Viljayliherkkien vatsat eivät ehkä kiukuttelekaan muuten vain.

Moni on jättänyt viime vuosina viljan pois ruokavaliostaan, vaikka ei kärsikään keliakiasta.

Tähän mennessä on ollut epäselvää, miksi viljojen sisältämä gluteeni aiheuttaa yliherkkyysoireita, esimerkiksi vatsanväänteitä ja turvotusta niillekin, jotka ovat terveitä. On jopa epäilty, että vika olisi vatsan sijaan korvien välissä.

Columbian yliopiston tutkimuksessa on kuitenkin saatu näyttöä siitä, että vika todellakin piilee ruuansulatuskanavassa. Tutkimustulokset julkaisi Gut-tiedesivusto.

Tutkimukseen osallistui henkilöitä, jotka eivät sairastaneet keliakiaa, mutta saivat oireita viljoista. Toisessa vertailuryhmässä oli keliaakikkoja ja toisessa terveitä.

Syynä on todennäköisesti heikentynyt suolen seinämä.

Tutkimuksen mukaan viljaherkkien oireiden syynä on todennäköisesti heikentynyt suolen seinämä, joka päästää verenkiertoon mikrobeja ja ravintoaineiden osasia, Helsingin Sanomat kirjoittaa tutkimuksesta. Seurauksena on autoimmuunireaktio, joka tuntuu vatsakipuina ja oireilee turvotuksena ja ripulina.

Kun tutkimukseen osallistuneet jättivät vatsaa ärsyttävät viljat pois ruokavaliostaan puoleksi vuodeksi, suoliston vauriot paranivat ja immuunijärjestelmän tila koheni.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Eksyin tähän 'uutiseen'

Tästä syystä vilja aiheuttaa vatsaoireita niillekin, joilla ei ole keliakiaa

Mitä seuraava tekstistä lainattu tarkoittaa: Kun tutkimukseen osallistuneet jättivät vatsaa ärsyttävät hiljat pois ruokavaliostaan puoleksi vuodeksi, suoliston vauriot paranivat ja immuunijärjestelmän tila koheni. ???? hiljat pois ???? Uutisoinnnnnnnnnnissa tärkein asia on:Ei kirjoitusvirheitä, koska kirjoitettuun asiaan ei voi luottaa!
Lue kommentti

Laihdutussovellus Onnikalla saattaa olla iso merkitys esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. 

Oulun yliopiston tutkijat ovat kehittäneet Onnikka-laihdutussovelluksen, joka voi auttaa ihmisiä pudottamaan painoa. Hiljattain tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin ryhmiä, jotka käyttivät eri laihdutusmetodeja. Paras tulos saatiin aikaiseksi ravitsemusterapeutin ja Onnikan yhdistelmällä. Tähän testiryhmään kuuluvat pudottivat viisi kiloa vuodessa ja painonlasku oli pysyvä. 

Mihin laihdutussovellus perustuu? 

– Tunnesyöminen ja impulsiivinen syöminen ovat olleet esillä viime aikoina paljon. Ne henkilöt, joiden syömiskäyttäytyminen muuttuu, laihtuvat. Halusimme kokeilla, voisiko internetin tuomia mahdollisuuksia hyödyntää syömiskäyttäytymisen hillinnässä, kertoo Oulun yliopiston sisätautiopin professori Markku Savolainen ideasta sovelluksen taustalla.

Projekti aloitettiin vuonna 2012, vaikka aihetta on tutkittu jo sitä aiemmin.

– Itse sovelluksen koodaamiseen meni aikaa puolitoista vuotta, ja 530 koehenkilön tutkimuksessa kesti noin vuosi, hän kertoo prosessista. 

Miten sovellus toimii?

Savolainen kertoo, että laihdutussovelluksen voi ladata sekä puhelimeen että tietokoneelle. Käyttäjä saa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Joka maanantai käyttäjä saa tekstiviestin, jossa muistutetaan käymään sovelluksessa. Uusi kehotus tulee keskiviikkona, jos käyttäjä ei ole siihen mennessä käynyt sovelluksessa.

– Sovellus antaa erilaisia tehtäviä, joissa pitää miettiä esimerkiksi omia syömisen mielihaluja. Lisäksi sovellus lähettää muistutuksia, rohkaisuja, suostutteluja ja palkitsemisia. Sen avulla voi seurata mielialaa, motivaatiota, liikuntasuorituksia ja syömistä, Savolainen kertoo. 

Tutkimuksen mukaan sovelluksen parempi ja tiheämpi käyttö parantaa laihdutustulosta. 

Maksaako sovellus jotain? 

Savolainen kertoo, että syksyllä sovellus otetaan käyttöön Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja sitä tarjotaan kokeiluun Oulun omahoitojärjestelmään kirjautuneille. 

– Mikäli kokeilut onnistuvat, vuoden päästä sovellus voidaan ottaa käyttöön valtakunnallisesti. Koska tutkimus on tehty julkisella ja säätiöiden rahoituksella, sovellus tulee toivottavasti olemaan käyttäjilleen ilmainen. 

Onko tässä ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin? 

Savolainen uskoo, että sovellus voi olla yksi ratkaisu suomalaisten ylipaino-ongelmiin. Vaikka muutaman kilon painonpudotus on pieni, on se hänen mukaansa terveyden kannalta hyvinkin merkittävä. 

– Mikäli kuka tahansa pystyy helpolla ilmaisohjelmalla pudottamaan painoa muutaman kilon, se on merkittävä muutos esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. Tutkimus todistaa, että 4,5 kilon painonpudotuksella pystytään ehkäisemään kaksi kolmesta aikuisiän diabeteksestä, hän avaa. 

vanhojen naisten kesken painosta

Viisi kiloa pois pysyvästi – onko suomalaistutkijoiden sovellus ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin?

Nniin sanoininäkin ennen,perusruoka riitää ja jonkinmoinen liikunta. Kun vaihdevuodet ohitettu ja mieskin lähti vuosia sitten.Niin vaan on tullut salaa vatsamakkarat.Ainenvaihdunta ikälisänäkö hidastunnut ja yksin olo,tehnyt tepposen ? Vai aina pitää tyrkyttää muiden herkkuja?ota nyt yksi. kun sanoo selvällä Suomenkielellä vältän makseaa tietoisesti,ei menen perille.Sama kun tarjoon vain kahvin,tai ruisleipää.Pitää siihen tuoda rasvaset viinerit,ota edes yksi ei se lihota. Sanoo itseäni isommat...
Lue kommentti

Jokainen meistä voi vaikuttaa omilla teoillaan maapallon tulevaisuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan ihan ensiksi kannattaa vilkaista ruokalautaselleen.

Äh, ei yksittäisen ihmisen teoilla ole mitään väliä. Suuryritykset ne vain siellä saastuttavat. Tilanne on niin toivoton, ettei mitään ole enää tehtävissä. En minä voi vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen.

Kuulostaako tutulta? Et ole ajatustesi kanssa yksin. Moni meistä tuudittautuu ympäristöasioissa siihen, ettei yksilön tekemisillä ole mitään väliä.

Se ei kuitenkaan ole totta. Tämän todistaa myös Oxfordin huippuyliopiston tuore suurtutkimus. Science-tiedelehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että erityisesti yksi muutos arjessa voi todellakin vaikuttaa ympäristöön: liha- ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliossa.

– Vegaaninen ruokavalio on todennäköisesti merkittävin yksittäinen keino vähentää vaikutustaan planeetta Maahan. Se ei vähennä ainoastaan kasvihuonekaasuja, vaan happamoitumista, rehevöitymistä sekä maan ja veden käyttöä, kertoo tutkimuksen johtaja Joseph Poore The Guardianille.

– Vaikutus on paljon suurempi kuin lentojen vähentämisellä tai sähköauton hankkimisella.

Tutkijoiden mukaan kasvisruokavalioon siirtyminen tuo mukanaan valtavasti hyvää. Se vähentää esimerkiksi ruuankulutuksesta syntyviä kasvihuonekaasuja, vesistöjen rehevöitymistä ja maaperän saastumista. Lisäksi sillä on suora yhteys eri eläinlajien tulevaisuuteen. Jatkuvasti kokoaan kasvattavat viljelysmaat ovat suurin yksittäinen syy lajien sukupuuttoon.

Enemmän vähemmällä

Tutkimuksessa vertailtiin esimerkiksi herneiden ja naudanlihan ympäristövaikutuksia. Kummatkin niistä ovat hyviä proteiininlähteitä. Tutkijat huomasivat, että vaikka naudanliha tuotettaisiin ekologisesti, se synnyttää siitäkin huolimatta kuusi kertaa enemmän päästöjä kuin herneiden viljely.

Suurin syy liha- ja maitoteollisuuden ympäristöhaittoihin on se, että karjan kasvattaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin kasvipohjaisten ruokien tuottaminen. Siksi lihan ja maidon tuottaminen ei ole erityisen kestävää.

Lihan ja maitotuotteiden tuotanto aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Tällä hetkellä liha- ja maitoteollisuus tuottaa vain 18 prosenttia ihmiskunnan yhteenlasketusta kaloritarpeesta ja 37 prosenttia kaikkien tarvitsemasta proteiinista. Samaan aikaan lihan ja maitotuotteiden tuotanto vie yli 80 prosenttia maailman maatalousalasta ja aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Jos liha- ja maitotuotteiden kulutus loppuisi, tutkijoiden mukaan erilaisten viljelymaiden pinta-alaa voitaisiin vähentää jopa 75 prosenttia. The Guardianin mukaan yhteenlaskettuna se tarkoittaa Yhdysvaltojen, Kiinan, EU:n ja Australian pinta-alaa. Muutoksesta huolimatta kaikille riittäisi ravintoa – myös proteiinia.

Matka kohti vegaaniutta

The Guardianin mukaan tutkija Joseph Poore aloitti tutkimusprojektin, koska halusi selvittää, onko olemassa kestävällä tavalla tuotettuja eläintuotteita. Tutkimuksen aikana hän päätti ryhtyä vegaaniksi.

Vaikka hänen mukaansa koko ihmiskunnan siirtyminen vegaaniruokavalioon ei ole välttämätöntä, askeleita kohti kasvipainotteisempaa lautasta jokaisen olisi syytä ottaa.

Tuntuuko kasvisruokavalioon siirtyminen hankalalta ja vegaanius ihan täydeltä mahdottomuudelta? Kokosimme 6 vinkkiä, joiden avulla homma käy helpommin:

1. Aloita pikkuhiljaa. Jo sillä on merkitystä, että korvaa edes osan eläinperäisistä tuotteista jollakin muulla, huomauttaa Suomen ympäristökeskuksen tutkija Hanna-Liisa Kangas. Jos syöt paljon lihaa, esimerkiksi kaksi lihatonta päivää viikossa on hyvä alku. Tai vaihda vaikka kahvimaito kasviperäiseen vaihtoehtoon!

2. Kokeile rohkeasti uutta ja ole avoin. Siirtyminen kasvisruokavalioon on ennen kaikkea asenne- ja totuttelukysymys. Anna siis uudenlaisille ruuille mahdollisuus.

3. Ylläty! Moni ajattelee edelleen, että erityisesti vegaani joutuu etsimään ruokansa kissojen ja koirien kanssa erikoisliikkeistä. Totuus on toinen. Tiesitkö, että ihan tavallisten kauppojen herkkuhyllyillä on valtavasti vaihtoehtoja, jotka sopivat vegaanillekin? Lue lisää: 

4. Älä ahdistu proteiininsaannista. Kasvisruokavaliolla on täysin mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Linssit ja pavut ovat erinomaisia ja kaikenlisäksi halpoja vaihtoehtoja. Nykyään tarjolla on myös lukuisia erilaisia synteettisiä lihoja, joissa on runsaasti proteiinia. Yksi esimerkki on kotimainen nyhtökaura. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa testailla ennakkoluulottomasti ja avoimin makunystyröin.

5. Ajattele terveysvaikutuksia. Tuoreiden tutkimusten mukaan punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet aiheuttavat syöpää. Kasvisruokavaliolla on sen sijaan todettu lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia.

6. Tutustu resepteihin. Vegaani tai kasvissyöjä ei todellakaan syö pelkkää salaattia ja ituja. Maukkaita, helppoja ja ehdottoman ekologisia kasvisruokareseptejä löydät esimerkiksi täältä:

Lisää loistavia vegaanisia reseptejä löytät Soppa365-sivustolta

Vierailija

Jättitutkimuksen mukaan meidän kaikkien kannattaisi ryhtyä kasvissyöjiksi – 6 vinkkiä, joiden avulla onnistut

Vegaanisesta ruuasta saa kaikki tarvittavat vitamiinit lukuunottamatta B12. Tätä on kuitenkin lisätty kasvimaitotuotteisiin, ja se on helppoa syödä vitamiinipurkista. Ihminen on kyllä tarvinut lihaa kehittyäkseen nykypisteeseen, mutta nykyisin sen syöminen on ihmiselle turhaa. Suoran kieltäytymisen ja negatiivisen asenteen sijaan täälläkin kommentoineet ihmiset voisivat siirtää energiansa johonkin hyödylliseen, ja tutustua vaihtoehtoiseen ruokaan. Teillä ei ole mitään menetettävää, ainoastaan...
Lue kommentti