Onko kilojen takana estrogeeni? Lihansyönnin lopettaminen voi tarjota avun. Kuva: Shutterstock
Onko kilojen takana estrogeeni? Lihansyönnin lopettaminen voi tarjota avun. Kuva: Shutterstock

Painonhallinnassa ei ole kyse pelkästä terveellisestä ruoasta ja riittävästä liikunnasta. Myös hormoneilla on merkitystä.

Syöt terveellisesti ja liikut tarpeeksi. Siitä huolimatta muutama ylimääräinen kilo tuntuu jämähtäneen kroppaasi pysyvästi.

Mistä kiikastaa?

Saatat kärsiä ravitsemusterapeutti ja personal trainer Petteri Lindbladin listaamista painonhallinnan möröistä. Tai sitten syynä saattavat olla hormonit.

Amerikkalaislääkäri Sara Gottfried valottaa Women’s Health -lehdessä, miten erilaiset hormonit vaikuttavat painoon. Hänen mukaansa hormonitasapainon korjaaminen on onnistuneen painonpudotuksen ensimmäinen askel.

Leptiini = ruokahalun kasvattaja

Kylläisyyshormoni leptiini säätelee ihmisen ruokahalua. Kun ihminen syö, rasvasolujen tuottama kylläisyyshormoni kulkeutuu keskushermostoon. Aivoissa hormoni ilmoittaa, milloin maha on täynnä.

Toimiessaan tämä hormoni on mahtava juttu. Harmi vain, että liika fruktoosi elimistössä saa sen toiminnan helposti sekaisin.

Fruktoosi on sokeri, jota on sekä luonnostaan hedelmissä että lisättynä prosessoiduissa ruuissa. Pieninä määrinä fruktoosi on kropalle siedettävä pala purtavaksi. Enemmän kuin viiden hedelmäannoksen fruktoosimäärä päivittäin on kuitenkin jo liikaa.

Kun elimistössä on liikaa fruktoosia, maksa ei enää pysty käyttämään sitä tehokkaasti polttoaineenaan. Sen sijaan kroppa alkaa muuttaa fruktoosia rasvasoluiksi. Veren rasva-arvot kohoavat, ja kroppa tuottaa yhä enemmän leptiiniä.

Mutta eikö sen pitäisi olla hyvä asia, jos veren korkea leptiinipitoisuus viestii kropalle kylläisyydestä? Valitettavasti ei.

Tutkimuksissa on huomattu, että ylipainoisilla on veressä kylläisyyshormonia moninkertaisesti verrattuna normaalipainoisiin. Heidän kroppansa on siis tottunut hormoniin niin hyvin, että se ei enää tehoa. Jatkuva yliannostus leptiiniä vaientaa aivojen kyvyn tunnistaa kylläisyyttä.

Kortisoli = kilojen kerryttäjä

Stressihormoni kortisoli heittää painonpudottajan tielle monta estettä.

Ensinnäkin se lisää ruokahalua. Stressaantuneena maistuvat erityisesti sokeriset ja rasvaiset herkut. Lisäksi hormoni viestittää keholle, että nyt on aika varastoida rasvaa pahan päivän varalle.

Stressaavassa tilanteessa kortisolin tarkoitus on pitää kroppa pirteänä. Jos elimistö saa sitä jatkuvasti liikaa, aineenvaihdunta voi mennä helposti sekaisin. Lihomisen lisäksi se saattaa aiheuttaa jopa sydänongelmia.

Stressihormonin vaikutuksista pääsee eroon tietenkin lopettamalla stressaamisen. Lisäksi kahvista luopuminen voi auttaa. Kofeiini nimittäin nostaa kehon kortisolitasoja.

Estrogeeni = rasvasolujen lihottaja

Jos elimistösi tuottaa liikaa estrogeenia, paino nousee lähes varmasti. Liika estrogeeni nimittäin kasvattaa rasvasolujen kokoa.

Miksi liikaa estrogeeniä sitten on? Syy saattaa löytyä ruokavaliosta, jossa on liikaa lihaa ja liian vähän kuitua. Kuitupitoinen ruokavalio pitää suoliston hyvässä toiminnassa. Hyvin toimiva suoli puolestaan pitää huolen siitä, ettei kroppaan kerry liikaa estrogeenia.

Testosteroni = aineenvaihdunnan hidastaja

Jotkut torjunta-aineiden, muovien ja kosmetiikan kemikaalit käyttäytyvät kehossa estrogeenihormonin tapaan.

Nämä vale-estrogeenit voivat horjuttaa kehon hormonitasapainoa ja vaikuttaa testosteronitason laskuun. Testosteroni tukee lihasten kasvua. Sen määrän heikkeneminen kropassa voi panna aineenvaihdunnan sekaisin.

Ravintovalmentajana ja personal trainerina työskennellyt Kaisa Jaakkola kertoi Ylelle pari vuotta sitten, että testosteronitason korjaamiseksi parasta lääkettä ovat hyvät yöunet, terveellinen ruokavalio ja sopivan tehokas liikunta.

– Raskas aerobinen liikunta, kuten maratonharjoittelu, stressaa elimistöä. Kun nukumme tarpeeksi ja syömme hyvin, meillä on energiaa liikkumiseen. Suosittelen ensin rakentavaa liikuntaa painoharjoittelun avulla. Silloin testosteronin ja kasvuhormonin eritys parantuu, jolloin aineenvaihdunta toimii vilkkaasti ja elimistö pysyy nuorekkaana.

Vierailija

4 hormonia, jotka säätelevät painoasi – ja keinot vaikuttaa niihin

Kaikkein tärkeimmät unohtuivat: insuliini, joka siirtää veren liian gluoosin lihaksille ja rasvakerrostumiin sekä glukagoni, insuliinin vastavaikuttaja, joka purkaa rasvakerrostumista rasvaa energiaksi. Jos syö sokeria ja tärkkelystä, insuliini on hallitseva ja ylimääräinen siirtyy vyötärölle, paastossa ja vähällä hiilarilla glukagoni on hallitseva ja rasvoja puretaan. Jompikumpi siis on pääasiallisesti toiminnassa.
Lue kommentti