Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Moni syö suurimman osan päivänä aterioista työpisteellään. Siksi ei ole aivan sama, mitä laukkuunsa aamulla pakkaa.

Jos tapanasi on heittää laukunpohjalle banaani ja mehupurkki, on eväät syytä vaihtaa tuhdimpiin ja terveellisempiin. Kun aamupala, välipalat ja lounas on syötävä työpisteellä, ei ole aivan yksi lysti, mitä eväsboksi sisältää.

Aamupala

Ennen: Jugurtti, jossa myslit tulevat mukana, on helppo kuljettaa kassissa. Myslissä on kuitenkin paljon sokeria. Se nostaa verensokerin korkealle, mutta pudottaa sen sitten entistä matalammalle. Se taas saa olon nuutuneeksi ja mielen ärtyisäksi jo ennen lounastaukoa.

Uudet eväät: Jos aamupalaan lisää proteiinia ja hitaasti liukenevia hiilihydraatteja, pysyy olo kylläsisenä pidempään. Sekoita esimerkiksi lounnonjugurttiin tai kreikkalaiseen jugurttiin hedelmäpaloja. Tai ota kotoa mukaan kananmunan siivuilla taikka lohella täytetty täysjyväleipä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Välipalat

Ennen: Välipaloja napsii työpisteellä helposti huomaamattaan: tavan vuoksi, stressiin tai vain siksi, koska muutkin napostelevat. Jos nälkä on todellinen, on välipala tietysti tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uudet eväät: Myös pienen nälän tyydyttämiseen tarvitaan sekä proteiineja että hiilihydraatteja. Pakkaa siis mukaasi hedelmiä ja hieman manteleita tai pähkinöitä. Jos proteiinipatukat eivät maistu, valmista itse mukaasi takuulla ihanat energiapatukat.
Makeannälän iskiessä sortuu helposti mihin tahansa epäterveelliseen. Siksi joskus on parempi varata mukaan pari palaa vähintään 70-prosenttista tummaa suklaata.

Lounas

Ennen: Lounas syödään työpisteellä yleensä siksi, ettei päivän rytmi anna muita vaihtoehtoja. Silti syömiseen kannattaisi malttaa keskittyä edes sen verran, että kääntää katseensa pois tietokoneen näytöstä. Näin ruuasta nauttii enemmän ja pienen tauon jälkeen jaksaa taas keskittyä työhon.

Uudet eväät: Hyvään lounaaseen tarvitaan proteiineja, kuten kalaa, kanaa, kananmunia, reajuustoa, päkinöitä, siemeniä, linssejä, kikherneitä tai papuja. Kuituja saa hyvin ruisleivästä ja avokadosta. Pakkaa mukaan lounassalaatti, joka on helppo syödä työpisteellä. Voitele ruisleipä avokadolla.
Jos salaatti kyllästyttää, helppo kuljetettava on myös kokojyvätortillaletun sisään kääritty kana-kasvistäyte. Kokeile kanan kanssa esimerkiksi pinaattia, kurkkua, tomaattia ja ruokaluokalusikallista kreikkalaista jogurttia, joka mehevöittää seoksen.

Lue lisää:

Pirteyttä patukoista ja palleroista

Kokkaa itsellesi detox-eväät

Munakas on helposti muunneltava lounas

Sisältö jatkuu mainoksen alla