Smoothie voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota, mutta toisinaan trendijuoma muistuttaa ravintosisällöltään herkkua. Kuva: Sanoma-arkisto / Jukka Lehtinen
Smoothie voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota, mutta toisinaan trendijuoma muistuttaa ravintosisällöltään herkkua. Kuva: Sanoma-arkisto / Jukka Lehtinen

Smoothie voi olla fiksu välipala tai salakavala kaloripommi.

Smoothiena on ihanan helppo nauttia iso määrä päivän pakollisista kasviksista, mutta trendijuomassa piilee myös karikkoja. Kasvisten syöminen kokonaisina on esimerkiksi hampaille parempi vaihtoehto kuin niiden nauttiminen mehuna tai smoothiena.

Moni juo smoothieita myös silloin, kun haluaa pudottaa painoa. Ravitsemusasiantuntija Brigitte Zeitlin kertoo Self-lehdelle, miten smoothiet voivat kuitenkin vaikeuttaa laihduttamista. Blenderillä ei tarvitse heittää vesilintua, mutta ota nämä asiat huomioon, jos toiveissasi on karistaa kiloja:

1. Tee smoothiesi itse

Kun kumoat ainekset omaan blenderiin, tiedät, mitä syöt. Kahvilan tai kaupan smoothie voi pahimmillaan olla kaloripommi, joka sisältää enemmän sokeria kuin hyödyllisiä ravintoaineita.

Valmissmoothiet voivat myös olla turhan isoja. Brigitte Zeitlinin mukaan moni niistä riittäisi kahdeksi tai kolmeksi välipalaksi.

Jos ostat smoothien valmiina, tutki tuoteselostetta tai kysy ainesosista. Zeitlin suosittelee smoothieta, joka on tehty suurimmaksi osaksi kasviksista, sisältää alle 250 kilokaloria eikä sisällä paljon sokeria.

2. Unohda säilykehedelmät

Tuoreet tai pakastetut hedelmät ovat säilykkeitä parempi vaihtoehto, sillä säilykehedelmissä on paljon sokeria. Jäiset hedelmät tai marjat myös antavat mukavan kuohkean rakenteen ja pirtelömäisen fiiliksen. Pakastetut kasvikset ovat yhtä ravinteikkaita kuin tuoreet.

Kiireisinä aamuina pääsee helpolla, kun pakkaa smoothieainekset etukäteen pakastimeen pussiin tai rasiaan, lisää sitten esimerkiksi jogurttia, rahkaa tai kasvimaitoa, ja surauttaa valmiiksi.

Esimerkiksi tässä mangosmoothiessa säilykemangon voi hyvin korvata tuoreella tai jäisellä mangolla.

3. Makeuta maltilla

Moni makeuttaa smoothiensa esimerkiksi hunajalla, agavesiirapilla tai taateleilla. Vaikka niitä saatetaan markkinoida terveellisinä ja parempana vaihtoehtona sokerille, ne sisältävät runsaasti energiaa.

Esimerkiksi mansikat tai banaani antavat smoothielle terveellistä makeutusta. Jos hedelmien ja marjojen luontainen makeus ei riitä, kokeile lisätä makua muilla tavoilla. Voit maustaa smoothien esimerkiksi kanelilla, tuoreella inkiväärillä, kardemummalla, muskottipähkinällä, vaniljajauheella (ei vaniljasokerilla) tai tuoreella mintulla.

4. Varo mehuja

Valmissmoothieissa saattaa olla runsaasti mehutiivistettä tuoreiden kasvisten sijasta, ja moni sujauttaa myös kotona smoothieen mehua. Kun juo mehua, jää paitsi monista kasvisten hyvistä ravintoaineista ja kiskoo huomaamattaan enemmän kaloreita kuin uskookaan.

Smoothien nesteenä voi käyttää esimerkiksi maitoa, kasvimaitoa, vettä tai jäähdytettyä teetä.

5. Tutki kasvimaidon tuoteselostetta

Kasvipohjaiset maitojuomat, kuten soija-, manteli-, pähkinä- tai kauramaito, sopivat loistavasti smoothieen, ja vegaaniruokavalio tekee hyvää sekä itselle että ympäristölle. Purkin kylkeä kannattaa kuitenkin tavata tarkkaan, sillä moniin kasvimaitoihin on lisätty sokeria. Sokerittomissa kasvimaidoissa on usein maltillisesti kaloreita, ja niihin on lisätty kalsiumia.

Kokeile vaikka vadelma-mantelimaitosmoothieta tai hedelmä-mantelimaitosmoothieta.

6. Älä liioittele hedelmien määrässä

Hedelmät ovat kiistatta terveellisiä, mutta ne sisältävät sekä hedelmäsokeria että glukoosia. Vaikka hedelmän luontainen sokeri on parempi vaihtoehto kuin lisätty sokeri, kaikenlainen ylimääräinen energia muuttuu rasvaksi ja pitkällä tähtäimellä liika sokeri altistaa esimerkiksi diabetekselle.

Zeitlin kehottaa lisäämään yhteen smoothieen korkeintaan 2,5 desilitraan hedelmiä.

Marjoissa on on usein vähemmän energiaa kuin hedelmissä. Esimerkiksi 100 grammassa mansikoita on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Fineli-tietokannan mukaan 47 kilokaloria, kun taas 100 grammassa banaania on 84 kilokaloria.

Smoothien energiamäärää voi pienentää lisäämällä siihen hedelmien sijaan vihanneksia, kuten lehtikaalia tai pinaattia. Tässä jutussa ravitsemusasiantuntija Hanna Partanen vinkkaa, mistä vihanneksista saa eniten tärkeitä ravintoaineita.

Kokeile esimerkiksi Jutta Gustafsbergin vihersmoothieta.

7. Muista kuitu ja proteiini

Kuidut ja proteiinit pitävät nälän loitolla, joten ne ovat tärkeitä laihduttajalle. Kasvikset kannattaa käyttää kuorineen, sillä suuri osa kuidusta ja muistakin ravintoaineista on kuoressa. Kuitua saa myös esimerkiksi kaurahiutaleista, leseistä, pähkinöistä ja siemenistä. Myös hedelmissä, vihanneksissa ja marjoissa on jonkin verran kuitua.

Esimerkiksi maitorahka, maito, jogurtti, hampunsiemenet, pähkinävoi, pähkinät, siemenet ja kasvimaidot lisäävät smoothien proteiinipitoisuutta.

Kokeile vaikka Anne Kukkohovin mustikkasmoothieta kurpitsansiementen, chiansiementen ja mantelien kera tai Jennifer Lopezin pinaattismoothieta mantelivoin kanssa.