Tietoinen syöminen on laihduttamista mindfulnessin keinoin. Konsti voi hyvinkin olla tie pysyvään painonhallintaan.

Trendikäs mindfullness-ajattelu on tunkeutunut mös ruokailuun ja synnyttänyt tietoisen syömisen mallin. Painonhallintaan erikoistunut ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri Anette Palssa kertoo, että painonhallinnan uusi ja tervetullut trendi on tietoinen syöminen. Palssa povaa siitä vielä isoa ilmiötä.

– Ideana on palauttaa syömiseen maalaisjärki ja oppia tunnistamaan oikea nälän tunne. Se on kadonnut monilta, kun on syöty kylläisenä ja jätetty syömättä nälkäisenä, Palssa kertoo.

Seitsemän erilaista nälkää

Tietoinen syöminen perustuu ajatukseen, että ihmisellä on seitsemän erilaista nälkää. Tavoitteena on oppia syömään pääasiallisesti vain ”oikean” eli kehon nälän mukaan. Kehon nälkä voi ilmetä jopa heikotuksena, viluna, ärtymyksenä tai tärinänä, mitkä ovat tyypillisiä matalan verensokerin aiheuttamia tuntemuksia ja merkkejä siitä, että kroppa tarvitsee ravintoa.

Muut nälät liittyvät ennemminkin mielitekoihin, tunteisiin ja opittuihin tapoihin. Silmän ja nenän nälkä syntyvät aistihimoista. Suun ja vatsan nälkä taas liittyvät tunteeseen, että tekee mieli tuntea ruoka suussa tai vatsalaukussa. Sydämen nälkä on erilaisia tunteita, jotka ajavat syömään, esimerkiksi alakuloa, iloa ja tylsistymistä.

Mielen nälkä taas on opittu tapa siitä, että vaikka lautanen pitää syödä tyhjäksi tai että pitää syödä terveellistä ruokaa. Oikea nälkä hukkuu näiden käskyjen, sääntöjen ja pitäisi-lauseiden alle.

Monelle tie tasapainoon

Palssa kuvailee, että moni etsii hyvää oloa ruuasta, vaikka oikeasti tarvitsisi esimerkiksi läheisyyttä tai unta. Tietoisella syömisellä koetetaan löytää tasapaino, jossa syödään useimmiten kuin pieni vauva – eli ei huvin, sääntöjen tai tunteiden vuoksi.

Palssa muistuttaa, ettei ole vaarallista, jos vaikka juhlissa syö myös mielihyvän eikä vain kehon nälän vuoksi.

– Tärkeintä on oppia tunnistamaan tilanteet, joissa syö muusta syystä kuin oikeaan nälkään. Kun tulee aidosti tietoiseksi syömisestä ja kehon viesteistä, ruokailu voi olla jopa entistä nautinnollisempaa.

Palssan mukaan laihduttaminen tietoisen syömisen menetelmällä vaatii pitkäjänteisyyttä, koska muutos ruokasuhteessa ei tapahdu hetkessä.

– Kun elää pitkään laihdutusviidakossa, vaatii rohkeutta, että uskaltaa lopettaa nälän välttelyn ja oikeasti syödä sen mukaan. Moni asiakkaani, joka on kamppaillut painonsa kanssa aina, on kuitenkin löytänyt tasapainon syömisen hallinnassa tietoisen syömisen avulla.

Näin pääset alkuun

Tietoisen syömisen voi aloittaa sillä, että kysyy itseltään ennen ruokailua, onko oikeasti nälkäinen vai esimerkiksi väsynyt, ärsyyntynyt tai tottunut tunteeseen, että vatsa on melkein aina täysi. Toinen hyvä keino on ruokailla entistä hitaammin ja keskittyä ruokaan.

– Läppäri, kännykkä, lehdet ja telkkari pois ruokailutilanteista. Keskitytään syömisen ja siihen, miltä ruoka näyttää, tuoksuu, maistuu ja tuntuu sekä mitä mieli ja sydän sanovat, Palssa neuvoo.

Jos haluaa päästä syvälle menetelmän maailmaan, kannattaa käydä tietoisen syömisen kurssi tai tavata siihen perehtynyt ravitsemusterapeutti. Aiheesta on myös kirjoja, esimerkiksi Jan Chosen Baysin Tietoinen syöminen.

Palssa neuvoo klassisen rusinaharjoituksen. Siinä syödään yksi rusina kerrallaan niin, että koetetaan aistia rusinaa kaikilla seitsemällä tasolla: nenällä, silmillä, suulla, vatsalla, mielellä sydämellä ja lopulta joka solulla.

– Tämä voi kuulostaa kummalliselta, mutta kannattaa oikeasti kokeilla, Palssa sanoo.

Rusinan jälkeen voi siirtyä syömään tietoisesti vaikka hedelmää.

– Mieti, miltä se näyttää, tuoksuu, maistuu ja mitä tunteita syöminen herättää. Ole niin tietoinen syömishetkestä kuin mahdollista.