Puoli kiloa päivässä, tiedetään! Tavoite tulee täyteen helpommin, kun kasviksia on esillä kotona. Kuva: Colourbox
Puoli kiloa päivässä, tiedetään! Tavoite tulee täyteen helpommin, kun kasviksia on esillä kotona. Kuva: Colourbox

Joidenkin asioiden on parempi olla piilossa, toisten jatkuvasti esillä.

Ympäristöllä on paljon väliä, jos haluaa pudottaa painoa. Ja missä viettäisimme enemmän aikaa kuin töissä tai kotosalla?

Massaschusettsin yliopiston lääketieteen professori Sherry Pagoto vinkkaa Health.com-sivuston jutussa kotiin liittyviä asioita, jotka ylläpitävät fiksuja elämäntapoja. Laadimme niiden pohjalta listan tavoista, jotka auttavat painonhallinnassakin.

1. Hedelmät ulos jääkaapista

Terveellistä ruokaa ei välttämättä muista syödä, jos se on kätkössä jääkaapin perukoilla. Monia kasviksia, kuten tomaatteja, banaaneja, omenia ja päärynöitä, ei tarvitse säilyttää kylmässä.

Hedelmäkori keittiössä tai sohvapöydällä myös näyttää kivalta!

2. Valmistelu kunniaan

Terveellinen syöminen sujuu, kun se on mahdollisimman helppoa. Nälkäisenä, väsyneenä tai kiireessä tarttuu paljon helpommin suklaalevyyn. Kun ennakoit, syöt todennäköisemmin jotain järkevää.

Ja ennakointi sujuu vaikkapa näin: Pakkaa esimerkiksi pakastimeen smoothiainespusseja, joissa on vaikka marjoja tai hedelmäviipaleita sekä kaurahiutaleita. Kun kaipaat välipalaa, kaada sisältö blenderiin, lisää jogurttia tai rahkaa ja surauta valmiiksi.

Voit myös tehdä smoothien valmiiksi jääkaappiin tai vaikkapa pilkkoa vihanneksia dipattavaksi hummuksen kanssa.

3. Pidä kotisi valoisana

Univaje saa himoitsemaan roskaruokaa ja herkkuja. International Journal of Endocrinologyssa julkaistun tutkimuksen mukaan väsyneillä aikuisilla, jotka viettivät aikaa himmeässä valaistuksessa, oli matalammat leptiinitasot kuin valossa oleskelleilla. Leptiini on hormoni, joka säätelee kylläisyyden tunnetta ja auttaa siten pitämään painon kurissa.

Avaa siis heti aamulla verhot ja sytytä valot. Se auttaa myös heräämisessä.

4. Ruoka pois pöydästä

Kun illallinen on tarjolla nenän edessä, tulee helposti santsattua, vaikka olisi jo ihan kylläinen.

Annostele siis ruoka lautaselle keittiössä. Jos teet kerralla ison satsin ruokaa, pakkaa jo ennen syömistä osa sivuun vaikka rasiaan, ettei vahingossa tule kiskottua parin päivän satsia.

5. Pienemmät astiat

Tämän vinkin olet varmaan kuullutkin, mutta sillä on oikeasti valtavasti merkitystä. Kiinnitä lautasten lisäksi huomiota kulhoihin. Lasienkin koolla on väliä, jos juot kaloripitoisia juomia. Esimerkiksi jotkin viinilasit vetävät lähes puoli pulloa.

6. Treenivälineet näkyville

Aika monen kaapista löytyy jokin treenikapistus, joka vain kerää pölyä. Liikuntavälineet eivät ole välttämättä sisustuselementeistä kauneimpia, mutta niiden esilläolo nostaa heti treenihetken todennäköisyyttä.

Jos pysyvä treeninurkkaus tai käsipainot sohvan vieressä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, muitakin keinoja on. Jos aiot treenata illalla, asettele vaikka joogamatto, puntit tai putkirulla aamulla valmiiksi keskelle lattiaa.

7. Loppu ruuan hamstraukselle

Usein keittiön kaapit pursuavat niin paljon ruokaa, että sitä pitää säilyttää myös pöydillä ja tasoilla. Ja jos näkee jotakin herkullista, kuten keksipaketin tai sipsipussin, alkaa helpommin himoita sitä. Mutta hei: poissa silmistä, poissa mielestä!

Kun tavaraa on vähemmän, kaapit pysyvät myös paremmassa järjestyksessä. Rahaakin säästyy, kun kaapin perukoille hautautunut ruoka ei ehdi mennä vanhaksi.

8. Laitteet piiloon

Niin mahtava juttu kuin teknologia onkin, se lihottaa meitä. Telkkari, läppäri ja puhelin ovat koukuttavia varsinkin ilta-aikaan, ja ne naulitsevat ihmisen paikoilleen.

Jos digipaasto tuntuu liian raskaalta, anna edes tv:lle lähtöpassit makuuhuoneesta ja pidä älypuhelin pois sängystä. Bonuksena saat paremmat unet ja seksielämän.

9. Alempi lämpötila

Tutkimusten mukaan viileä huoneilma voi auttaa laihduttamisessa. Kylmyys antaa aineenvaihdunnalle potkua ja aktivoi ruskeaa rasvaa, joka polttaa kaloreita. Kaupan päälle saat paremmat unet, mistä on myös vetoapua painon pudottamisessa.

Onneksi aiempaa viileämpään ilmaan myös tottuu tutkimusten mukaan nopeasti.

10. Vastalause sohvalle

Raskas työpäivä, illallinen ja tv-ilta. Kuulostaako tutulta? Täydellä vatsalla on helppo vaipua sohvakoomaan, vaikka olisikin vielä turhan aikaista rauhoittua nukkumaanmenoa varten.

Pitäisikö vielä vastustaa sohvan kutsua? Pue päälle vaatteet, joissa tekee mieli olla aktiivinen. Älä himmennä valoja ja soita energistä musiikkia. Iltakävely on hyvä idea: sovi kävelytreffit kaverin kanssa.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

”Lukeminen on oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin vaikka tupakoinnin lopettaminen,” neurologi Markku T. Hyyppä sanoo.

Muistin parantaminen, muistisairauksilta välttyminen ja pitkä elämä terveenä kuuluvat monen meistä toivelistalle. Ei siis ole ihme, että muistin parantamista on vuosien varrella tutkittu runsaasti.

Muistinparannuskeinoiksi on eri tasoisissa tutkimuksissa löytynyt kutakuinkin kaikkea mahdollista: esimerkiksi nukkuminen, lenkkeily, lehtivihannekset, mustikat, rasvainen kala, tietyt lisäravinteet, meditaatio, aivojumppa, punttitreeni ja jopa seksi sekä kotitöiden tekeminen.

Kaikista edellämainituista ei kuitenkaan tieteen valossa ole muistille hyötyä. Neurologi, kirjailija Markku T. Hyyppä kumoaa harhaluuloja muistin toiminnan tehostamisesta tuoreessa Ikääntyvän muistikirjassaan, ja esimerkiksi mustikoiden muistivaikutukset saavat Hyypän arvioinnissa kyytiä. 

– Lisäravinteissa ei oikein ole mitään vaikutuksia. Jotkut satsaavat mustikoihin, jotkut puolukoihin ja jotkut E12-vitamiiniin. Jos niistä on apua, se on lumetta, placeboa, Hyyppä toteaa.

Yksilölle vaikkapa vitamiinista, jonka tieteellistä tehoa ei ole todistettu, saatava lumevaikutus on positiivinen juttu. Se ei silti tarkoita, että samaa vitamiinia voisi suositella kaikille. 

”Vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat.”

Romaanit pitävät muistin reilassa

Onneksi tehokkaiksikin todistettuja muistinvahvistuskeinoja on olemassa. Yksi tärkeimmistä on, ehkä hieman yllättäen, kaunokirjallisuuden lukeminen. 

– Lukeminen on ihan oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin tupakoinnin lopettaminen, viinanjuonnin lopettaminen, varallisuus tai hyvä sosiaalinen asema. Tiedetään, että vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat, Markku T. Hyyppä sanoo. 

Hän kertoo, että lukemisen vaikutukset aivoihin pystytään nykyään kuvantamaan. Aivokuvista nähdään, että aivoverkostojen yhteydet kiinteytyvät, kun lukee romaania. 

– Lukemisen hyödyllisyys ei hämmästyttänyt minua, mutta se hämmästytti, että erityisen tehokasta on romaanien lukeminen, Hyyppä sanoo.

”Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla.”

Tiede ei vielä ole pystynyt täysin selvittämään, miksi juuri kaunokirjallisuus pitää muistin parhaiten reilassa. Hyypällä on kuitenkin teoria. 

– Ihminen on sosiaalinen olento, joka pärjää aina paremmin, kun on sosiaalisesti jossakin läsnä. Kaunokirjallisuutta lukiessaan ihminen elää mukana ja samastuu. Silloin syntyy sosiaalisen läsnäolon tunne.

Kirjaa lukiessaan ihminen on siis henkisesti toisten ihmisten kanssa, vaikka fyysisesti köllöttäisikin yksin kotisohvallaan.

Musisointi tehostaa muistia

Lukemisen lisäksi moni muukin muistia aidosti tehostava keino perustuu sosiaalisuuteen. Hyypän mukaan esimerkiksi liikunta sinänsä ei vaikuta muistiin.

– Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla, mutta jos menet kavereiden kanssa lenkille, se edistää, Hyyppä sanoo. 

Useat tutkimukset tukevat sitä, että sosiaaliset suhteet ovat todella merkittävässä roolissa eivät vain muistin, vaan koko hyvinvointimme kannalta.

Ryhmäliikunnan ja romaanien ahmimisen lisäksi Hyyppä suosittelee muistin kohentamiseen tutkimusten perusteella seuraavia konsteja:

  • Musisoinnin on todettu vaikuttavan muistiin erityisen tehokkaasti.
  • Vieraan kielen opetteleminen tai uudelleen aktivoiminen asettaa aivoille muistin kaipaamaa haastetta.
  • Hyvä uni on toimivan muistin kannalta olennainen asia.
  • Stressitön elämä kannattaa. Muistikatkojen syynä on usein se, että mieli on kuormittunut.
  • Kahvikupillinen tarjoaa hetkellisen pika-avun muistamiseen, sillä kofeiini avittaa muistin toimintaa lyhytaikaisesti.

Muistilääkkeitä tai -laitteita Hyyppä ei kehota kokeilemaan. Vaikka kaikenlaisia ratkaisuja muistin parantamiseen ja muistisairauksien ehkäisyyn kehitellään koko ajan, ei muistilaitteista ja -lääkkeistä toistaiseksi ole saatu apua.

kulttuurimummo

Haluatko elää pitkään? Lue romaaneja, se tepsii paremmin kuin liikunta tai lisäravinteet

Hohhoijaa,lukemisesta oli kyse ei kauppakassien kannosta !? Olen lukenut koko ikäni-heti kun opin lukemaan 7vuotiaana.nyt olen 63 ja muisti ym pelaa tosi hyvin.Lukeminen,EI kuunteleminen, Omille kolmelle lapsellemme on luettu heidän syntymästään asti ja lapsenlapseni,kohta 6,saavat ilokseni lukuperinteen vanhemmiltaan ja miulta luku-ja kulttuurimummolta ja olen varma että lukeminen tulee kuulumaan heidän elämäänsä heti kun lukutaito saavutetaa. Lukekaa,liikkukaa ja nauttikaa elämästä!
Lue kommentti