Treenaa tahdonvoimaa, saatat saada terveellisemmän elämän. Kuva: Getty Images
Treenaa tahdonvoimaa, saatat saada terveellisemmän elämän. Kuva: Getty Images

Tutkimusten mukaan tietyt menetelmät ovat elämänmuutoksen kannalta tehokkaimpia.

Professori Roy F. Baumeister Floridan valtionyliopistosta on tutkinut tahdonvoimaa ja väittää, että sen kehittäminen on varmin tie parempaan elämään.

Tahdonvoima toimii kuin lihas: se väsyy ja sitä voi treenata.

Tahdonvoima toimii kuin lihas: se väsyy, sitä voi treenata ja toimiakseen se tarvitsee glukoosia – siis ruokaa. Nälkäisenä on vaikea toimia oikein, ja jos koko päivän käyttää kieltäytyäkseen herkuista, illalla tahdonvoima on lopussa.

Kirjassaan Tahdonvoima – ihmisen suurin vahvuus Baumeister kertoo, että ihmiset kuluttavat hereilläoloajastaan jopa kolme neljä tuntia vastustaakseen halujaan.

1. Positiivinen lykkääminen on vaihtoehto ehdottomalle eille. Kun ajattelet, ettet ota nyt juustokakkua, mutta saat ottaa sitä myöhemmin, et todennäköisesti ota sitä myöhemminkään ja ylipäätään himosi sitä kohtaan vähenee.

2. Ennalta sitoutumisessa ajatellaan hankala, tahdonvoimaa vaativa tilanne etukäteen. Jos menet laivan buffetiin, päätät etukäteen, että syöt vain kevyitä, vähärasvaisia ruokia.

3. Ei mitään -metodissa ei tarvitse lähteä lenkille, jos ei jaksa, mutta lenkille määriteltynä aikana ei saa tehdä mitään viihdyttävää, kuten katsoa televisiota tai selata somea.

4. Tarkkailu tarkoittaa, että ruoka- ja liikuntapäiväkirjojen pitäjät ja päivittäin vaa’alla kävijät onnistuvat tutkimusten perusteella muutoksessaan paremmin.

+ Muista! Onnistumisista kannattaa myös palkita itseään, ja kunnolla. Jos olet onnistunut lopettamaan tupakanpolton, käytä lopettamisen vuosipäivänä itsesi palkitsemiseen ainakin sama summa rahaa, jonka olisi vuodessa käryttänyt taivaalle.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.