Uupumuksesta kärsivä saattaa ajatella, ettei pysty samaan kuin kollegansa. Kuva: Colourbox
Uupumuksesta kärsivä saattaa ajatella, ettei pysty samaan kuin kollegansa. Kuva: Colourbox

Burnout voi vaikuttaa terveyteen, hukata motivaation työhön tai saada unohtelemaan arkipäivän asioita. Onneksi siitä saattaa päästä eroon jopa kotikonstein.

Työ vie mehut monesta meistä. Terveyskirjaston mukaan jopa neljännes työssäkäyvistä suomalaisista kärsii lievästä työuupumuksesta. Parilla prosentilla uupumus äityy vakavaksi.

Pahimmillaan burnout pakottaa sängynpohjalle viikoiksi ja aiheuttaa masennusoireita. Näin on käynyt esimerkiksi huippumalli Ninja Sarasalolle, fitnessmalli Janni Hussille ja laulaja Antti Railiolle.

Kuinka työuupumuksen sitten tunnistaa? Huffington Post listasi työuupumuksen ensimmäiset hälytysmerkit ja keinot, joilla siitä voi päästä eroon

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos vastaat myöntävästi useampaan näistä kysymyksistä, saatat kärsiä työuupumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kolottako, masentaako?

Uupumuksella on suuri vaikutus ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Vaikka sitä ei virallisesti luokitella sairaudeksi, se lisää riskiä sairastua esimerkiksi masennukseen. Myös erilaiset kehon kivut voivat piinata uupunutta.

Eikö mikään määrä unta riitä?

Työuupumus nimensä mukaisesti uuvuttaa. Sen aiheuttama väsymys ei kuitenkaan mene nukkumalla ohi. Jos mikään määrä unta ei virkistä, päivisin kuluu litra kahvia ja työpäivän aikana pää nuokkuu, kyseessä saattaa olla burnout.

Unohteletko asioita, etkö pysty tekemään päätöksiä, onko keskittyminen vaikeaa, itkettääkö?

Uupuneen aivot hyrräävät ylikierroksilla. Tunteiden käsitteleminen ja järkevä ajattelu saattavat muuttua vaikeiksi. Jatkuva stressi voi aiheuttaa muistihäiriöitä ja keskittymisongelmia. Lisäksi se saattaa tehdä päätöksenteosta hankalaa. Myös jatkuva itkuisuus on yleinen merkki burnoutista.

Etkö jaksa nähdä ystäviäsi, tiuskitko kumppanillesi?

Läheiset huomaavat usein ensimmäisenä, jos ihminen stressaa liikaa. Jokainen näyttää stressinsä eri tavoin. Eräs haluaa olla yksin. Toinen tiuskii työpäivän jälkeen kotona.

Seuraavatko työt kotiin?

Kun illan viimeinen ja aamun ensimmäinen ajatus liittyvät työhön, hälytyskellojen tulisi soida.

Suhtaudutko työhösi kyynisesti?

”En viitsi edes yrittää kunnolla, kaikki menee kuitenkin pieleen.” Jos työ näyttäytyy vain sarjana epäonnistumisia, syynä saattaa hyvinkin olla burnout. Työuupumus ajaa peruspositiivisenkin tyypin helposti synkkyyteen.

Eikö työ motivoi, etkö saa siitä iloa, tunnetko olevasi huonompi työntekijä kuin aiemmin?

Uupuneena unelmienkin työ näyttäytyy raskaana pakkopullana. Työ ei tunnu mielekkäältä vaan enemmänkin taakalta.

Työuupumukseen ajautuvat ovat usein ahkeria ja hyviä tekijöitä. Uupumus saa heidät kuitenkin ajattelemaan, että he eivät yllä vaatimusten tasolle.

Näin pääset uupumuksesta eroon

Jos tunnistit itsesi useammasta burnoutin ensioireesta, älä huolestu. Työuupumusta vastaan voi taistella pienillä teoilla.

1. Irrottaudu

Työstään irrottautuminen on ensisijaisen tärkeää. Kun lähdet töistä, lähde sieltä oikeasti: sammuta kännykkäsi sähköpostihälytys äläkä vastaa työpuheluihin.

Jos totaalinen irrottautuminen ei ole mahdollista, kokeile karsimistaktiikkaa. Päätä, että vastaat viesteihin vain yhden tunnin ajan illalla. Käytä loppuaika rentoutumiseen.

Miten unohtaa työt vapaa-ajalla? Lue lisää vinkkejä täältä.

2. Kuuntele kehoasi

Särkeekö päätä, kivistääkö vatsaa? Aina syynä ei ole huono sisäilma tai liian raskas lounas. Pienet terveysvaivat voivat olla merkki orastavasta uupumuksesta. Jos huomaat ne ajoissa, ehdit hyvin kääntää tilanteen paremmaksi.

3. Yritä välttää unilääkkeitä

Kemialliset unilääkkeet voivat panna kehon luonnollisen unirytmin sekaisin. Pian niiden aloittamisen jälkeen saattaa huomata, ettei nukkuminen ilman niitä onnistu millään.

Vaikka lääkkeiden avulla nukahtaa, unenlaatu ei välttämättä ole hyvä. Muista, että myös alkoholi vaikuttaa samalla tavalla.

4. Suunnittele

Stressi johtuu usein siitä, että aika ei riitä kaikkeen. Tarvittavat minuutit löytyvät usein, kun vähän suunnittelet. To-do-listojen rustaaminen voi helpottaa.

Merkitse kalenteriin myös oma aikansa rentoutumiselle! Sillä tavalla et unohda lepotaukoja.

5. Muista tauot

Jos haluat saada tuloksia aikaan, älä edes yritä puurtaa tunteja putkeen. Aivot tarvitsevat taukoja. Pidä puolentoista tunnin työskentelyn jälkeen vartin breikki.

Yksi hyvä tauotustaktiikka on myös Pomodoro-ajanhallintamenetelmä. Lue lisää täältä.

6. Luota tukiverkkoon

Haluatko vetäytyä väsyneenä ylhäiseen yksinäisyyteesi? Harkitse vielä.

Ystävien ja läheisten seurassa työ on helpompi unohtaa kokonaan. Hauskanpito on paras tapa selättää stressi.

pohjaan palanut tilkka

Ihan yhtä tyhjän kanssa nuo vinkit todella työuupuneelle. Ehkä jollekin vähäsen loman tarpeessa olevalle niistä voisi olla apua, mutta todellista työuupumusriskiä ei kyllä millään to do-listoilla hoideta pois. Jos työpaikalla on huono johtaminen ja huonosti järjestellyt työt, niin se on aivan sama miten järjestät vapaa-aikasi, suunnittelet ja rentoudut. Itse paloin loppuun työssä, jota ei todellakaan olisi tarvinnut ajatella kortona pätkän vertaa. Tukiverkko oli kunnossa, terveyskin oli OK. Työpaikalla tilanne oli suorastaan kaaoottinen. Yritin puhua jaksamisongelmastani useammallekin taholle ja kaikilta vastaus takaisin oli tyhjänkoliseva "yritetään tehdä jotakin" ja mitään ei todellakaan koskaan tehty. Sain paniikkikohtauksia päivittäin, menetin kykyni oppia uutta, olin pohjattoman vihainen koko ajan ja jatkuvasti väsynyt vaikka nukuin ihan OK. No, kahden vuoden saikun jälkeen irtisanouduin ja vaihdoin alaa. Nyt on hyvä. 

Uupunut

Ihan kiva, että annetaan vinkkejä, mutta niistä ei ole hirveästi apua, jos päällikön asenne on sellainen, että kun työntekijä, pyydettyään vuoden vuorotteluvapautta uupumuksen vuoksi (vaihoehtona olisi ollut erittäin pitkä sairausloma) huomauttaa, että on liikaa työtä, niin tämä päällikkö tokaisee siihen, että "Kuule, täällä saa kyllä tehdä työtä, varaudu siihen!".

Sinisilmäisyydessäni olisin odottanut, että päällikkkö olisi kysynyt miten tällaiseen vuoden työvapaan hakemukseen on päädytty. Vaikka ei minua kaipaisikaan takaisin, niin ihan oman johtajuuden kehittämisen kannalta. Mutta ei. Useimmat työkaverit kärsivät myös liiallisesta työkuormasta, meiltä vaaditaan jatkuvasti ylityötä, ilman mahdollisuutta vaikuttaa tai tehdä päätöksia omistä töistä (aika suora uupumisen "resepti"). Tämä asiantuntijaorganisaatiossa.

Miksi johtajuuden laatuun ei kiinnitetä Suomessa enemmän huomiota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla