Makeiden herkkujen karsiminen voi tutkimusten mukaan auttaa akneen. Kuva: Colourbox
Makeiden herkkujen karsiminen voi tutkimusten mukaan auttaa akneen. Kuva: Colourbox

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen neuvoo, miten ruokavaliota kannattaa muuttaa, jos haluaa eroon aknesta.

Eniten aknea aiheuttavat geenit ja hormonitoiminta, mutta myös ruokavaliolla on merkitystä, kertoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Useissa tutkimuksissa ruokavalion muuttaminen on vähentänyt finnejä noin 20–30 prosenttia kymmenen viikon jälkeen. Ei tiedetä, muuttuuko iho vielä paremmaksi, kun ruokavaliota on noudatettu vielä pidempään.

– Kokonaan sileäihoiseksi parempi ruokavalio ei ainakaan tutkimusten mukaan tee, Laatikainen sanoo.

Ja aknesta voi kärsiä, vaikka söisi superterveellisesti.

Ruokavalion vaikutukset vaihtelevat suuresti: yhdellä ruokavalion muutos ei vaikuta mitenkään, toisella finnien määrä voi vähentyä puolella.

Laatikainen huomauttaa, ettei ravintotutkimuksissa voi ikinä tietää varmuudella, miten hyvin tutkittavat oikeasti noudattavat ruokavaliota. Siksi tutkimustuloksia on vaikea tulkita täsmällisesti. Yksi väestötutkimus ei riitä näytöksi, vaan vasta useammasta tutkimuksesta voi päätellä jotain.

Miten ruokavaliota sitten pitäisi muuttaa?

Voimakkaimmin akneen vaikuttaa glykemiakuorma, jota nostavat höttöhiilarit ja ylipäätään runsas hiilihydraattien määrä. Jos haluaa eroon aknesta, kannattaa vältellä sokerisia herkkuja ja muita nopeita hiilihydraatteja. Esimerkiksi näitä:

  • Karkit ja suklaa.
  • Makeat leivonnaiset.
  • Sokeriset juomat.
  • Peruna.
  • Valkoinen leipä.
  • Valkoinen riisi.
  • Valkoinen pasta.

Glykemiakuorma kasvaa päivän mittaan. Yksi pala valkoista leipää ei kaada maata, vaan tärkeintä on kokonaisuus.

”Pari perunaa tai palaa suklaata ei romuta systeemiä.”

– Jos ruokavalio on muuten kunnossa, kaksi perunaa, pari palaa suklaata tai viisi karkkia ei romuta systeemiä.

Suklaata on perinteisesti pidetty finnien aiheuttajana. Siinä on runsaasti glykemiakuormaa nostavaa sokeria, mutta tutkimusten mukaan myös sen kaakao voi joillakin pahentaa aknea.

Kun ruokavaliota muuttaa, tulosten pitäisi näkyä muutamassa kuukaudessa. Glykemiakuorman pienentäminen kannattaa siksikin, että se tekee ruokavaliosta muutenkin terveellisen.

Hyviksiä sen sijaan ovat kuidut ja hitaat hiilihydraatit. Suosi esimerkiksi näitä, jos haluat eroon aknesta:

  • Palkokasvit.
  • Täysjyvävilja.
  • Hedelmät ja marjat.
  • Muut juurekset kuin peruna.
  • Kvinoa.
  • Amarantti.
  • Hirssi.
  • Tattari.

Toiseksi eniten luultavasti aknea pahentavat tutkimusten mukaan maitotuotteet. Varsinkin maidon on havaittu pahentavan joidenkin aknea, mutta myös esimerkiksi juusto tai jogurtti voi saada naaman kukkimaan.

Laatikainen suosittelee, että aknesta kärsivät pienentävät ensin glykemiakuormaa. Jos se ei auta, voi kokeilla jättää maitotuotteet pois ruokavaliosta kahdeksaksi viikoksi. Tuolloin maitotuotteet tulee korvata kasviperäisillä valmisteilla, joihin on lisätty d-vitamiinia ja kalsiumia. Kokeilusta ei ole hyötyä, jos kuurin aikana lipsuu usein käyttämään maitotuotteita.

Jos maidottomuus parantaa ihoa, sitä voi jatkaa ja halutessaan lisätä esimerkiksi yhden jogurtin päivän ruokavalioon. Joillekuille riittää maitotuotteiden määrän pienentäminen, jolloin niistä ei tarvitse luopua kokonaan.

Jos kokeilu ei tepsi, maitotuotteet kannattaa Laatikaisen mukaan palauttaa ruokavalioon.

Mikään yksittäinen ruoka-aine ei paranna aknea.

Alkoholin tai suolan vaikutuksia akneen ei ole tutkittu, eikä rasvan vaikutuksesta ole luotettavia tutkimustuloksia.

Joskus kuulee puhuttavan ihmeruuista, jotka parantavat aknen. Millään ruoka-aineella ei kuitenkaan ole sellaisia supervoimia. Hyvät tyydyttyneet rasvat tekevät muuten hyvää iholle, mutta akneen ne eivät tiettävästi vaikuta.

Auttaako ravintolisä?

Aknen hoitoon on tarjolla erilaisia ravintolisiä. Niistä vain sinkin hyödystä on laajaa tutkimusnäyttöä.

Tutkimusten mukaan sopiva annos sinkkiä on 30–60 milligrammaa päivässä. Tällaista annosta ei kannata syödä pitkään, koska sinkin turvallisena ylärajana pidetään 50 milligrammaa.

Sinkki ei ole yhtä tehokas apukeino kuin aknen lääkehoito, mutta aknelääkkeillä voi olla pahoja sivuvaikutuksia. Laatikainen ei kuitenkaan suosittele sinkkilisän syömistä pitkään, vaikkapa vuosikaupalla.

Aihetta pitäisi penkoa lisää

Ruokavalion merkitystä akneen on alettu tutkia 1960-luvulla, mutta tutkimusta on edelleen yllättävän vähän.

– Tämä on varjoalue, jota ei ole pengottu kunnolla, Laatikainen sanoo.

Voit lukea lisää akneen ja ruokavalioon liittyvistä tutkimustuloksista Reijo Laatikaisen blogikirjoituksesta.

hernettä ja papua

Vaikuttaako ruokavalio akneen? Asiantuntija vastaa

[quote=Jotenkin ärsyttää, kun näissä ravitsemus-suosituksissa annetaan aina ymmärtää, ettei akneihoinen tai siihen taipuvainen saisi syödä oikeastaan mitään, paitsi jotain hernettä ja papua. Itse en voi edes syödä palkokasveja, koska suolistoni menee niistä pilalle - syö jokin papukastike tai hernekeittoa, niin johan on vatsa kipeä seuraavat kolme viikkoa. [/quote] Osaatko lukea vai onko sulla vaan asennevamma? Mielestäni tekstissä ei kehotetä syömään pelkkiä palkokasveja. Tohon artikkeliinhan...
Lue kommentti