Keittämisen, uunissa paistamisen tai grillaamisen lisäksi makea bataatti soveltuu esimerkiksi keittoihin, piirakoihin, patoihin, muussiin tai laatikoihin. Kuva: Shutterstock
Keittämisen, uunissa paistamisen tai grillaamisen lisäksi makea bataatti soveltuu esimerkiksi keittoihin, piirakoihin, patoihin, muussiin tai laatikoihin. Kuva: Shutterstock

Kuidut ja antioksidantit tekevät bataatista hyviksen.

Moni korvaa trendikkäällä bataatilla perunan, jota on alettu parjata yhä enemmän. Onko bataatti todella ravintoarvoiltaan parempi vaihtoehto?

– Bataatti on terveellisempi kuin peruna, mutta ero ei ole älyttömän iso. Bataatissa on jonkin verran enemmän kuitua ja enemmän antioksidantteja, kuten karotenoideja, mistä sen oranssi värikin kertoo, ravitsemusterapeutti Tomi Valtanen sanoo.

Kuitu on tärkeää, sillä se auttaa pitämään nälän loitolla ja vatsan toiminnassa. Vielä bataattia kuitupitoisempia lisukkeita ovat esimerkiksi kvinoa, tattari, hirssi, täysjyväpasta ja täysjyväleipä. Kuitua on myös kasviksissa, pavuissa, pähkinöissä ja siemenissä.

Lue myös: Onko vatsa kovalla? 9 ruokaa, jotka auttavat

Vitamiineja ja kivennäisaineita bataatissa on suunnilleen sama määrä kuin perunassa lukuun ottamatta A-vitamiinia, jota bataatissa on runsaammin. Kaloreita bataatissa on jonkin verran enemmän, mutta ero on pieni.

Kuoressakin on ravintoaineita

Esimerkiksi omenan tavoin bataatin kuituja ja vitamiinia on myös sen kuoressa. Jos bataatin valmistaa uunissa, menevät kuoret hyvin mukana, kunhan bataatin pesee ensin hyvin juuresharjalla.

Keittäminen ja uunissa paistaminen ovat molemmat hyviä tapoja laittaa ruokaa bataatista. Pieni ero niissä on: keittäminen laskee bataatin ja perunan glykeemistä indeksiä eli hidastaa niissä olevien hiilihydraattien imeytymistä, jos vertaa uunissa paistamiseen. Imeytymisnopeuteen vaikuttavat myös muut samalla aterialla syötävät ruoka-aineet. Esimerkiksi kasvikset ja proteiini, kuten kala, liha tai palkokasvit, hidastavat perunan ja bataatin hiilihydraattien imeytymistä.

Bataattiranskalaiset ovat luonnollisesti terveellisemmät, kun ne valmistaa uunissa eikä rasvassa uppopaistamalla

Pitääkö perunaa sitten välttää?

– Ei peruna ole ravintoarvoiltaan paras mahdollinen lisuke, ja on kuitupitoisempiakin vaihtoehtoja. Toisaalta peruna kuuluu ruokakulttuuriin ja moniin ruokiin, Valtanen sanoo.

– Ainahan voi ottaa aterialla yhden perunan ja lisäksi yhden palan ruisleipää, niin saa enemmän kuitua.

Toimistotyötä tekevälle naiselle sopiva annos sekä bataattia että perunaa yhdellä aterialla on vajaa sata grammaa eli noin yhden tai kahden perunan verran. Istumatyötä tekevät miehet voivat syödä hieman enemmän.

Jos haluaa syödä satokausien mukaan, voi perunaa syödä kesällä ja ulkomailta tuotavaa bataattia talvella, jolloin ne ovat parhaimmillaan.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.