Nyt ei tarvitse vastustaa kiusausta! Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Nyt ei tarvitse vastustaa kiusausta! Kuva: Shutterstock

Tiesitkö, että kirsikka muun muassa laihduttaa, ehkäisee kipuja ja auttaa unettomuuteen?

Joo, hyväähän se on! Mutta että varsinainen supermarjakin! Kirsikalla on moni oivia terveysvaikutuksia, joten herkutteluhetki kannattaa järjestää pikimmiten.

1. Ehkäisee kipuja

Tutkimusten mukaan kirsikoissa on tehokkaita antioksidantteja, jotka voivat ehkäistä kroonisia kipuja. Michiganin yliopiston tutkimuksen mukaan marjojen sisältämät antosyaanit voivat lievittää kipua jopa tehokkaammin kuin aspiriini tai tulehduskipulääkkeet.

2. Nopeuttaa palautumista

Kirsikoista on hyötyä myös urheilijoille. Hapan kirsikkamehu nopeuttaa palautumista urheilusuorituksen jälkeen. Lisäksi se tutkimusten mukaan auttaa lihasvaurioihin ja -kipuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

3. Helpottaa nukahtamista

Kirsikat sisältävät runsaasti melatoniinia. Siksi niiden nauttiminen voi rauhoittaa ja helpottaa myös unettomuutta ja päänsärkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Vähentää vatsarasvaa

Kerrankin herkku, joka laihduttaa! Marjoissa ei ole juuri lainkaan rasvaa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kirsikoiden syöminen vähentää erityisesti vatsarasvaa.

5. Ehkäisee sydänsairauksia

Kirsikat vähentävät verestä haitallisia rasvoja, ja niiden on osoitettu pienentävän sydänsairauksien ja halvausten riskiä.

6. Tehoaa kihtiin

Tutkimus osoitti, että jo kahden päivän kirsikkakuuri vähensi kihtipotilaiden kivuliaita kohtauksia jopa 35 prosenttia. Tuloksia saatiin syömällä 30 marjaa päivässä.

7. Suojaa ikääntymiseltä

Kirsikoissa on paljon kartenoideja, jotka suojaavat kehoa vapailta radikaaleilta. Siten marjat voivat myös auttaa suojaamaan syövältä ja ikääntymiseltä. Kirsikoiden sisältämä kalium puolestaan voi tasoittaa verenpainetta ja sykettä.

Lähteet: Tohtori.fiDaily Mail, Makuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla