Moona Räty palasi kuntosalille, kun kuopus Olivia täytti vuoden. Puoli vuotta sitten hän päätti, että osallistuu Bikini Fitness -kilpailuun syksyllä 2015. Kuvat: Moonan kotialbumi
Moona Räty palasi kuntosalille, kun kuopus Olivia täytti vuoden. Puoli vuotta sitten hän päätti, että osallistuu Bikini Fitness -kilpailuun syksyllä 2015. Kuvat: Moonan kotialbumi

Moona Rädyn elämänmuutos alkoi vedenjuonnista.

Bikini Fitness -kilpailuun syksyllä 2015 osallistuva Moona Räty, 32, teki pysyvän elämänmuutoksen 10 vuotta sitten. Näin hän onnistui:

"Tein elämänmuutoksen 10 vuotta sitten. Olin kotona 2,5-vuotiaan esikoiseni Jennan kanssa ja opiskelin samalla bioanalytiikkaa. Saatoin syödä aamupalaksi pelkkää leipää ja suklaa­patukan. Painoin 86 kiloa, ja 161-senttiselle se on aika paljon. En liikkunut ollenkaan ja olin koko ajan väsynyt ja semimasentunut. Erosin vielä lapseni isästä. Silloin päätin, että haluan eroon väsymyksestä ja pahasta olosta.

Ensin aloin vain juoda aiempaa enemmän vettä. En muuttanut ruokavaliotani tai alkanut urheilla heti. Laihduin kuitenkin pelkällä veden juomisen lisäämisellä kuutisen kiloa kahdessa kuukaudessa. Se kevensi oloani jo niin, että minun teki mieli alkaa liikkua ja lopettaa karkkien syöminen.

Aloin tehdä vartin vaunulenkkejä kävellen pari kertaa päivässä. Aloin myös etsiä sopivaa kuntosalia. Asuimme tuolloin Helsingissä.

Kuntosalin personal trainer teki minulle saliohjelman sekä ruokaohjeet. Aloin käydä salilla kaksi kertaa viikossa ja kerran viikossa spinningissä. Salilla käyminen kolahti, sillä treenistä tuli ­tosi hyvä olo. Ruokaohjeisiin kuului normaalia terveellistä ruokaa, mutta aiempaa vähemmän hiilareita. Joka toinen lauantai pidin herkkupäivän. Saatoin syödä karkki- ja sipsipussin sekä pizzan. ­Mummoni luona kyläillessä kieltäydyin kyllä pullasta.

Painoni putosi 26 kiloa puolessa vuodessa. Jatkoin liikkumista samalla tavalla, mutta aloin syödä hieman enemmän ja pitää herkkupäiviä joka lauantai, sillä en halunnut laihduttaa enempää. Sen jälkeen painoni on vaihdellut 58–63 kilon välillä.

Kun odotin nyt 2-vuotiasta Oliviaa, pelkäsin lihovani, mutta painoni nousi vain 10 kiloa. Kilot lähtivät imetyksellä parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen.

Vaikeinta oli ennakoida syömisiä. Liikuntaohjelman ja ruokaohjeiden noudattaminen oli sinänsä helppoa, mutta jääkaapissa piti olla aina valmiina rahkaa, hedelmiä ja muuta terveellistä syötävää, etten repsahtaisi. Välillä, kun teki kovasti mieli herkkuja, lähdin jumppatunnille. Liikkumisesta tuli hyvä olo, eikä tehnyt enää mieli suklaapatukkaa.

Paras ja ainoa motivaationi liikkumiseen ja terveelliseen syömiseen on se,
etten halua entistä huonoa oloani enää koskaan takaisin. En voi käsittää, mitä roskaa söin silloin. Sipsejä, keksejä, irtokarkkeja, pizzaa ja suklaata pitkin päivää. Muille annan vinkiksi, että kannattaa aloittaa pienillä muutoksilla ja vaikka 20 minuutin treenillä. Ei salilla tarvitse olla tunti tolkulla."

Seuraa Moonan treenaamista: moonanfitness.blogspot.fi.

Kuudessa viikossa voi oppia uusille tavoille – lue, miten se onnistuu!