Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Kotimaisissa punaisissa marjoissa on niin paljon C-vitamiinia, kuituja, ellagitanniineja ja omegaa, että ne yltävät kirkkaasti superfoodien sarjaan.

Ruusunmarja

Väsyttääkö? Napsi ruusunmarjoja! Se, joka pystyy syömään sata grammaa ruusunmarjoja, saa jopa 1 250 milligrammaa C-vitamiinia. Ruusunmarja onkin C-vitamiinipitoisuudeltaan marjoista paras. Ruusunmarjassa on paljon myös ellagitanniinia, jonka on arveltu estävän haitallisten suolistobakteerien kasvua.

Tyrni

C-vitamiinipitoisuudessan hyvälle kakkossijalle 165 milligrammallaan yltää tyrni, ja siksi monet popsivat tyrniä vastustuskykyään lisätäkseen. Erityisen ravinteikkaaksi tyrnin tekevät sen siementen hyvät omega-rasvahapot.

Vadelma

Ennen vanhaan vadelmalla hoidettiin vatsavaivoja. Herkullinen marja onkin hyvin kuitupitoinen ja sisältää myös ellagitanniinia.

Puolukka

Yltää kirkkaasti superruokien kastiin. Puolukassa fenolisia yhdisteitä on liki yhtä paljon kuin mustikassa. Puolukka sisältää muun muassa lignaaneja, joiden on arveltu ehkäisevän hormoni­peräisten syöpien kehittymistä, joskaan tieteellistä näyttöä ei ole.

Karpalo

Karpalossa on paljon puolukan hyviä ominaisuuksia. Lisäksi sen on todettu suojaavan virtsatieinfektiolta puolukan tapaan.

Mitä ovat ellagitanniinit?

Marjoissa on suuria pitoisuuksia terveellisiä fenolisia yhdisteitä. Niitä ovat esimerkiksi antosyaanit ja ellagitanniinit sekä tutummat flavonoidit. Yhdisteet suojaavat elimistöä liialliselta hapettumiselta, joka voi pahimmillaan altistaa sydän- ja verisuonisairauksille sekä syövälle. Marjoissa on tuhansia fenolisia yhdisteitä, ja siksi ne ovat ansainneet superfoodin leiman.

Lähde: Laillistettu ravitsemusterapeutti Maria Lankinen, Itä-Suomen yliopisto

Lue myös:

Siniset marjat ovat superia, lue miksi aronian ja mustikan syönti kannattaa

Eväskausi alkaa, mitä helppoa ja terveellistä salaattiin leivän päälle?

Näitä ruokia syömällä saat paremman mielen