Lukijamme jakavat parhaat säästövinkkinsä.

Kesälomien jälkeen monen tili ammottaa tyhjyttään, ja syksyn menot painavat päälle. Mikä avuksi?

Kysyimme lukijoiltamme, minkälaisilla konsteilla he tasapainottavat talouttaan. Osa kertoi ryhtyvänsä ostoslakkoon ja osa nipistävänsä eniten ruokamenoista.

Kokosimme vastauksista parhaat vinkit säästämiseen.

1. Älä osta turhaa

Tärkein vinkki kaikessa säästämisessä: älä osta kuin se, minkä oikeasti tarvitset. Sama neuvo pätee niin vaatekaupoilla kuin ruokaostoksilla.

2. Rustaa budjetti

”Teen taulukon, johon merkitsen kaikki tulot ja menot. Siitä näen heti, mihin raha menee. Itse lasken muutaman kuukauden kerralla. Sillä tavalla hahmotan, kuinka paljon rahaa on tiedossa ja millaisia kuluja on luvassa milloinkin.” Minni, 44

Omasta rahankäytöstään voi pitää kirjaa myös tällä tavalla:

”Jos tuhlaan 20 euroa, laitan sen ylös vihkoon. Seuraavaksi yritän säästää saman summan tulevista hankinnoista tai myyn jotain tavaraa pois, jotta saan rahan kasaan.” Taruu

Lue myös: 6 000 euroa säästöön alle puolessa vuodessa – näin se onnistui

3. Tee kotiruokaa

Jos ruokansa valmistaa kotona, säästyy pitkä penni.

”Kotoa aamulla kotiruokalounas salaattirasiaan mukaan. Kuukaudessa säästö on jo melkoinen.” Kaija, 39

4. Suunnittele ostokset

Myös ostosten suunnittelemisesta etukäteen on hyötyä. Kaupassa kannattaa bongailla ale-tuotteita, ja kerralla valmistaa ison satsin ruokaa. Osan ruuasta voi pakastaa.

5. Älä ramppaa ruokakaupassa

”Käyn kaupassa vain harvakseltaan. Arki helpottuu, ja rahaa säästyy.” Kotoilija, 57

6. Panosta kauden tuotteisiin

Uuden sadon vihannekset ovat halpoja. Esimerkiksi itse tehdyt kaalikääryleet ovat maittavaa ja halpaa perusruokaa. Sosekeitot valmistuvat helposti eivätkä rasita rahapussia.” Hilma, 67

Lue myös: Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

7. Unohda herkuttelu

”Minulla herkkuihin palaa iso summa rahaa, joten olen jättänyt arkena herkuttelun kokonaan. Tietenkään nautiskelua ei ole pakko lopettaa tyystin, mutta se kannattaa säästää erityistilanteita varten.” Marjaana, 31

Lue myös: Näin pääset eroon sokerista kahdessa viikossa

8. Perusta ravintola parvekkeelle

”Aina juhlan kunniaksi ei tarvitse mennä ravintolaan syömään. Erilaisuutta ja mukavaa tunnelmaa voi saada vaikka pihassa, parvekkeella tai olohuoneessa järjestetyllä piknikillä. Omalle herkkuillalliselle voi leipoa ja kokata mitä lystää. Mielikuvituksella pääsee pitkälle!” Tintti, 39

9. Katsasta kirpparit

Älä haali tavaraa uutena. Kirpputorit ja kierrätysryhmät ovat mainio vaihtoehto penninvenyttäjälle.

”Niistä tekee välillä todella hyviä ja edullisia löytöjä! Sitten kun on enemmän rahaa, voi satsata kalliimpiin asioihin.” Pikku Myy, 22

10. Luovu vanhasta

”Loppukesästä suoritan kaappien suursiivouksen ja kannan kaiken ylimääräisen tavaran kirppikselle.” Maija, 31

Myös huuto.net, tori.fi ja Facebookin kirppisryhmät ovat käteviä kauppapaikkoja.

Lue myös: Näin sinustakin tulee Facebook-kirppareiden guru

11. Lähde metsään

Syksyllä maa puskee sieniä ja marjoja. Ei siis muuta kuin metsään rahaa säästämään!

12. Valitse halpa harrastus

Moniin harrastuksiin kuluu euro jos toinenkin. Onneksi saatavilla on myös ilmaisia vaihtoehtoja. Lenkkeily ystävän kanssa, lukeminen tai vaikka Pokémon Go:n pelaaminen eivät kukkaroa rasita.

”Osallistun mieluummin ilmaistapahtumiin kuin ostelen kuukausia etukäteen lippuja maksullisiin kinkereihin. Houkuttelen tapahtumiin myös kavereita, ettei niihin tarvitse mennä yksin.” Periaatteessa hyvin teinaava köyhä, 42

Lue myös: Unohda juokseminen! Näiden syiden vuoksi kävely on ihan oikeaa urheilua

13. Hyödynnä pienet purot

”En osta yhtään muovikassia kaupasta, minulla on aina mukana kangaskasseja. Tyhjiä oluttölkkejä palauttamalla voi tienata rahaa.” Kaisuli, 63

14. Pihistä työmatkoissa

Vaihda julkinen liikenne tai auto jalkoihin tai polkupyörään. Luonto, kunto ja kukkaro kiittävät!

Lue myös: 10 innostavaa syytä polkea duuniin

15. Älä anna tuhlailulle tilaisuutta

”Kun menen ruokakauppaan, otan mukaan vain 5 euroa. Sillä on silloin pakko pärjätä!” Vertsu, 64

”Lopetan kansainvälisten muotisivustojen seuraamisen. Niissä on liian paljon houkutuksia ja linkkejä nettikauppoihin. Säästäminen on helpompaa, kun ei koko ajan näe, mistä jää paitsi.” MHN, 51

16. Piilota luottokortti

”Laitan Visa-kortin hyllylle piiloon pariksi kuukaudeksi.” Mahi, 42

17. Kerro kavereille

Kerro lähipiirillesi reilusti taloustilanteestasi. Se helpottaa säästämistä.

”Olen tehnyt pihistämisestä leipälajini. Se on kaveripiirissäni yleisessä tiedossa, joten kaverit tietävät, ettei minua kannata pyydellä kalliisiin ravintoloihin sun muihin illallistamaan. Sen sijaan mukavan illan voi viettää kotosalla katsellen kivaa leffaa ja juoden edullista viiniä.” Tiinu, 27

18. Pidä tipaton syyskuu

Hyvillä säillä monen rahat kuluvat mukaviin terassihetkiin. Syksyllä omia tapojaan kannattaa tuumata uudelleen.

”Syyskuu on minulle perinteisesti vyönkiristyskuukausi. Keskikesän juhlat on juhlittu, joten tipaton syyskuu toimii.” Ninni, 47

Lue myös: Ole kuukausi ilman alkoholia – näin iso hyöty siitä on terveydelle

19. Säästä jokaisesta ostosta

Jotkut pankit tarjoavat palvelua, joka laittaa jokaisesta kortilla maksamisesta pienen siivun rahaa säästötilille.

”Kun jokaisen oston kohdalla säästötilille siirtyy vähintään euro, vuodessa kertyy ihan mukava summa huomaamatta.” Mollamaija, 31

20. Päivitä kauneusrutiinit

Voit maksaa voidepurnukasta tai ripsiväristä joko vitosen tai viisikymppiä. Sinä päätät!

”Helppo tapa kesän jälkeen säästää on vaihtaa luksuskosmetiikka markettituotteisiin. Kun syksyllä kaipaan uutta maskaraa, käännyn heti edullisempien vaihtoehtojen puoleen.” Maikku, 25

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Helinä

Talous tiukilla? 20 hyväksi havaittua ja helppoa keinoa säästää rahaa

Säästäjä kirjoitti: Mites kun nuo kaikki on jo käytössä. Paitsi kaksi viimeistä, kun en meikkaa, eikä ole laittaa rahaa säästöön ja silti ei rahat riitä elämiseen. Vähän taas tällaiset ohjeet joiden tekijällä ei ole mitään kokemusta köyhyydestä. Ihan samaa mietin. Naistenlehtien ja ihan muidenkin lehtien säästövinkit on aika naurettavaa lukemista ihmiselle, joka on joutunut jo miettimään pitkään miten venyttää senttejä. Ruoastahan moni sitten alkaa pakon edessä säästää, kun kaikki muut keinot...
Lue kommentti

Kymmenen minuutin jokailtainen meditaatiohetki on muuttanut Henna Järvisen elämän. Oman hengityksen ja voimalauseiden avulla ahdistus on vaihtunut syvään mielenrauhaan.

Viisi vuotta sitten hyvinkääläisen Henna Järvisen, 35, mielessä myrskysi. Olo oli ahdistunut, levoton ja huolestunut.

– Mietin jatkuvasti mennyttä tai tulevaa ja murehdin asioita, joihin en pystynyt vaikuttamaan. Olin ollut taitava piilottamaan tunteitani, mutta ne alkoivat puskea pintaan.

Kun Henna nyt muistelee tuota elämänvaihetta, hän näkee sen voimakkaana henkisen kasvun aikana. Hän tiesi, että negatiivinen kierre oli katkaistava, sillä elämä ei voinut jatkua samalla tavalla.

– Kannoin kirjastosta kassikaupalla henkisen kasvun kirjallisuutta. Jokin lukemani herätti kiinnostuksen meditointiin, ja päätin kokeilla sitä omin päin.

Levollisuuden tunne koukutti

Kun Hennan pienet pojat olivat menneet nukkumaan, hän istui lootusasentoon sängylle ja laittoi rauhallista musiikkia soimaan nappikuulokkeista. Sitten hän vain sulki silmät ja keskittyi jokaiseen sisään- ja uloshengitykseen.

”Kun aloin päästä käsiksi syvimpiin tunteisiini ja purkaa omia lukkojani, monet itkut tuli itkettyä.”

– Aluksi meditoin vain pari minuuttia, koska se oli haastavaa. Koin paineita siitä, etten onnistunut tyhjentämään mieltä ja ajatukset harhailivat kauppalistaan.

Pelkkään hengitykseen keskittyminen tuntui liian vaikealta, joten Henna valitsi itselleen positiivisia henkilökohtaisia voimalauseita. Lauseiden toistaminen mielessä auttoi palauttamaan harhailevat ajatukset tehokkaammin tähän hetkeen.

Henna jatkoi jokailtaista hiljentymistä, ja voimakkaat vaikutukset yllättivät. Hän oivalsi, että meditointi vaatii rohkeutta, koska se nostaa pintaan asioita, joita on työntänyt sivuun mahdollisesti jopa vuosikaupalla.

”Olen nyt paljon rauhallisempi, onnellisempi ja iloisempi kuin ennen.”

– Kun aloin päästä käsiksi syvimpiin tunteisiini ja purkaa omia lukkojani, monet itkut tuli itkettyä.

Mutta kyynelien mukana katosi myös ahdistus, ja levollisuuden tunne koukutti jatkamaan. Puolen vuoden säännöllisen meditoinnin jälkeen Hennasta tuntui kuin hän olisi herännyt eloon.

– Huomasin suorittaneeni elämää ja opin ottamaan rennommin. Olen nyt paljon rauhallisempi, onnellisempi ja iloisempi kuin ennen.

Henkinen kasvu toi mukanaan myös uuden kutsumustyön. Henna opiskeli sairaanhoitajaksi, ja meditaatio auttoi myös opinnoissa.

– Ennen tenttiin vastaamista rauhoitin mielen sulkemalla silmäni, hengittämällä syvään ja toistamalla mielessä voimalausettani.

Kuin hampaiden pesua mielelle

Nyt Henna tekee unelmatyötään lastentautien vuodeosastolla ja meditointi auttaa jaksamaan kiireessä.

– Olen löytänyt sisältäni syvän rauhan ja luotan siihen, että asiat järjestyvät. Meditoinnin myötä osaan olla aidosti läsnä potilaille ilman, että rasitun liiaksi.

Jokailtaisista kymmenen minuutin meditointihetkistä on tullut hampaiden pesun kaltainen iltarutiini. Aina se ei innosta tai tunnu mukavalta, mutta jos se jää tekemättä, tuntuu vielä pahemmalta.

”Meditoinnin myötä osaan olla aidosti läsnä potilaille ilman, että rasitun liiaksi.”

– Kun väsyttää, kävisin mieluummin nukkumaan. Ja välillä meditointi on kuin repisi purkkaa tukasta. Mutta seuraavana iltana tapahtuukin edistystä. Välillä meditointi voi jäädä viikoksikin, mutta silloin olo on levoton – niin kuin en olisi harrastanut liikuntaa viikkoon.

Mutta yksi asia on varma: säännöllinen meditointi nostaa aina esiin jotain, mitä itsessä pitää työstää. Mutta ilman omaa halua muutokseen meditointitapa ei pysy yllä.

Tänäkin iltana Henna istuu lootusasennossa ennen nukkumaanmenoa. Mieli lähtee välillä yhä harhailemaan, mutta se kuuluu asiaan.

– Kun kauppalista lipuu mieleen, työnnän sen hellästi sivuun.

Testaa Hennan meditointivinkkejä

Kesälomalla

  • Valitse rauhallinen paikka, jossa voit rentoutua. Voit istua laiturilla, maata puutarhakeinussa, kävellä nurmikolla paljain varpain, katsella maisemaa tai kuunnella rauhallista musiikkia. Anna mielen vaeltaa ajatuksiin takertumatta, kuulostele hengitystäsi ja tuntemuksiasi.
  • Muutaman minuutin meditaatio riittää alkuun, mutta toista se säännöllisesti joka päivä samaan aikaan.
  • Valitse jokin positiivinen kolmen sanan voimalause, kuten ”Minä olen kaunis” tai ”Riitän juuri tällaisena.” Toista lausetta mielessäsi silmät kiinni ja kuulostele, mitä lause herättää sinussa.

Töihin palattua

  • Tule hetkeksi pois koneen ääreltä. Laita käsi pallean kohdalle, sulje silmät ja hengitä rauhassa kolme kertaa sisään ja ulos.
  • Valitse kesälomalta jokin ihana mielikuva. Näin saat palautettua rennon lomafiiliksen myös arjen keskelle.

Mindfulness-appsit ovat opettaneet sosionomi-lähihoitaja Irene Hurstille itsemyötätuntoa. Omat akut on täytettävä ensin, eikä kaikkea tarvitsekaan jaksaa.

Kaksi vuotta sitten helsinkiläisen Irene Hurstin, 48, elämä mullistui päivässä. Yhtäkkiä ilmoitettiin taloudellisiin ja tuotannollisiin syihin vedoten, ettei töihin tarvinnut enää tulla.

– Irtisanominen yllätti täysin – samoin omat tunteeni. Olin niin vihainen, ja samalla syytin itseäni.

Nukkumisesta ei tullut mitään, ja Irene tiesi, että jotain oli tehtävä. Hän lainasi kirjastosta suomalaisen Ceeston mindfulness-cd:n. Rentoutusäänitteiden kuuntelu kahdesti päivässä tepsi, ja unet palasivat reilussa viikossa.

”Aloin havainnoida asioita ja nauttia elämästä kuin unesta heränneenä.”

– Harjoitukset auttoivat minua kohtaamaan tunteeni ja päästämään niistä irti.

Tuloksista innostuneena Irene osallistui Ceeston kolmen kuukauden mindfulness-nettikurssille. Harjoittelu alkoi nostaa mieleen työhön liittyneitä stressaavia ajatuksia ja tunteita, jotka Irene oli painanut pinnan alle.

– Tajusin eläneeni automaattiohjauksella. Aloin havainnoida asioita ja nauttia elämästä kuin unesta heränneenä.

Jo kolmen viikon päästä irtisanomisesta hän pystyi aloittamaan keikkatyöt. Mutta mindfulness jäi elämäntavaksi.

Aaltojen ääniä kuulokkeista

Nyt Irenen puhelimesta löytyy viisi mindfulness-sovellusta, joita hän kuuntelee säännöllisesti.

Töistä kotiin palattua hän avaa usein joogamaton ja asettuu siihen makuulle nappikuulokkeet korvissa. Usein valintana on Leena Pennasen 20 minuutin kehoskannaus, jossa koko kroppa käydään tietoisesti läpi varpaista päähän. Joskus Irenen 8-vuotias poikakin pötköttää vieressä.

– Kehoskannaus purkaa tehokkaasti työpäivän ylikierrokset. Sen jälkeen olo on aina rento ja virkeä – kuin olisin ottanut päiväunet!

”Testailen erilaisia ilmaissovelluksia ja valitsen ne, joiden ohjaajan ääni miellyttää.”

Toisinaan kuulokkeista tulvii aaltojen ääniä Meditation Music -sovelluksen kautta. Irene sulkee silmät ja siirtyy mielessään välittömästi takaisin entisen kotimaansa Kreikan aurinkoisille rannoille. Metsälenkeillä koiran kanssa Irene kuuntelee usein mindfulness-sovelluksen luonnonääniä tai meditaatio-sovelluksen musiikkia.

– Applikaatiot eli sovellukset ovat loistava rauhoittumisen apuväline, koska puhelin kulkee aina mukana. Testailen erilaisia ilmaissovelluksia ja valitsen ne, joiden ohjaajan ääni miellyttää. Voin myös ajastaa harjoituksia illalle, jolloin ”appi” muistuttaa harjoittelusta.

”Työ ei enää stressaakaan kuten ennen.”

Töihin ajaessaan Irene tekee mielessään oman parin minuutin keskittymisharjoituksen, joka valmistaa tulevaan työpäivään. Sama rutiini toistuu kotiin palattaessa. Työ vanhusten parissa vaatii täyden keskittymisen kello 9–17, joten sovelluksen ehtii avata vasta kotona. Toisaalta työ ei enää stressaakaan kuten ennen.

Lempeyttä itseä kohtaan

Mindfulness-harjoitukset ovat opettaneet Ireneä suhtautumaan lempeämmin itseen ja elämään. Mitä tietoisemmaksi hän on tullut omista tunteistaan ja tarpeistaan, sitä paremmin hän on oppinut niitä kunnioittamaan.

– Olen oivaltanut, että itsestä pitää huolehtia ensin. Oma hyvinvointi vaikuttaa kaikkeen: siihen, miten jaksaa olla läsnä lapselle ja töissä.

”Testailen erilaisia ilmaissovelluksia ja valitsen ne, joiden ohjaajan ääni miellyttää.”

Nyt Irene tunnistaa hiipivän stressin ajoissa kireytenä, sinkoilevina ajatuksina ja tekemisen tahmeutena. Silloin hän käyttää sovelluksia päivittäin intensiivisen jakson 1–4 viikon ajan. Kireys laukeaa, mieli rauhoittuu ja ajatukset selkeytyvät. Keskittymiskyky ja itsemyötätunto kasvaa. Mindfulness-harjoitukset ovat kehittäneet myös itsetuntemusta.

– Olen oppinut tunnistamaan tunteitani, asettamaan selkeät rajat ja pitämään parempaa huolta jaksamisestani. Olen paljon hyväksyvämpi itseäni kohtaan ja sitä kautta onnellisempi. Nyt tiedän, ettei kaikkea tarvitse jaksaa ja kestää. On vapauttavaa päästää irti.

Irenen suosikki-sovellukset

  • Mindfulness App Leena Pennanen. 5–20 minuutin suomenkielisiä medi-taatioita. Viikon ilmainen kokeilu, sen jälkeen 9,99 €/kk.
  • Mindfulness sovellus Ceesto. Kolme eri pituista suomenkielistä harjoitusta. Ilmainen.
  • Meditation Music – Relax, Yoga. Rauhoittavia luonnonääniä ja musiikkia, jota voi muokata. Ilmainen.
  • Headspace. Ohjattuja englanninkielisiä meditaatioita & mindfulness-vinkkejä. Ilmainen peruskurssi, muuten alkaen 9,99 €.
  • Calm. Ohjattuja englanninkielisiä meditaatioita & meditointikursseja aloittelijasta edistyneemmälle. Alkaen 9,99 €.