Kuva: Colourbox
Kuva: Colourbox

Mausteista ruokaa, piparminttuteetä tai ananasta. Kokosimme parhaat konstit päästä turvonneesta fiiliksestä eroon.

Tuliko vedettyä kolmen päivän ruokaöverit? Jos tuli, tuli mukana melko varmasti myös turvotus. Mutta ei hätää! Me kokosimme parhaat keinot päästä turvonneesta fiiliksestä eroon.

Vaikka turpeisena saattaa tuntua hyvältä ajatukselta käpertyä sohvannurkkaan voivottelemaan, paras pika-apu siihen on liikunta. Jo kevyt kävelylenkki laittaa suolistoon liikettä.

Suolisto kannattaa pitää muutenkin liikkeessä. Älä siis välttele vessassa käyntiä. Turvotus johtuu usein siitä, että vatsaan on kertynyt ilmaan, jonka pitäisi päästä ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paastoaminen ei auta akuuttiin turvotukseen. Käänny ruokavalinnoissasi tuttujen ja turvallisten ruoka-aineiden puoleen. Syö jotain, mikä ei ole aiemmin aiheuttanut sinulle turvotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyviä vippaskonsteja ovat myös piparminttuteen siemailu, mausteisen ruoan syöminen ja vyön rehti löysääminen.

Vatsaystävällisiä ruoka-aineita ovat esimerkiksi chia-siemenet, jotka tekevät hyvää sekä vatsalle että suolelle. Myös ananas, papaija, tomaatti ja parsa saattavat karkottaa turvotuksen. Ja aina voi kokeilla tätä Jutta Gustafsbergin laatimaa vihersmoothieta.

Entä mitkä ruuat sitä turvotusta aiheuttavat?

Tämä lista on pitkä. Jokaisen pötsi on erilainen, joten pomminvarmoja turvotuksen aiheuttajia on hankala nimetä. Yhdelle papu saattaa saada vatsan jumiin päiviksi, kun taas toiselle se ei aiheuta ensinkään oireita.

Monet herkut kannattaa kuitenkin laittaa pannalistalleen. Hiilihappopitoiset juomat kuten limpparit ja olut voivat turvottaa, koska niitä hörppiessä nielee usein samalla ilmaa. Purukumin jauhaminen tai kovan karkin imeskeleminen aiheuttavat saman.

Rasvaiset herkut ovat kovia turvottamaan, koska maha ei pysty pilkkomaan rasvaa yhtä tehokkaasti kuin muita ruokia. Myös makeutusaineet aiheuttavat monille vatsan turpoamista.

Vaikka täysjyväleipä on terveysvalinta, se ei ole solakasta vatsasta haaveilevalle paras vaihtoehto. Täysjyvän tärkkelys ja kuidut saavat  vatsan helposti pinkeäksi.

Monelle turpeaa tunnetta aiheuttavat esimerkiksi kaali, pavut ja linssit. Kaikki nämä raaka-aineet ovat kuitenkin todella terveellisiä, joten kannattaa kokeilla vähentääkö höyryttäminen ainesten turvottavaa vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla