Lukijamme jakavat parhaat säästövinkkinsä.

Kesälomien jälkeen monen tili ammottaa tyhjyttään, ja syksyn menot painavat päälle. Mikä avuksi?

Kysyimme lukijoiltamme, minkälaisilla konsteilla he tasapainottavat talouttaan. Osa kertoi ryhtyvänsä ostoslakkoon ja osa nipistävänsä eniten ruokamenoista.

Kokosimme vastauksista parhaat vinkit säästämiseen.

1. Älä osta turhaa

Tärkein vinkki kaikessa säästämisessä: älä osta kuin se, minkä oikeasti tarvitset. Sama neuvo pätee niin vaatekaupoilla kuin ruokaostoksilla.

2. Rustaa budjetti

”Teen taulukon, johon merkitsen kaikki tulot ja menot. Siitä näen heti, mihin raha menee. Itse lasken muutaman kuukauden kerralla. Sillä tavalla hahmotan, kuinka paljon rahaa on tiedossa ja millaisia kuluja on luvassa milloinkin.” Minni, 44

Omasta rahankäytöstään voi pitää kirjaa myös tällä tavalla:

”Jos tuhlaan 20 euroa, laitan sen ylös vihkoon. Seuraavaksi yritän säästää saman summan tulevista hankinnoista tai myyn jotain tavaraa pois, jotta saan rahan kasaan.” Taruu

Lue myös: 6 000 euroa säästöön alle puolessa vuodessa – näin se onnistui

3. Tee kotiruokaa

Jos ruokansa valmistaa kotona, säästyy pitkä penni.

”Kotoa aamulla kotiruokalounas salaattirasiaan mukaan. Kuukaudessa säästö on jo melkoinen.” Kaija, 39

4. Suunnittele ostokset

Myös ostosten suunnittelemisesta etukäteen on hyötyä. Kaupassa kannattaa bongailla ale-tuotteita, ja kerralla valmistaa ison satsin ruokaa. Osan ruuasta voi pakastaa.

5. Älä ramppaa ruokakaupassa

”Käyn kaupassa vain harvakseltaan. Arki helpottuu, ja rahaa säästyy.” Kotoilija, 57

6. Panosta kauden tuotteisiin

Uuden sadon vihannekset ovat halpoja. Esimerkiksi itse tehdyt kaalikääryleet ovat maittavaa ja halpaa perusruokaa. Sosekeitot valmistuvat helposti eivätkä rasita rahapussia.” Hilma, 67

Lue myös: Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

7. Unohda herkuttelu

”Minulla herkkuihin palaa iso summa rahaa, joten olen jättänyt arkena herkuttelun kokonaan. Tietenkään nautiskelua ei ole pakko lopettaa tyystin, mutta se kannattaa säästää erityistilanteita varten.” Marjaana, 31

Lue myös: Näin pääset eroon sokerista kahdessa viikossa

8. Perusta ravintola parvekkeelle

”Aina juhlan kunniaksi ei tarvitse mennä ravintolaan syömään. Erilaisuutta ja mukavaa tunnelmaa voi saada vaikka pihassa, parvekkeella tai olohuoneessa järjestetyllä piknikillä. Omalle herkkuillalliselle voi leipoa ja kokata mitä lystää. Mielikuvituksella pääsee pitkälle!” Tintti, 39

9. Katsasta kirpparit

Älä haali tavaraa uutena. Kirpputorit ja kierrätysryhmät ovat mainio vaihtoehto penninvenyttäjälle.

”Niistä tekee välillä todella hyviä ja edullisia löytöjä! Sitten kun on enemmän rahaa, voi satsata kalliimpiin asioihin.” Pikku Myy, 22

10. Luovu vanhasta

”Loppukesästä suoritan kaappien suursiivouksen ja kannan kaiken ylimääräisen tavaran kirppikselle.” Maija, 31

Myös huuto.net, tori.fi ja Facebookin kirppisryhmät ovat käteviä kauppapaikkoja.

Lue myös: Näin sinustakin tulee Facebook-kirppareiden guru

11. Lähde metsään

Syksyllä maa puskee sieniä ja marjoja. Ei siis muuta kuin metsään rahaa säästämään!

12. Valitse halpa harrastus

Moniin harrastuksiin kuluu euro jos toinenkin. Onneksi saatavilla on myös ilmaisia vaihtoehtoja. Lenkkeily ystävän kanssa, lukeminen tai vaikka Pokémon Go:n pelaaminen eivät kukkaroa rasita.

”Osallistun mieluummin ilmaistapahtumiin kuin ostelen kuukausia etukäteen lippuja maksullisiin kinkereihin. Houkuttelen tapahtumiin myös kavereita, ettei niihin tarvitse mennä yksin.” Periaatteessa hyvin teinaava köyhä, 42

Lue myös: Unohda juokseminen! Näiden syiden vuoksi kävely on ihan oikeaa urheilua

13. Hyödynnä pienet purot

”En osta yhtään muovikassia kaupasta, minulla on aina mukana kangaskasseja. Tyhjiä oluttölkkejä palauttamalla voi tienata rahaa.” Kaisuli, 63

14. Pihistä työmatkoissa

Vaihda julkinen liikenne tai auto jalkoihin tai polkupyörään. Luonto, kunto ja kukkaro kiittävät!

Lue myös: 10 innostavaa syytä polkea duuniin

15. Älä anna tuhlailulle tilaisuutta

”Kun menen ruokakauppaan, otan mukaan vain 5 euroa. Sillä on silloin pakko pärjätä!” Vertsu, 64

”Lopetan kansainvälisten muotisivustojen seuraamisen. Niissä on liian paljon houkutuksia ja linkkejä nettikauppoihin. Säästäminen on helpompaa, kun ei koko ajan näe, mistä jää paitsi.” MHN, 51

16. Piilota luottokortti

”Laitan Visa-kortin hyllylle piiloon pariksi kuukaudeksi.” Mahi, 42

17. Kerro kavereille

Kerro lähipiirillesi reilusti taloustilanteestasi. Se helpottaa säästämistä.

”Olen tehnyt pihistämisestä leipälajini. Se on kaveripiirissäni yleisessä tiedossa, joten kaverit tietävät, ettei minua kannata pyydellä kalliisiin ravintoloihin sun muihin illallistamaan. Sen sijaan mukavan illan voi viettää kotosalla katsellen kivaa leffaa ja juoden edullista viiniä.” Tiinu, 27

18. Pidä tipaton syyskuu

Hyvillä säillä monen rahat kuluvat mukaviin terassihetkiin. Syksyllä omia tapojaan kannattaa tuumata uudelleen.

”Syyskuu on minulle perinteisesti vyönkiristyskuukausi. Keskikesän juhlat on juhlittu, joten tipaton syyskuu toimii.” Ninni, 47

Lue myös: Ole kuukausi ilman alkoholia – näin iso hyöty siitä on terveydelle

19. Säästä jokaisesta ostosta

Jotkut pankit tarjoavat palvelua, joka laittaa jokaisesta kortilla maksamisesta pienen siivun rahaa säästötilille.

”Kun jokaisen oston kohdalla säästötilille siirtyy vähintään euro, vuodessa kertyy ihan mukava summa huomaamatta.” Mollamaija, 31

20. Päivitä kauneusrutiinit

Voit maksaa voidepurnukasta tai ripsiväristä joko vitosen tai viisikymppiä. Sinä päätät!

”Helppo tapa kesän jälkeen säästää on vaihtaa luksuskosmetiikka markettituotteisiin. Kun syksyllä kaipaan uutta maskaraa, käännyn heti edullisempien vaihtoehtojen puoleen.” Maikku, 25

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Helinä

Talous tiukilla? 20 hyväksi havaittua ja helppoa keinoa säästää rahaa

Säästäjä kirjoitti: Mites kun nuo kaikki on jo käytössä. Paitsi kaksi viimeistä, kun en meikkaa, eikä ole laittaa rahaa säästöön ja silti ei rahat riitä elämiseen. Vähän taas tällaiset ohjeet joiden tekijällä ei ole mitään kokemusta köyhyydestä. Ihan samaa mietin. Naistenlehtien ja ihan muidenkin lehtien säästövinkit on aika naurettavaa lukemista ihmiselle, joka on joutunut jo miettimään pitkään miten venyttää senttejä. Ruoastahan moni sitten alkaa pakon edessä säästää, kun kaikki muut keinot...
Lue kommentti

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.