna. Tai nukkua. Tai harrastaa seksiä. Tai että ei nukuta tai ei tee mieli seksiä.

Hormonaaliset outoudet ovat outoja, mutta eivät ne ole pelkästään henkimaailman hommia. Jotakin pystyy jopa kontrolloimaan. Seuraavassa Women’s Healthin listaamia pikku tapoja, jotka voivat sotkea hormonitoimintaa.

1. Karkki

Liika sokeri lihottaa, ja liikakilot voivat tehdä kropasta insuliiniresistentin. Insuliini on hormoneista se vekkuli, joka säätelee sokeriaineenvaihduntaa. Kakkostyypin diabetes on insuliinihäiriöiden ikävin seuraus.

2. Iltahösellys

Stressihormoni kortisolin taso laskee normaalisti yöksi, ja silloin ihminen nukahtaa ja lepää hyvin. Mutta jos käytät myöhäisillan tunnin stressaamiseen ja paniikinomaiseen puuhasteluun, tulee ongelmia nukkumisen kanssa. Ei hyvä. Rentoudu.

3. Unettomuus

Ja ojasta allikkoon: unenpuute nostaa kortisolitasoa entisestään, uni senkun huononee ja stressi pahenee. Satsaa hyvään uneen. Rauhoita iltaa, viilennä huone, tee nukkumaanmeno- ja heräämisajoistasi säännölliset, mene nukkumaan vasta, kun nukuttaa. Ja katso, että kello soi vasta noin kahdeksan tunnin päästä nukkumaan käymisestä.

4. Iltakahvi

Kofeiinikin saa elimistön erittämään lisää kortisolia. Vältä kahvia illalla, jos huomaat, että unensaanti on hankalaa.

5. Epäurheilullisuus

Niin, oletteko kuulleet, että liikunta on hyväksi? On se vissiin. Säännöllinen liikunta lisää endorfiinin eritystä – ja endorfiinihan on se kivan olon kemikaali, joka tekee sinusta positiivisen ja valppaan kuin virma varsa. Lisäksi endorfiinit lisäävät elimistön vastustuskykyä ja parantavat seksihaluja, ja mitähän vielä. Mitä enemmän kuntoilet, sitä enemmän on luvassa ihanuuksia.

6. Ääridieetit

Jos alat höpsötellä liian rajujen dieettien kanssa tai laihdut liian nopeasti, voi tulla ongelmia estrogeenihormonin kanssa. Kuukautisten poisjäänti on merkki siitä, että estrogeenitasapaino on häiriintynyt.

7. Rehkimättömyys

Endorfiinien lisäksi aerobinen liikunta vaikuttaa toiseenkin hormoniin:  greliinihormonin määrä vähenee jumpatessa. Onko se hyvä vai huono, riippuu näkökulmasta. Hoikistumista haluaville ehkä hyvä. Greliini nimittäin lisää ruokahalua. Siksi jumpan jälkeen käy joskus niin, että ruokailu unohtuu.

8. Suklaa PMS-oireisiin

Jaaha, kaikki lohtu meiltä halutaan viedä. PMS-päivinä hormonit saavat ihmisen helposti ärtyväksi hermokimpuksi, ja sokeri kuulemma pahentaa oireita. Toisaalta, elämä on riskejä täynnä. Harkitse nyt kuitenkin – ehkei ihan pieni Snickers mitään pahenna.

Lue myös:

Tästä viikosta tulee terveellisin ikinä – 5 voittoisaa vinkkiä

Vaihdevuodet – miksi moni kärsii turhaan?