Terveellinen ruoka ei pakastinta pelkää. Kuva: Colourbox
Terveellinen ruoka ei pakastinta pelkää. Kuva: Colourbox

Suuntaa kauppareissulla askeleesi pakastealtaalle ja tartu papupussiin. Pienet valinnat säästävät kauppakuluissa pitkän sentin.

Terveellisen ja maistuvan ruuan ei tarvitse olla kallista. Oikeastaan se saattaa Terveystalon ravitsemusterapeutin Anette Palssan mukaan olla pidemmän päälle erittäin hyväksi kukkarolle.

Toki se vaatii pientä vaivannäköä. Marketin hyllyillä on tuhansia tuotteita ja raaka-ainevaihtoehtoja – miten voi löytää ne kaikista edullisimmat mutta terveellisimmät?

Kokosimme Anette Palssan kanssa listan ruokakaupan parhaista terveysdiileistä.

Kauden vihannekset

Kasvikset, vihannekset ja hedelmät ovat tietysti terveellisen ruokavalion kulmakivi. Hevi-osastolta kannattaa poimia mahdollisimman monipuolisesti tuotteita.

Halvimpia ovat satokauden vihannekset. Kevät on siinä mielessä hankalaa aikaa, että vihannesmaailmassa eletään kausien välissä: vanhan sadon anti alkaa olla loppu ja uusi vasta orastaa.

Sipulia ja perunaa löytyy kuitenkin hyvin. Sitrushedelmät ovat keväällä halvimmillaan.

Pakastekasvikset

Kaikkea vihreää ei tarvitse nauttia tuoreena. Tuoreina pakastetut vihannekset ovat mainio vaihtoehto – ja lisäksi ne ovat edullisia.

– Pakastettaessa suurin osa kasvisten ravintoaineista säilyy hyvin, vaikka C-vitamiinia katoaakin prosessissa. Sitä saa kuitenkin lisäämällä tuoreita sitrushedelmiä ostoskoriin, Palssa kertoo.

Terveellistä sisältöä pakastimeen voi löytää myös ilmaiseksi: syksyllä kannattaa kerätä kotimaisia marjoja.

Rypsiöljy

Pehmeät rasvat ovat tärkeitä. Edullinen, kotimainen ja rasvahappokoostumukseltaan mainio rypsiöljy on erinomainen valinta.

– Perusöljynä rypsiöljy on ehdottomasti paras ja edullisin.

Täysjyväpasta ja -viljat

Kuidun lähteenä täysjyvät ovat ehdoton ykkönen. Valkoinen pasta olisi halvempaa, mutta hintaerot ovat niin pieniä, että täysjyvävaihtoehdot eivät kovinkaan paljon kukkaroa kuluta. Myös leipäosastolla kannattaa suosia täysjyvävaihtoehtoja – se on usein tavallisen kanssa samoissa hinnoissa.

Marinoimaton, vähärasvainen liha

Kaupan hintalappuja ei kannata tuijottaa orjallisesti: vaikka marinadissa uiva lihatuote on usein maustamatonta halvempaa, todellisuudessa lihan hinta saattaa olla tuotteissa suunnilleen sama.

– Marinoidun lihan kilohinta on monesti marinoimatonta halvempi. Tämä johtuu kuitenkin siitä, että paketista jopa 30 prosenttia saattaa olla marinadia. Pelkän lihan hinta voi olla molemmissa tuotteissa sama.

– Tässä vaiheessa kannattaa harkita, valitseeko sittenkin kilohinnaltaan kalliimman, marinoimattoman lihan. Siitä saa rahalleen enemmän vastinetta.

Lohikalat, särki, silakat, seiti ja turska

Hyviä rasvahappoja sisältävät kalat ovat oiva lisä terveelliseen ruokavalioon.

Moni penninvenyttäjä tuskailee, että on mahdotonta syödä kalaa kahdesti viikossa, koska se on niin kallista. Asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Oikeilla valinnoilla kalaa saa helposti ja edullisesti lisättyä ruokalistaan.

Silakat ja särjet ovat aliarvostettuja, joten niitä saa usein halvalla tiskeiltä. Turskaa ja seitä kannattaa puolestaan valita pakastealtaasta. Ne ovat painonhallinnan kannalta todella hyviä vaihtoehtoja.

– Lohifilee ei ole halpaa, mutta monessa kaupassa lohikalat ovat vähintään kerran tai pari viikossa kunnon tarjouksessa. Osta iso määrä tarjouslohta pakastimeen kerralla, niin pääset halvalla.

Maitotuotteet

– Moni hämmentyy maitohyllyllä siitä, että makeutetut vaihtoehdot ovat monesti halvempia kuin makeuttamattomat. Niihin ei kuitenkaan kannata tarttua sokereiden takia, Palssa neuvoo.

Suosi maitotuotteissa markettien omia merkkejä – ne ovat usein kaikista edullisimpia. Maitotuotteet ovat hyvä proteiinin ja D-vitamiinin lähde.

Pavut, linssit ja soijarouhe

Kasvisruokapäivä alkaa nopeasti näkyä kukkarossa, koska usein liha on ruokapöydän hintavin vierailija.

Pavut, linssit ja soijarouhe ovat kevyitä, edullisia ja hyvin säilyviä. Lisäksi ne ovat erinomainen proteiininlähde. Niillä voi halutessaan myös monipuolistaa liharuokiaan, Palssa kertoo.

Erityisen halvalla pääsee, jos kaupasta nappaa mukaansa tuotteet kuivattuina.

 

Muista myös!

  • Ruokaa kannattaa ostaa vain sen verran kuin syö. Ruuan heittäminen roskiin on rahan heittämistä roskiin.
  • Marttailu kannattaa! Mitä enemmän teet itse, sitä enemmän säästät. Yhden valmisruuan hinnalla saa helposti paljon enemmän kotiruokaa. Tee kotona isoja määriä ruokaa kerralla ja käytä pakastinta.
jari markkanen

Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

Tämän päivän kaupoissa myytävä "lohi" on pahimman luokan ympäristö jäte eikä missään tapauksessa ostamisen arvoinen. Sen sijaan kaikki suomen järvissä ja lammissa esiintyvät kalat on erittäin hyviä. Suomesta ei ole, todellisuudessa, saatavissa ns roskakalaa. On vain tyhmiä ja taitamattomia "ihmisiä"
Lue kommentti