Tässä yhdistyy kaksi hyvän mielen niksiä: neulominen ja asenne. Kuva: Shutterstock
Tässä yhdistyy kaksi hyvän mielen niksiä: neulominen ja asenne. Kuva: Shutterstock

Suomen suosituin hyvinvointibloggaaja ja malli Vilma Peltonen, 25, ei edes ajattele pimeyttä.

Bloggaaja Vilma Peltonen kiinnittää erityisesti huomiota terveellisiin elämäntapoihin. Hän uskoo, että ne pitävät hänet pirteänä ympäri vuoden.

”Olen pääsääntöisesti todella pirteä ja energinen. En oikein edes ajattele pimeyttä. Keskityn mieluummin asioihin, joihin voin vaikuttaa, kuten asenteeseeni. Pimeys ärsyttää vain työni kannalta: valon puute vaikeuttaa valokuvaamista.

Olen asunut tammikuusta asti Englannin Nantwichissa, joka on pikkukaupunki Manchesterin suunnalla. Vaikka täällä sataa paljon, en anna ulkoilman vaikuttaa itseeni juuri ollenkaan, vaan menen lenkille säällä kuin säällä. Myönnän toki, että onhan se valoisalla houkuttelevampaa.

Uskon, että terveelliset elintapani pitävät minut positiivisena ja energisenä ympäri vuoden. Liikun noin 5–6 kertaa viikossa. Kesällä liikun ulkona, talvella joogaan ja venyttelen olohuoneessa ja siirrän ulkotreenit osittain kuntosalille.

Ylitän mukavuudenhaluni ajattelemalla aina sitä hetkeä pidemmälle. Yritän tehdä valintoja, joista kiitän itseäni myöhemmin. Jokainen onnistuminen tuo niin hyvän olon, että se tekee seuraavasta kerrasta helpomman.

Syön myös terveellisesti ympäri vuoden. Syön paljon vihreitä kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja ja laadukasta proteiinia. Käytän alkoholia hyvin vähän ja vältän sokeria, joka saa mielialat helposti heilahtelemaan. Syön lisäksi D3-vitamiinia. Syön myös tarpeeksi paljon, jotta jaksan.

Talvella vaihdan tuoreet kasvikset uunijuureksiin ja salaatit kasvissosekeittoihin ja juon paljon vihreää teetä ja yrttiteetä. Syön myös kesää tuhdimmin: viikonloppuna leivon mielelläni raakakakkuja ja siemenleipiä.

Olen aika tehokas touhuaja. Talviaika on otollista itsensä kehittämiselle ja uusien asioiden opettelulle. Viime talvena neuloin. Ehkä innostun siitä myös tänä talvena.”

Vilman vinkit kaamokseen

Hanki kirkasvalolamppu. ”Olen harkinnut kirkasvalolampun ostoa. Suomessa asuessani minulla oli sellainen ja tunsin, että siitä oli hyötyä.”

Siirrä herätyskello kauas. ”Monet torkuttavat herätyskelloa talvella, mutta suosittelen siirtämään kellon toiselle puolelle huonetta. Silloin on pakko nousta sängystä sammuttamaan se.”

Päätä, että päivästä tulee hyvä. ”Päätä aamulla, että tästä tulee hyvä päivä: sillä asenteella vedät vain hyviä asioita puoleesi. Myös kymmenen minuutin aamujooga tekee ihmeitä.”

Suunnittele matkaa. ”Minulla on aina tiedossa jokin matka. Jo matkan odottelu piristää kummasti.”

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.