PIllereitä ei asiantuntijan mukaan kannata kurottaa useasta eri purkista! Kuva: Colourbox
PIllereitä ei asiantuntijan mukaan kannata kurottaa useasta eri purkista! Kuva: Colourbox

"Ihmiset menevät tyystin mainosten ja oletusten perusteella", ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen harmittelee.

Syksyllä tuntuu usein, että kesän energisyys on tiessään ja väsymys painaa. Syysflunssakin uhkaa pukata päälle. Monet turvautuvat tässä tilanteessa toiveikkaasti vitamiineihin ja muihin ravintolisiin. Monivitamiiniporejuomaa, sinkkisuihketta ja nappeja parista eri purkista. Aina on parempi pelata varman päälle. Vai onko?

Laillistettu ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen Mehiläisestä sanoo, että vitamiineja syövät ihan väärät ihmiset ja vääristä syistä.

Mainoksissa hehkutetaan, kuinka vitamiinit poistavat väsymyksen, ja energisen arjen takaajaksi tarjotaan aamuisin juotavaa tehojuomaa.

– Pilleri ei väsymykseen auta, vaikka miten markkinoitaisiin. Tavallisen työikäisen ei yleensä tarvitse kajota vitamiinipurkkiin. Vitamiinit ovat tarpeen lähinnä raskaana oleville, eläkeläisille, alkoholisteille ja vegaaneille tai muuta erikoisruokavaliota noudattaville, Ruottinen sanoo.

Liikaa vitamiinilisiä, liian vähän jodia

Ruottisen näkee vastaanotollaan usein, kuinka hataralla pohjalla ihmisten tietämys vitamiineista on. 

– Vitamiineja syödään aivan liikaa pillereinä, ihmiset menevät tyystin mainosten ja oletusten perusteella. Kaikki kasvissyöjät napsivat B12-vitamiinia, vaikka saisivat kaiken tarpeellisen syömistään maitotuotteista.

”Tavallisen työikäisen ei yleensä tarvitse kajota vitamiinipurkkiin. ”

B-vitamiinilisät ovat Ruottisen mukaan tarpeellisia vain vegaaneille. Siitä huolimatta niiden syömisestä on tullut varsinainen trendi. Ravintoaine, josta taas ei puhuta tarpeeksi, on jodi.

Valtaosalla aikuisväestöstä on puute jodista, mikä aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Vajaatoiminta oireilee vasta, kun kyseessä on keskivaikea tai vaikea jodin puutos. Se vois ilmetä myös henkisessä jaksamisessa, esimerkiksi heikentyneenä työtehona.

Rahanhukkaa

Jos vitamiineja ei syö päällekkäin monesta purkista, vaikutuksia ei tarvitse pelätä. Ohjeiden mukaisesta annostuksesta ei Ruottisen mukaan voi juuri olla haittaa, mutta ei hyötyäkään.

– Ei ole mitään todisteita, että vitamiinilisillä olisi yhteys kroonisten tautien ehkäisyyn, päinvastoin.

Kukkaro turhasta pillerinpopsimisesta sen sijaan kevenee.

"Kehon omaa tasapainoa ei ole järkeä sekoittaa."

Siitä, miten vitamiinilisät vaikuttavat ravinnosta saatavien vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen, on vielä melko rajallinen tietämys.

– Kehon omaa tasapainoa ei ole järkeä sekoittaa, kun kaikki vaikutukset eivät ole tiedossa. Esimerkiksi sinkki heikentää raudan imeytymistä, ja C-vitamiini saattaa lisätä munuaiskivien riskiä, Ruottinen sanoo.

Paljon puhuttua D-vitamiiniakin saa ravitsemusterapeutin mukaan suositellun annoksen seuraavasti:

  • Juo päivittäin 3 lasillista maitoa tai D-vitaminoitua kasvisproteiinijuomaa
  • Käytä margariinia leivän päällä
  • Syö kalaa pari kertaa viikossa

Lue myös: Syötkö sinäkin näitä turhaan? Vitamiinilisät eivät ehkä parannakaan terveyttä

Viljatuotteiden pelko

Vegaanit ovat usein parhaiten perillä siitä, että saavat ruokavaliostaan kaikki tarpeelliset ravintoaineet. Heidän sijaan Ruottinen on huolissaan trendien perässä juoksevista sekasyöjistä, jotka epäsäännöllisen säännöllisesti välttelevät joitain ruoka-aineita: karppaavat, välttelevät lihaa ja vaihtavat maitotuotteita esimerkiksi soijatuotteisiin. He eivät kuitenkaan suunnittele ruokavaliotaan kunnolla, kuten vegaanit ja kasvissyöjät usein tekevät.

”Vatsaongelmat sysätään viljojen syyksi. Todellisuudessa vaivojen takana ovat usein elämäntavat”

– Viljatuotteiden pelko on ikävä ilmiö. Täysjyväviljat, kuten kaura ja ruis, sisältävät runsaasti rautaa, b-vitamiinia ja muita tärkeitä ravintoaineita. Silti vatsaongelmat sysätään viljojen syyksi. Todellisuudessa vaivojen takana ovat usein elämäntavat kuten stressi, hotkiminen ja epäsäännölliset ruoka-ajat.

Syömisen suhteen mennään Ruottisen mukaan liikaa äärilaitoihin. Jos maidon, lihan ja viljan jättää pois ruokavaliosta, on syytä perehtyä asiaan perinpohjaisesti. 

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Värjätty vesi

Ravitsemusterapeutti: Vitamiinilisiä syödään aivan liikaa ja vääriin tarkoituksiin

Meinaat, että round upilla tapettu vilja, jota suomen suosituimpiin kuuluvissa Vaasan ruispaloissa käytetään ei sitten aiheuta mitään vatsaongelmia. Ja tuo maidon suosittelu kertoo kyllä joko ravitsemusterapeutista, joka puhuu mitä käsketään tai sitten oikeasti surkeasta ravitsemusterapeutista.
Lue kommentti
äly hoi

Ravitsemusterapeutti: Vitamiinilisiä syödään aivan liikaa ja vääriin tarkoituksiin

Värjätty vesi kirjoitti: Meinaat, että round upilla tapettu vilja, jota suomen suosituimpiin kuuluvissa Vaasan ruispaloissa käytetään ei sitten aiheuta mitään vatsaongelmia. Ja tuo maidon suosittelu kertoo kyllä joko ravitsemusterapeutista, joka puhuu mitä käsketään tai sitten oikeasti surkeasta ravitsemusterapeutista. Hyvä juuri näin. Pellot myrkytetään ja köyhdytetään niin että vitamiinipitoisuuksista on turha enää puhua.Jos lautaselle jotain jää niin ne kaiken kestävät myrkyt. Moni ei pysty...
Lue kommentti