Vappu Pimiä vuonna 2015. Kuva: Sanoma-arkisto/Päivi Anita Ristell
Vappu Pimiä vuonna 2015. Kuva: Sanoma-arkisto/Päivi Anita Ristell

Vappu Pimiä suhtautui kuukauden ajan ruokaan pelkkänä polttoaineena. Hän kertoo kokemuksistaan Instagram-tilillään.

Juontaja-ruokakirjailija Vappu Pimiä kertoo Instagram-tilillään olleensa kuukauden puhdistuskuurilla. Hän eli ilman suolaa, sokeria, viljoja, maitotuotteita ja alkoholia.

Vappu on aikaisemmin puhunut sosiaalisen syömisen puolesta, mutta kuurin aikana hän suhtautui ruokaan pelkkänä polttoaineena.

– Kannattiko? Ehdottomasti! Nukahdan sekunnissa, olo on tosi hyvä, ja käytössä on jälleen lähes koko vaatekaappi. 70 % vaatteista oli vielä pieniä – johtuen varmasti synnytyksen jälkeisen elämän unettomuudesta, joka jumitti hormonitoiminnan, Vappu kirjoittaa kokeilunsa lopputuloksesta.

”Kultainen keskitie kaikessa on minusta viisain vaihtoehto.”

Hän kuitenkin sanoo, että aikoo palata normaaliin elämäntyyliinsä.

– Kultainen keskitie kaikessa on minusta viisain vaihtoehto. Olen entistä vahvemmin sitä mieltä, että en aio kieltää itseltäni mitään, vaan 80 % ajasta syön säännöllisesti, terveellisesti ja mahdollisimman puhtaasti, kuten aiemminkin. Ja 20 % (viikonloput) teen juuri, kuten mieleni tekevi.

 

Ruisleipä ei ole ehkä koskaan maistunut näin hyvälle! Kuukauden mittainen kehon puhdistuskuuri on takana! Elin kuukauden ajan ilman suolaa, sokeria, viljoja, alkoholia ja maitotuotteita ja päätin tämän ajan ottaa ruoan poikkeuksellisesti polttoaineena. Empiirisen tutkimuksen havaintoja: - Väitän, että vaikka olisit Rene Redzepi, et saa kalaa tai kanaa maistumaan hyvältä ilman suolaa. - Sokerittomuus ei tuottanut minulle mitään ongelmia/oireita, paljon puhuttu sokerikoukku ei siis auennut minulle. Syön viikonloppuisin herkkuja ja niin teen jatkossakin. - Alkoholittomuus ei tuottanut mitään ongelmaa, sillä käyttö on lasten jälkeen muutenkin hyvin vähäistä. Mutta, ensi viikonloppuna aion kyllä nauttia lasin tai kaksi roseeta! - En ole koskaan ymmärtänyt fitness elämäntapaa, jossa punnitaan ruokia lähes puolet ajasta, nyt ymmärrän vielä vähemmän. - Kasviksia olen aina syönyt paljon, nyt vielä enemmän. - Ruoan arvostus nousi entisestään. - Yhdessä syöminen, josta olen paasannut, nousi arvoasteikollani entistä korkeammalle. Kun ruoasta nauttii, eikä sitä ota polttoaineena ja kun se maistuu, elämä on miljoona kertaa rikkaampaa ja mieluisampaa. - Kultainen keskitie kaikessa on minusta viisain vaihtoehto ja olen entistä vahvemmin sitä mieltä, että en aio kieltää itseltäni mitään, vaan 80% ajasta syön säännöllisesti, terveellisesti ja mahdollisimman puhtaasti, kuten aiemminkin ja 20%(viikonloput) teen juuri kuten mieleni tekevi. Kannattiko? Ehdottomasti! Nukahdan sekunnissa, olo on tosi hyvä ja lähes koko vaatekaappi on jälleen käytössä, josta 70% oli vielä pieniä,johtuen varmasti synnytyksen jälkeisen elämän unettomuudesta, joka jumitti hormonitoiminnan. Suuri kiitos tuesta, ohjeista ja tsempistä @fitmebypeppiina ja kiitos mahtavista fustratreeneistä @terhi245 😘💪🙆 #kehokuuri #virtaaon #28/28 #done #fustra #elämäonjuhla

A photo posted by Vappu Pimiä (@vappendaali) on

 

Huhtikuussa Vappu kommentoi Me Naisissa, että ymmärrä ton-ton-dieettejä lainkaan:

– Viljat, sokeri ja maitotuotteet ovat muka pahinta ikinä.

– Suhtautuminen ruokaan polttoaineena on ihan kamalaa. Yritän hakea arkeen pieniä iloja. Ruokaa pitää kuitenkin laittaa joka päivä. Miksei tehdä siitä nautintoa?

Yhdessä syöminen on nyt vieläkin ihanampaa

Vappu on aikaisemmin puhunut siitä, että arvostaa yhdessä syömistä ja itse tehtyä ruokaa. Huhtikuussa hän kertoi Me Naisten haastattelussa, että ne ovat tärkeimpiä asioita, joita on oppinut Markku-isältään.

– Ruokapöydässä kaikilla on tekemistä, joten on helppo jutella isoista tai vaikeistakin asioista. Esimerkiksi oma avioeroni on puitu ruokapöydän ääressä, Vappu kertoi haastattelussa.

Kuurinsa aikana hän huomasi arvostavansa yhdessä syömistä jopa entistä enemmän.

– Yhdessä syöminen, josta olen paasannut, nousi arvoasteikollani entistä korkeammalle. Kun ruoasta nauttii, eikä sitä ota polttoaineena, elämä on miljoona kertaa rikkaampaa ja mieluisampaa, Vappu kirjoittaa kokemuksistaan.

Apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksiköstä suhtautuu hyvin kriittisesti detox-kuureihin. Lue juttu täältä.

 

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Laihdutussovellus Onnikalla saattaa olla iso merkitys esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. 

Oulun yliopiston tutkijat ovat kehittäneet Onnikka-laihdutussovelluksen, joka voi auttaa ihmisiä pudottamaan painoa. Hiljattain tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin ryhmiä, jotka käyttivät eri laihdutusmetodeja. Paras tulos saatiin aikaiseksi ravitsemusterapeutin ja Onnikan yhdistelmällä. Tähän testiryhmään kuuluvat pudottivat viisi kiloa vuodessa ja painonlasku oli pysyvä. 

Mihin laihdutussovellus perustuu? 

– Tunnesyöminen ja impulsiivinen syöminen ovat olleet esillä viime aikoina paljon. Ne henkilöt, joiden syömiskäyttäytyminen muuttuu, laihtuvat. Halusimme kokeilla, voisiko internetin tuomia mahdollisuuksia hyödyntää syömiskäyttäytymisen hillinnässä, kertoo Oulun yliopiston sisätautiopin professori Markku Savolainen ideasta sovelluksen taustalla.

Projekti aloitettiin vuonna 2012, vaikka aihetta on tutkittu jo sitä aiemmin.

– Itse sovelluksen koodaamiseen meni aikaa puolitoista vuotta, ja 530 koehenkilön tutkimuksessa kesti noin vuosi, hän kertoo prosessista. 

Miten sovellus toimii?

Savolainen kertoo, että laihdutussovelluksen voi ladata sekä puhelimeen että tietokoneelle. Käyttäjä saa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Joka maanantai käyttäjä saa tekstiviestin, jossa muistutetaan käymään sovelluksessa. Uusi kehotus tulee keskiviikkona, jos käyttäjä ei ole siihen mennessä käynyt sovelluksessa.

– Sovellus antaa erilaisia tehtäviä, joissa pitää miettiä esimerkiksi omia syömisen mielihaluja. Lisäksi sovellus lähettää muistutuksia, rohkaisuja, suostutteluja ja palkitsemisia. Sen avulla voi seurata mielialaa, motivaatiota, liikuntasuorituksia ja syömistä, Savolainen kertoo. 

Tutkimuksen mukaan sovelluksen parempi ja tiheämpi käyttö parantaa laihdutustulosta. 

Maksaako sovellus jotain? 

Savolainen kertoo, että syksyllä sovellus otetaan käyttöön Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja sitä tarjotaan kokeiluun Oulun omahoitojärjestelmään kirjautuneille. 

– Mikäli kokeilut onnistuvat, vuoden päästä sovellus voidaan ottaa käyttöön valtakunnallisesti. Koska tutkimus on tehty julkisella ja säätiöiden rahoituksella, sovellus tulee toivottavasti olemaan käyttäjilleen ilmainen. 

Onko tässä ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin? 

Savolainen uskoo, että sovellus voi olla yksi ratkaisu suomalaisten ylipaino-ongelmiin. Vaikka muutaman kilon painonpudotus on pieni, on se hänen mukaansa terveyden kannalta hyvinkin merkittävä. 

– Mikäli kuka tahansa pystyy helpolla ilmaisohjelmalla pudottamaan painoa muutaman kilon, se on merkittävä muutos esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. Tutkimus todistaa, että 4,5 kilon painonpudotuksella pystytään ehkäisemään kaksi kolmesta aikuisiän diabeteksestä, hän avaa. 

vanhojen naisten kesken painosta

Viisi kiloa pois pysyvästi – onko suomalaistutkijoiden sovellus ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin?

Nniin sanoininäkin ennen,perusruoka riitää ja jonkinmoinen liikunta. Kun vaihdevuodet ohitettu ja mieskin lähti vuosia sitten.Niin vaan on tullut salaa vatsamakkarat.Ainenvaihdunta ikälisänäkö hidastunnut ja yksin olo,tehnyt tepposen ? Vai aina pitää tyrkyttää muiden herkkuja?ota nyt yksi. kun sanoo selvällä Suomenkielellä vältän makseaa tietoisesti,ei menen perille.Sama kun tarjoon vain kahvin,tai ruisleipää.Pitää siihen tuoda rasvaset viinerit,ota edes yksi ei se lihota. Sanoo itseäni isommat...
Lue kommentti

Jokainen meistä voi vaikuttaa omilla teoillaan maapallon tulevaisuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan ihan ensiksi kannattaa vilkaista ruokalautaselleen.

Äh, ei yksittäisen ihmisen teoilla ole mitään väliä. Suuryritykset ne vain siellä saastuttavat. Tilanne on niin toivoton, ettei mitään ole enää tehtävissä. En minä voi vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen.

Kuulostaako tutulta? Et ole ajatustesi kanssa yksin. Moni meistä tuudittautuu ympäristöasioissa siihen, ettei yksilön tekemisillä ole mitään väliä.

Se ei kuitenkaan ole totta. Tämän todistaa myös Oxfordin huippuyliopiston tuore suurtutkimus. Science-tiedelehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että erityisesti yksi muutos arjessa voi todellakin vaikuttaa ympäristöön: liha- ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliossa.

– Vegaaninen ruokavalio on todennäköisesti merkittävin yksittäinen keino vähentää vaikutustaan planeetta Maahan. Se ei vähennä ainoastaan kasvihuonekaasuja, vaan happamoitumista, rehevöitymistä sekä maan ja veden käyttöä, kertoo tutkimuksen johtaja Joseph Poore The Guardianille.

– Vaikutus on paljon suurempi kuin lentojen vähentämisellä tai sähköauton hankkimisella.

Tutkijoiden mukaan kasvisruokavalioon siirtyminen tuo mukanaan valtavasti hyvää. Se vähentää esimerkiksi ruuankulutuksesta syntyviä kasvihuonekaasuja, vesistöjen rehevöitymistä ja maaperän saastumista. Lisäksi sillä on suora yhteys eri eläinlajien tulevaisuuteen. Jatkuvasti kokoaan kasvattavat viljelysmaat ovat suurin yksittäinen syy lajien sukupuuttoon.

Enemmän vähemmällä

Tutkimuksessa vertailtiin esimerkiksi herneiden ja naudanlihan ympäristövaikutuksia. Kummatkin niistä ovat hyviä proteiininlähteitä. Tutkijat huomasivat, että vaikka naudanliha tuotettaisiin ekologisesti, se synnyttää siitäkin huolimatta kuusi kertaa enemmän päästöjä kuin herneiden viljely.

Suurin syy liha- ja maitoteollisuuden ympäristöhaittoihin on se, että karjan kasvattaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin kasvipohjaisten ruokien tuottaminen. Siksi lihan ja maidon tuottaminen ei ole erityisen kestävää.

Lihan ja maitotuotteiden tuotanto aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Tällä hetkellä liha- ja maitoteollisuus tuottaa vain 18 prosenttia ihmiskunnan yhteenlasketusta kaloritarpeesta ja 37 prosenttia kaikkien tarvitsemasta proteiinista. Samaan aikaan lihan ja maitotuotteiden tuotanto vie yli 80 prosenttia maailman maatalousalasta ja aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Jos liha- ja maitotuotteiden kulutus loppuisi, tutkijoiden mukaan erilaisten viljelymaiden pinta-alaa voitaisiin vähentää jopa 75 prosenttia. The Guardianin mukaan yhteenlaskettuna se tarkoittaa Yhdysvaltojen, Kiinan, EU:n ja Australian pinta-alaa. Muutoksesta huolimatta kaikille riittäisi ravintoa – myös proteiinia.

Matka kohti vegaaniutta

The Guardianin mukaan tutkija Joseph Poore aloitti tutkimusprojektin, koska halusi selvittää, onko olemassa kestävällä tavalla tuotettuja eläintuotteita. Tutkimuksen aikana hän päätti ryhtyä vegaaniksi.

Vaikka hänen mukaansa koko ihmiskunnan siirtyminen vegaaniruokavalioon ei ole välttämätöntä, askeleita kohti kasvipainotteisempaa lautasta jokaisen olisi syytä ottaa.

Tuntuuko kasvisruokavalioon siirtyminen hankalalta ja vegaanius ihan täydeltä mahdottomuudelta? Kokosimme 6 vinkkiä, joiden avulla homma käy helpommin:

1. Aloita pikkuhiljaa. Jo sillä on merkitystä, että korvaa edes osan eläinperäisistä tuotteista jollakin muulla, huomauttaa Suomen ympäristökeskuksen tutkija Hanna-Liisa Kangas. Jos syöt paljon lihaa, esimerkiksi kaksi lihatonta päivää viikossa on hyvä alku. Tai vaihda vaikka kahvimaito kasviperäiseen vaihtoehtoon!

2. Kokeile rohkeasti uutta ja ole avoin. Siirtyminen kasvisruokavalioon on ennen kaikkea asenne- ja totuttelukysymys. Anna siis uudenlaisille ruuille mahdollisuus.

3. Ylläty! Moni ajattelee edelleen, että erityisesti vegaani joutuu etsimään ruokansa kissojen ja koirien kanssa erikoisliikkeistä. Totuus on toinen. Tiesitkö, että ihan tavallisten kauppojen herkkuhyllyillä on valtavasti vaihtoehtoja, jotka sopivat vegaanillekin? Lue lisää: 

4. Älä ahdistu proteiininsaannista. Kasvisruokavaliolla on täysin mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Linssit ja pavut ovat erinomaisia ja kaikenlisäksi halpoja vaihtoehtoja. Nykyään tarjolla on myös lukuisia erilaisia synteettisiä lihoja, joissa on runsaasti proteiinia. Yksi esimerkki on kotimainen nyhtökaura. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa testailla ennakkoluulottomasti ja avoimin makunystyröin.

5. Ajattele terveysvaikutuksia. Tuoreiden tutkimusten mukaan punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet aiheuttavat syöpää. Kasvisruokavaliolla on sen sijaan todettu lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia.

6. Tutustu resepteihin. Vegaani tai kasvissyöjä ei todellakaan syö pelkkää salaattia ja ituja. Maukkaita, helppoja ja ehdottoman ekologisia kasvisruokareseptejä löydät esimerkiksi täältä:

Lisää loistavia vegaanisia reseptejä löytät Soppa365-sivustolta

Vierailija

Jättitutkimuksen mukaan meidän kaikkien kannattaisi ryhtyä kasvissyöjiksi – 6 vinkkiä, joiden avulla onnistut

Vegaanisesta ruuasta saa kaikki tarvittavat vitamiinit lukuunottamatta B12. Tätä on kuitenkin lisätty kasvimaitotuotteisiin, ja se on helppoa syödä vitamiinipurkista. Ihminen on kyllä tarvinut lihaa kehittyäkseen nykypisteeseen, mutta nykyisin sen syöminen on ihmiselle turhaa. Suoran kieltäytymisen ja negatiivisen asenteen sijaan täälläkin kommentoineet ihmiset voisivat siirtää energiansa johonkin hyödylliseen, ja tutustua vaihtoehtoiseen ruokaan. Teillä ei ole mitään menetettävää, ainoastaan...
Lue kommentti