Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Jos haluat nauttia vetreistä eläkepäivistä, kannattaa niihin alkaa panostaa jo kolme­kymppisenä. Muista ainakin perusasiat!

Kuntosalille mars

Tuntuuko vanhuus kolmekymppisenä vielä kaukaiselta? Enkä olisi kuitenkin hyvä uhrata sille jo muutama ajatus, jotta vuosikymmenten päästä elämä olisi mukavampaa. Vaikkapa omasta lihaskunnosta kannattaisi kiinnostua mitä pikemmin. Mitä paremmassa kunnossa olet nyt, sitä paremmin jaksat vanhempana, sillä vahvat lihakset suojaavat monilta vaivoilta ja pitävät ryhdin hyvänä. Lihaksia pitäisi rasittaa vähintään pari kertaa viikossa.

Kolmekymppisenä muutokset tapahtuvat vaivihkaa. Jos olet säästynyt aiemmin selkä- ja hartiakivuilta, nyt ne saattavat olla arkipäivää. Raivaa siis tilaa hyvän olon rutiineille.

Mitä monipuolisemmin liikut, sitä paremmin kroppasi kestää rasitusta. Pyri löytämään innostava harrastus. Peruskunnon ylläpitämiseksi olisi hyvä liikkua reippaaseen tahtiin viisi kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan.

Punttisalin ohella keittiö on hyvä paikka aloittaa uudet rutiinit. Kuulostele, millainen olo ruuasta tulee. Kun lisäät ruokavalioosi proteiinia ja kasviksia, olosi on kylläinen mutta ei liian raskas.

Kolmekymppisen olisi myös hyvä selvittää, millaiset geenit on perinyt. Jos suvussa on sydän- ja verisuonisairauksia, perusterveenkin on syytä mittauttaa verenpaineensa ja kolesteroliarvonsa vuosittain.

Muista papa!

Kun postilaatikkoon tipahtaa kutsu papatestiin, ota se ilolla vastaan. Joukkotarkastuksessa seulotaan kohdunkaulansyöpää ja sen esiasteita. Varsinkin nuoret naiset jättävät papatestit väliin, mikä on lisännyt kohdunkaulansyöpiä kolmekymppisillä. Riski sairastua syöpään kasvaa iän myötä, joten papatesti on hyvä ottaa parin kolmen vuoden välein gynekologikäynnin yhteydessä.

Tumppaa tupakka

Tumppaa pysyvästi, ellet ole jo tehnyt sitä. Tupakoinnin jäljet eivät näy vielä ihossa merkittävästi, eikä lopettaminen tarkoita automaattisesti lihomista, sillä aineenvaihdunta on virkeää

Muista! Älä ahdistu biologisesta kellosta, ­mutta tiedosta sen olemassaolo. Naisen hedelmällisyys laskee jo 25 vuoden iässä – jyrkin alamäki alkaa 35-vuotiaana.

Juttua varten on haastateltu naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriä Annakaija Lappalaista Lääkärikeskus Aavasta, työterveyslääkäri Maaret Helintöä Kampin Terveystalosta ja fysioterapeutti Marianne Kyrklundia Suomen Terveysliikuntainstituutista.

Lue myös:

10 asiaa, joita ei saisi olla yli 30-vuotiaan kotona

Mitä kehosi tarvitsee 30-vuotiaana? Lue täältä

Asiat, jotka alle 30-vuotiaan pitäisi omistaa – onko sinulla?