Tuoreet marjat ovat hyviä, mutta samat ravinto-aineet saa ympäri vuoden halvemmalla pakastemansikoista. Kuva: Shutterstock
Tuoreet marjat ovat hyviä, mutta samat ravinto-aineet saa ympäri vuoden halvemmalla pakastemansikoista. Kuva: Shutterstock

Älä tuhlaa rahojasi näihin villityksiin, sillä halvempia ja terveellisempiä vaihtoehtojakin on.

 

Oletko hurahtanut goji-marjoihin, mantelimaitoon tai vähähiilariseen leipään? Time-lehden mukaan moni hittituote tuote olisi helposti korvattavissa tutuilla ja halvemmilla tuotteilla. Näillä vinkeillä säästää selvää rahaa!

1. Vähähiilihydraattinen leipä

Pussit ovat yleensä pienehköjä ja hintakin kirpaisee kukkaroa. Yhtä terveellistä on valita vähähiilarisen leivän sijaan perinteistä täysjyväleipää, joka pitää sinut kylläisenä. Tarkista kuitenkin, ettet osta vahingossa moniviljaa, jossa on paljon sokeria ja vähän kuitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Tuoreet marjat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuoreet marjat ovat kieltämättä terveyspommeja, mutta tiesitkö, että täsmälleen samat vitamiinit saa myös pakastemarjoista? Terveysvaikutukset eivät katoa marjoista teollisen, tehokkaan pakastuksen yhteydessä niin kuin yleensä luullaan. Jos säilöt pakastemarjoja reilusti yli vuoden, vitamiinit alkavat kyllä hiljalleen kadota. Muista kuitenkin noudattaa suosituksia ja keittää ulkomaiset pakastevadelmat norovirustartunnan varalta.

3. Kalkkuna

Kalkkunan on ajateltu olevan terveellinen vaihtoehto rasvaiselle possulle tai naudalle. Kalkkunassa voi kuitenkin olla yhtä paljon rasvaa ja yhtä vähän proteiinia kuin muussakin lihassa.  

4. Granaattiomenamehu

Purkki, josta riittää kahteen lasilliseen, maksaa helposti yli 5 euroa. Ei kovin halpaa! Mehun sijaan voi syödä tuoreen granaattiomenan? Siitä saa samat terveysvaikutteiset antioksidantit ja kaupan päälle enemmän kuitua ja vähemmän sokeria.

5. Superruoka

Kaupan hyllyillä näkee huikaisevan kalliita superruokajauheita, joissa voi olla vaikkapa chia-siemeniä tai gojimarjoja. Niiden vitamiinien ja ravintoaineiden tehosta ei oikeastaan ole tieteellistä näyttöä. Samat terveysvaikutukset saa suomalaisista tuotteista. Esimerkiksi goji-marjoista ei tutkijoiden mukaan saa mitään sellaista, mitä ei perinteisestä mustikasta saisi.

6. Mantelimaito

Mantelimaito on hyvänmakuinen kasvisvaihtoehto lehmänmaidolle, mutta kalliiseen hintaansa nähden mantelimaidossa on aika vähän ravintoa: vain yksi gramma proteiinia. Kaiken lisäksi makeutetuissa versioissa voi olla sokeria jopa 13 grammaa. Jos mantelimaitoa haluaa juoda, kannattaa sen kanssa syödä oikeita manteleita. Näin saa lisäproteiinia ja mantelin rasvaa polttavat hyödyt, joita ei mantelimaidossa ole.

7. Heraproteiini

Hera voi hyödyttää kehonrakentajia, mutta heraproteiini on täynnä makeutusaineita ja keinotekoista makua. Heraproteiinipurkit maksavat yleensä useita kymppejä ja sisältävät enimmilläänkin 25 grammaa proteiinia. Lisäksi herassa on keinotekoisia aineita, kuten makeutusta. Heraproteiini on tyyristä siihen nähden, että samat protskut saa esimerkisi neljästä kananmunasta tai keskikokoisesta kanafileestä.

8. Kevyt oliiviöljy

Oliiviöljy on hyväksi sydämelle ja auttaa pudottamaan painoa. Öljy on siis syytä ostaa perinteisenä versiona, sillä light-versio on vain sekoitus erilaisia öljyjä, jotka sisältävät saman verran rasvaa kuin tavallinenkin oliiviöljy.

Joopajoo

7. kohta on täyttä palturia. Heraproteiineissa on paljon enemmän proteiinia, kuin 25 grammaa. Esim. 100g whey 80 heraproteiinia on 76g proteiinia. Koitappa siinä sitten syödä "terveellisiä" vaihtoehtoja niin, että saat saman verran proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla