Ruokaturvallisuuden ammattilainen listaa ruuat, joihin hän ei koske. Mitä sinä kieltäydyt syömästä?

Amerikkalainen asianajaja Bill Marler on käsitellyt ruokamyrkytyksiä oikeussalissa yli 20 vuotta. Nyt hän kertoo brittilehti The Independentissä, mitä ruokia hän kokemuksensa perusteella itse välttelee.

1. Raa’at osterit

Marler kertoo, että hän on nähnyt äyriäisiin liittyviä ruokamyrkytyksiä enemmän viiden viime vuoden aikana kuin kahtena edellisenä vuosikymmenenä yhteensä. Syyllisenä hän pitää lämpeneviä vesiä, jotka edistävät bakteerien kasvua.

Äyriäiset ovat muutenkin ruokaa, joka pilaantuu helposti. Esimerkiksi mökkireissulle kannattaa harkita muita ruokavaihtoehtoja ja jättää äyriäiset kaupunkiin.

2. Raa’at idut

Sairastumistapaukset, jotka johtuvat iduista, ovat yllättävän yleisiä. The Independent -lehti kirjoittaa, että niistä voi saada jopa 30 erilaista bakteeria, kuten salmonellan tai E. colin. Marlerin mukaan tautitapauksiin ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota.

Medium. Pinnalta ruskea, sisältä vielä vähän punainen. Kuva: Shutterstock
Medium. Pinnalta ruskea, sisältä vielä vähän punainen. Kuva: Shutterstock

 

3. Raaka liha

Ruokamyrkytysten ammattilaiselle maistuu pihvi ainoastaan medium-kypsänä. Hänen mukaansa liha pitää valmistaa vähintään 160-asteiseksi (Fahrenheitia eli noin +71-asteiseksi Celsiusta), jotta kaikki bakteerit kuolevat.

Jos ei paista pihvejä ammatikseen, oikean kypsyysasteen määritteleminen on vaikea juttu. Tällä kikalla saat sekunnissa selville, kuinka kypsä pihvi on.

4. Raaka kananmuna

Saako kananmunia syödä raakana? Tästä keskustellaan paljon.

Vaikka raa’an kananmunan aiheuttama ruokamyrkytysriski on paljon pienempi nyt kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten, Marler ei suostu syömään raakaa kananmunaa.

Lue myös! Monta syytä syödä kananmunia

Ei raakaa maitoa, sanoo asianajaja. Kuva: Sanoma-arkisto
Ei raakaa maitoa, sanoo asianajaja. Kuva: Sanoma-arkisto

 

5. Raakamaito

Pastöroimaton maito saattaa sisältää useita taudinaiheuttajia. Silti pastöroimattomuus ei Marlerin mukaan ole vaarallista. Raakamaidossa sen sijaan piilee hänen mielestään niin suuri bakteeri- ja virusriski, ettei hän siihen koske.

Suosittelemme: Älä pilaa eväsleipääsi – vältä yleinen moka

6. Valmiiksi leikatut ja esipestyt hedelmät sekä vihannekset

Marler sanoo välttelevänsä valmiiksi paloiteltuja tai esipestyjä kasviksia ja hedelmiä ”kuin ruttoa”. Ne voivat olla käteviä, mutta mitä enemmän ihmiset käsittelevät ruokaa, sitä enemmän lisää ruuan pilaantumisvaaraa – eikä sellaisen syöminen ole riskin arvoista.  

Helppo nyrkkisääntö: Kuuluvatko tomaatit ja muut kesämaut jääkaappiin?

 

Kerro omat inhokkisi!

Mitkä ruuat arveluttavat sinua, mitä et suostu laittamaan suuhusi? Miksi kieltäydyt niistä? Kerro ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.

Lisäys 19.00: Juttuun on lisätty celciusasteet.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Ravitsemusterapeutti Kirsi Englund vinkkaa seitsemän asiaa, joita ainaisesta nälästä kärsivän kannattaa kokeilla.

Onko koko ajan vähän sellainen tunne, että jotakin tekisi mieli? Se on valitettavan tavallinen fiilis.

Vaikka söisi mielestään ihan järkevästi ja kohtalaisen usein, eikä olisi 3 000 kaloria päivässä kuluttava huippu-urheilija, nälkä voi tuntua vaivaavan jatkuvasti.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Kirsi Englund kertoo, mistä ainainen nälkä voi johtua ja miten siitä pääsee eroon.

1. Tarkkaile laatua

Jos ainainen nälän tunne vaivaa, syy voi olla ruuan määrän sijaan sen laadussa.

– Ensimmäisenä kannattaa miettiä ruokavalionsa laatua: onko ruokavalio riittävä ravintoaineiden ja energiamäärän kannalta, Kirsi Englund sanoo. 

Varsinkaan kuntoilija ei aina saa ruuasta tarvitsemaansa energiamäärää, jos ruokavaliota pyrkii tarkkailemaan ja rajoittamaan.

Jatkuva nälän tunne voi johtua siitä, että keho ei saa ruuasta riittävästi tarvitsemiaan ravintoaineita: hiilihydraatteja, hyvää rasvaa, proteiinia tai kuitua. 

”Hiilihydraatit ovat tärkeä ravinnon lähde myös aivoille.”

2. Muista hiilarit

Englundin mukaan nykyään on tavallista, että ruokavaliosta jätetään jokin osio kokonaan pois. Karsittua ruokavaliota noudattavan nälkä yllättää helposti.

Vaikka hiilihydraatit ovat 2000-luvulla olleet välillä huonossa maineessa, niistä ei Englundin mukaan kannata täysin luopua.

– Hiilihydraatit ovat esimerkiksi aivoille välttämätön energianlähde. 

Erityisen hyödyllistä on kasviksista ja täysjyväleivästä saatava kuitu. Se pitää verensokerin tasaisena ja auttaa säilyttämään kylläisyyden tunteen pitkään. 

Kaikissa hiilihydraateissa ei tosin ole kuitua. 

– Jos syö vain valkoista leipää ja pastaa, ei tule kylläiseksi. Jos jotakin haluaa ruokavaliostaan rajoittaa, valkoiset vehnät ja leivonnaiset sekä sokeriset tuotteet voi jättää pois, Englund sanoo. 

3. Syö säännöllisesti

Itsestäänselvää, mutta niin totta: jotta pysyisi kylläisenä, pitää syödä usein. Kirsi Englund suosittelee syömistä kolmen tai neljän tunnin välein ja aterioiden pitämistä monipuolisina. 

– Ainakin useimmilla aterioilla olisi hyvä olla jotakin proteiinin lähdettä, hyviä rasvoja, kuitupitoisia hiilihydraatteja ja puoli lautasta jotakin tuoretta, Englund sanoo. 

Ei haittaa, vaikka iltapalat ja välipalat eivät sisältäisi kaikkia mahdollisia ravintoaineita. Aamiainen ja lämpimät ateriat ovat tärkeimmät. 

4. Luota kehoosi

– Ihmiset pelkäävät usein syövänsä liikaa. On tärkeää luottaa kylläisyyden tunteeseen, Englund toteaa. 

Jos uskoo kehonsa viestejä nälän ja kylläisyyden tunteesta, ei ruuan määrää tarvitse Englundin mukaan muuten kontrolloida. 

Ihanteellista olisi syödä silloin kun on nälkä, muttei vielä kiljuva nälkä, ja lopettaa syöminen silloin, kun on kylläinen, muttei vielä ähkyssä. 

”Salaatti, kurkku ja tomaatti eivät vielä ole riittävä ateria.”

5. Katso, mitä salaatissasi on

Iltapäivällä yllättävä makeannälkä voi johtua tottumuksesta tai siitä, että ihmisellä nyt vain on halu hakea mielihyvää, jota saa esimerkiksi makeaa syömällä. Ne eivät kuitenkaan ole ainoat tai välttämättä edes yleisimmät syyt iltapäivällä iskevälle nälälle. 

– Liian kevyellä syömisellä ja liian pitkillä ateriaväleillä voi olla osuutta asiaan. Jos esimerkiksi syö liian kevyen aamupalan, saattaa tulla makeannälkä, joka on merkki liian vähäisestä energiansaannista, Englund kertoo. 

Esimerkiksi salaattilounas voi helposti jäädä turhan kevyeksi.

– Toki salaattia on hyvä syödä, mutta salaatti, kurkku ja tomaatti eivät vielä ole riittävä ateria. Mukana pitää olla kuitupitoisia viljatuotteita, juureksia, palkokasveja tai muuta proteiinia ja rasvaa.

6. Kokeile vesilasillista

Toisinaan epämääräinen tunne siitä, että jotakin tekisi mieli, voi olla janoa. 

– Joskus voi testata, että auttaako lasillinen vettä, Englund sanoo. 

Yletön vedenjuominen ei kuitenkaan Englundin mukaan ole suositeltavaa. Pari litraa päivässä riittää. 


7. Pidä ruokapäiväkirjaa

Syömänsä ruuan määrää ja laatua sekä ruokarytmiä voi olla vaikea tarkastella objektiivisesti. Silloin ruokapäiväkirjan pitäminen voi auttaa huomaamaan, mitkä syyt ainaisen nälän taustalla ovat. 

Yhä vain nälkä?

Yleensä jatkuva nälän tunne vähenee, kun ruuan laatu ja määrä sekä ateriarytmi saadaan kuntoon.

Jos ateriarytmin ja ruokavalion korjaaminen ei auta ja nälkään liittyy muitakin oireita, voi Kirsi Englundin mukaan olla tarpeen tarkistaa, ettei taustalla ole terveydellisiä syitä.

Syömme liikaa ja liian usein

Onko sinullakin koko ajan nälkä? Ravitsemusterapeutti kertoo, mistä on kyse

Nykyään kehotetaan syömään vähän väliä, ja sitten ihmetellään kun kansa lihoo. Ranskalaiset ovat hoikkia, koska syövät vain ateriat: Aamukahvi pelkällä croissantilla (ei täytteitä), lounas klo 13, päivällinen klo 20. Ei välipaloja. Eikä mitään tarvitse karttaa kun syö tarpeeksi vähän.
Lue kommentti

Herkkuövereitä sattuu ympäri vuotta, mutta saatat haluta tallentaa tämän artikkelin joulua varten.

Älyttömän sokerin nauttimisen jälkeen tilanne on sillä tavalla vakaa, että ähkyyn asti herkuttelemiselle ei enää voi mitään. Tukalaa oloa voi silti helpottaa lukuisin kotikonstein – ja löytyy myös joitakin asioita, jotka on paras tehdä juuri sokeriöverien kourissa.

  1. Lepää. Tuhdisti syöneenä päiväunet maistuvat, ja levon jälkeen akuutein ähky on todennäköisesti helpottanut. 
  2. Syö kuituja ja proteiinia. Kun pahin ällötys on laantunut, syö jotakin järkevää, eli kuituja ja proteiinia. Esimerkiksi omena, kananmuna, pähkinät ja vihannekset estävät Healthin mukaan verensokeria romahtamasta, kun sokerin vaikutus lakkaa.
  3. Syö probiootteja. Healthin mukaan kannattaa nauttia myös hyvien suolistobakteerien kasvua edistäviä ruokia, jos on tullut vedettyä sokeriöverit. Sokeri nimittäin edistää haitallisten suolistobakteerien lisääntymistä. Esimerkiksi fermentoidut ruuat, kuten hapankaali ja kimchi, tiedetään suoliston hyvinvoinnille hyödyllisiksi. 
  4. Käy vessassa. Itsestäänselvää, mutta niin totta: vessavisiitti helpottaa todennäköisesti paineista vatsaa.
  5. Mieti, mitä syöt huomenna. Ehkäise tulevat överit miettimällä järkeviä ruokia seuraaville aterioille ja päiville. Heti sokeriherkuttelun jälkeen saatat jopa selvitä ruokakaupasta ilman sokerisia heräteostoksia, kun mitään ei tee mieli. 
    Lue myös: Näin kehosi reagoi, kun syöt liikaa sokeria
  6. Liiku. Kevyt liikunta, kuten kävely, auttaa monenlaisissa vatsavaivoissa. Jos turvottaa, voi kokeilla vaikka ravitsemusterapeutin suosittelemaa pierulenkkiä.
  7. Juo vettä. Pieni määrä vettä säännöllisesti helpottaa tuskaista oloa. 
  8. Ota rennosti. Morkkista on turha tuntea, kun sokeri on jo vatsassa. Ihminen on ohjelmoitu tykkäämään makeasta, ja siksi snäksidenttejä sattuu meille kaikille.