Puoli kiloa päivässä, tiedetään! Tavoite tulee täyteen helpommin, kun kasviksia on esillä kotona. Kuva: Colourbox
Puoli kiloa päivässä, tiedetään! Tavoite tulee täyteen helpommin, kun kasviksia on esillä kotona. Kuva: Colourbox

Joidenkin asioiden on parempi olla piilossa, toisten jatkuvasti esillä.

Ympäristöllä on paljon väliä, jos haluaa pudottaa painoa. Ja missä viettäisimme enemmän aikaa kuin töissä tai kotosalla?

Massaschusettsin yliopiston lääketieteen professori Sherry Pagoto vinkkaa Health.com-sivuston jutussa kotiin liittyviä asioita, jotka ylläpitävät fiksuja elämäntapoja. Laadimme niiden pohjalta listan tavoista, jotka auttavat painonhallinnassakin.

1. Hedelmät ulos jääkaapista

Terveellistä ruokaa ei välttämättä muista syödä, jos se on kätkössä jääkaapin perukoilla. Monia kasviksia, kuten tomaatteja, banaaneja, omenia ja päärynöitä, ei tarvitse säilyttää kylmässä.

Hedelmäkori keittiössä tai sohvapöydällä myös näyttää kivalta!

2. Valmistelu kunniaan

Terveellinen syöminen sujuu, kun se on mahdollisimman helppoa. Nälkäisenä, väsyneenä tai kiireessä tarttuu paljon helpommin suklaalevyyn. Kun ennakoit, syöt todennäköisemmin jotain järkevää.

Ja ennakointi sujuu vaikkapa näin: Pakkaa esimerkiksi pakastimeen smoothiainespusseja, joissa on vaikka marjoja tai hedelmäviipaleita sekä kaurahiutaleita. Kun kaipaat välipalaa, kaada sisältö blenderiin, lisää jogurttia tai rahkaa ja surauta valmiiksi.

Voit myös tehdä smoothien valmiiksi jääkaappiin tai vaikkapa pilkkoa vihanneksia dipattavaksi hummuksen kanssa.

3. Pidä kotisi valoisana

Univaje saa himoitsemaan roskaruokaa ja herkkuja. International Journal of Endocrinologyssa julkaistun tutkimuksen mukaan väsyneillä aikuisilla, jotka viettivät aikaa himmeässä valaistuksessa, oli matalammat leptiinitasot kuin valossa oleskelleilla. Leptiini on hormoni, joka säätelee kylläisyyden tunnetta ja auttaa siten pitämään painon kurissa.

Avaa siis heti aamulla verhot ja sytytä valot. Se auttaa myös heräämisessä.

4. Ruoka pois pöydästä

Kun illallinen on tarjolla nenän edessä, tulee helposti santsattua, vaikka olisi jo ihan kylläinen.

Annostele siis ruoka lautaselle keittiössä. Jos teet kerralla ison satsin ruokaa, pakkaa jo ennen syömistä osa sivuun vaikka rasiaan, ettei vahingossa tule kiskottua parin päivän satsia.

5. Pienemmät astiat

Tämän vinkin olet varmaan kuullutkin, mutta sillä on oikeasti valtavasti merkitystä. Kiinnitä lautasten lisäksi huomiota kulhoihin. Lasienkin koolla on väliä, jos juot kaloripitoisia juomia. Esimerkiksi jotkin viinilasit vetävät lähes puoli pulloa.

6. Treenivälineet näkyville

Aika monen kaapista löytyy jokin treenikapistus, joka vain kerää pölyä. Liikuntavälineet eivät ole välttämättä sisustuselementeistä kauneimpia, mutta niiden esilläolo nostaa heti treenihetken todennäköisyyttä.

Jos pysyvä treeninurkkaus tai käsipainot sohvan vieressä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, muitakin keinoja on. Jos aiot treenata illalla, asettele vaikka joogamatto, puntit tai putkirulla aamulla valmiiksi keskelle lattiaa.

7. Loppu ruuan hamstraukselle

Usein keittiön kaapit pursuavat niin paljon ruokaa, että sitä pitää säilyttää myös pöydillä ja tasoilla. Ja jos näkee jotakin herkullista, kuten keksipaketin tai sipsipussin, alkaa helpommin himoita sitä. Mutta hei: poissa silmistä, poissa mielestä!

Kun tavaraa on vähemmän, kaapit pysyvät myös paremmassa järjestyksessä. Rahaakin säästyy, kun kaapin perukoille hautautunut ruoka ei ehdi mennä vanhaksi.

8. Laitteet piiloon

Niin mahtava juttu kuin teknologia onkin, se lihottaa meitä. Telkkari, läppäri ja puhelin ovat koukuttavia varsinkin ilta-aikaan, ja ne naulitsevat ihmisen paikoilleen.

Jos digipaasto tuntuu liian raskaalta, anna edes tv:lle lähtöpassit makuuhuoneesta ja pidä älypuhelin pois sängystä. Bonuksena saat paremmat unet ja seksielämän.

9. Alempi lämpötila

Tutkimusten mukaan viileä huoneilma voi auttaa laihduttamisessa. Kylmyys antaa aineenvaihdunnalle potkua ja aktivoi ruskeaa rasvaa, joka polttaa kaloreita. Kaupan päälle saat paremmat unet, mistä on myös vetoapua painon pudottamisessa.

Onneksi aiempaa viileämpään ilmaan myös tottuu tutkimusten mukaan nopeasti.

10. Vastalause sohvalle

Raskas työpäivä, illallinen ja tv-ilta. Kuulostaako tutulta? Täydellä vatsalla on helppo vaipua sohvakoomaan, vaikka olisikin vielä turhan aikaista rauhoittua nukkumaanmenoa varten.

Pitäisikö vielä vastustaa sohvan kutsua? Pue päälle vaatteet, joissa tekee mieli olla aktiivinen. Älä himmennä valoja ja soita energistä musiikkia. Iltakävely on hyvä idea: sovi kävelytreffit kaverin kanssa.

Yksin asuvan koiranomistajan riski kuolla on 33 prosenttia pienempi kuin koirattoman.

Koiranomistajat sen tietävät kokemuksesta, että lemmikistä on paljon iloa ja hyötyä. Sen kanssa tulee lähdettyä ulos olipa sää mikä tahansa – ja siitä on aina seuraa. Nyt uusi tutkimus viittaa siihen, että koirasta on myös terveyshyötyjä. Tutkimuksen mukaan koiranomistajat elävät nimittäin pidempään kuin ne, joilla koiraa ei ole.

Ruotsalaistutkimus oli poikkeuksellisen laaja. Siihen osallistui noin 3,4 miljoonaa ihmistä, jotka olivat 40–80-vuotiaita. Seuranta-aika oli 12 vuotta. Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.

Seuranta-aikana koiranomistajia kuoli sydän- ja verisuonitauteihin vähemmän kuin niitä, joilla ei ole koiraa. Tutkimuksen mukaan eniten koirista on hyötyä yksin asuville. Heidän riskinsä kuolla oli 33 prosenttia pienempi kuin koirattoman. Riski sydän- ja verisuonitauteihin oli puolestaan 11 prosenttia pienempi.

Koiraroduista eniten hyötyä vaikuttaa olevan metsästykseen jalostetuilla koirilla. Lue lisää aiheesta täältä (ruotsiksi).

Tutkimuksesta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Tiede-lehti.

Silmien väri on tutkimuksissa yhdistetty esimerkiksi luottamuksen herättämiseen ja erilaisiin sairauksiin.

Silmien värin vaikutus erilaisiin ominaisuuksiin on kiehtonut tutkijoita pitkään. Tutkimuksissa on selvinnyt, että silmät eivät ole ainoastaan sielun peili, vaan ne antavat osviittaa myös joistakin terveystekijöistä, kuten riskistä sairastua tiettyihin tauteihin.

Ainakin näissä asioissa silmien värillä on havaittu olevan väliä.

Ykköstyypin diabetes

Siniset silmät ovat ykköstyypin diabeteksen riskitekijä, kun verrataan muihin silmien väreihin. Tutkijoiden mukaan tämä saattaa selittää, miksi Pohjois-Euroopassa on enemmän ykköstyypin diabetesta kuin Etelä-Euroopassa.

Alkoholinkäyttö

Amerikkalaistutkimuksen mukaan ihmiset, joilla on vaaleat – esimerkiksi siniset tai vihreät – silmät, tulevat ruskeasilmäisiä helpommin riippuvaisiksi alkoholista. Tutkijat myös havaitsivat, että arkistolähteiden perusteella sinisilmäiset käyttävät muita enemmän alkoholia. 

Toisaalta on myös väitetty, että ruskeasilmäiset olisivat muita herkempiä alkoholille. Se voisi selittää edellä mainittua tutkimustulosta, jonka mukaan sinisilmäiset käyttävät erityisen paljon alkoholia.

Luotettavuus

Jos olet ruskeasilmäinen, sinun on todennäköisesti helppo vakuuttaa muut siitä, että olet luotettava tyyppi. Ruskeat silmät nimittäin herättävät tutkitusti luottamusta kanssaihmisissä.

Ihosyöpä

Ihmisillä, joilla on vaaleat silmät, on usein myös vaalea iho – ja toisinpäin. Niinpä ei ole kovin yllättävää, että sinisilmäiset sairastuvat ruskeasilmäisiä todennäköisemmin ihosyöpään. Vaalea iho palaa tummaa ihoa herkemmin auringossa, mikä lisää ihosyövän riskiä. 


Silmäsairaudet

Sekä erittäin harvinainen silmän suonikalvoston melanooma että ikääntyneillä varsin yleinen silmänpohjan ikärappeuma on yhdistetty erityisesti väriltään vaaleisiin silmiin. Silmänpohjan ikärappeumaa sairastaa länsimaissa noin joka kymmenes 60 vuotta täyttänyt. 

Näiden viiden asian lisäksi silmien väri on joissakin tutkimuksissa yhdistetty muun muassa kivunsietokykyyn ja reaktiokykyyn.