Yksi hyvä syy lisätä terveellisiä ruoka-aineita lautaselle on myös se, että se on herkullista! Kuva: Shutterstock
Yksi hyvä syy lisätä terveellisiä ruoka-aineita lautaselle on myös se, että se on herkullista! Kuva: Shutterstock

Terveellinen ruokavalio takaa tehokkaan vastustuskyvyn ja auttaa selättämään stressin.

Vaikka painonpudotukseen ei olisi tarvetta, ruokavalioon kannattaa silti kiinnittää huomiota. Terveellinen syöminen ei ainoastaan karista kiloja, vaan saa kropassa aikaan muutoksia aina hyvinvoivasta sydämestä tehokkaampaan pääkoppaan.

Women’s Health Magazine listasi 18 syytä, miksi terveellinen ruokavalio kannattaa.

1. Tulet iloisemmaksi.

Terveellinen ruoka ei vaikuta pelkästään kehoon. Sillä on yhteys myös mieleen, ja runsaasti transrasvoja, sokeria ja natriumia sisältävä ravinto on yhdistetty masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Runsaasti aminohappoja, hyviä rasvoja ja D-vitamiinia sisältävä ruokavalio sen sijaan selättää apean mielialan.

2. Älysi terävöityy.

JAMA Neurology -lehdessä julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja transrasvoja sisältävä ruokavalio saattaa vuosien varrella kutistaa aivojen kokoa. Sen sijaan hyviä rasvahappoja sisältävät ruoat – kuten kala, pähkinät ja avokado – saavat aikaan terveemmät ja paremmin toimivat aivot.

3. Suorituskykysi paranee.

Biologisella tasolla ruoka on ihmisen polttoainetta. Sen tarkoituksena on saada kroppasi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä monipuolisemmin syöt terveellistä ruokaa, sitä helpommin pystyt saavuttamaan esimerkiksi liikuntaan liittyvät tavoitteesi.

4. Nukut sikeämmin.

Kärsitkö uniongelmista? Pennsylvanian yliopiston tutkimuksen mukaan apua saattaa löytyä lautaseltasi. Esimerkiksi levottomien jalkojen syndroomasta kärsivä voi lievittää oireita lisäämällä ruokavalioonsa rautaa. Samaisen tutkimuksen mukaan huono ruokavalio saattaa myös olla kehnon unen aiheuttaja.

5. Rintasyöpäriskisi pienenee.

Yksi parhaista konsteista ehkäistä rintasyöpää on kasvispainotteinen ruokavalio. Lisää siis lautaselle täysviljaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Myös sienet ovat mainiota rintasyövän ehkäisyruokaa.

6. Stressaat vähemmän.

Ruualla on suuri vaikutus kehon stressihormonitasoihin. Esimerkiksi pistaasin sisältämä kalium auttaa vähentämään stressihormoni kortisolin määrää elimistössä. Tumma suklaa puolestaan vähentää stressiä, koska se vähentää elimistön adrenaliinin tuotantoa.

7. Tulehdusarvosi laskevat.

Kehon tulehdustilat on yhdistetty moniin vaivoihin stressistä syöpään. Onneksi terveellinen ruokavalio auttaa niihinkin. The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan täysjyvätuotteiden syöminen vähentää kehon tulehdustiloja oleellisesti. Sen sijaan sokeri ja prosessoidut viljat ylläpitävät tulehduksia.

8. Vastustuskykysi paranee.

Iskikö kevätflunssa? Ei ihmekään, jos ruokavaliosi koostuu vääristä osasista. Vältä taudit lisäämällä ruokavalioosi raaka-aineita, jotka sisältävät antioksidantteja, probiootteja ja vitamiineja. Tällaisia ovat esimerkiksi kurpitsansiemenet, tonnikala, jugurtti ja vihreä tee.

9.  Sydämesi voi paremmin.

Oikeanlainen ruokavalio saattaa auttaa sydäntäsi pysymään terveenä. Esimerkiksi kasvissyöjillä on huomattu olevan muita vähemmän sydän- ja verisuonitauteja. Myös pähkinöiden syöminen on yhdistetty alentuneeseen sydänkohtausriskiin.

10. Kehosi vahvistuu.

Vahva kroppa kaipaa rakennusaineikseen monipuolisesti erilaisia ravintoaineita. Lihasmassan ylläpitäminen on tärkeää erityisesti iän karttuessa. Normaalipainoisen naisen tulisi syödä jokaisella aterialla noin 25–35 grammaa proteiinia.

11. Hedelmällisyytesi paranee.

Omilla ruokavalinnoillaan voi vaikuttaa myös hedelmällisyyteensä. Sen kannalta hyviä valintoja ovat esimerkiksi avokado, auringonkukansiemenet, kananmunat ja tattari.

12. Osteoporoosiriskisi pienenee.

Hyvä luusto kaipaa tuekseen hyvän ruokavalion. THL:n mukaan osteoporoosin, eli luukadon, ehkäisyssä oleellisia ravintoaineita ovat kalsium ja D-vitamiini. Näitä saa erityisesti rasvalevitteistä, kalasta, kananmunista ja D-vitaminoiduista maitovalmisteista.

13. Elinikäsi pitenee.

Kaikki edellä mainitut vaikutukset johtavat pitkällä tähtäimellä yhteen tiettyyn asiaan: pidempään eliniänodotteeseen. Tutkimusten mukaan runsaasti kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä syövät ihmiset elävät keskimäärin pidempään kuin ne, joiden ruokavaliossa ei näitä asioita näy.

14. Tuotteliaisuutesi kohenee.

Onko palkankorotus mielessä? Siinä tapauksessa kannattaa huomioida tämä: Bringham Youngin yliopiston tutkimuksen mukaan terveellinen ruokavalio tekee työntekijöistä tuotteliaampia. Hyvä työteho puolestaan johtaa usein ylennykseen.

15. Suolistosi kiittää.

Vatsavaivat ovat varsin yleisiä. Miltei jokaisen mahassa möyrii, kuplii tai korventaa jossain vaiheessa elämää. Vatsavaivoja vastaan voi kuitenkin taistella oikeanlaisella ruokavaliolla. Lue vinkit suoliston kannalta parhaaseen ruokavalioon täältä.

16. Näkökykysi säilyy.

Antioksidantteja sisältävät ruoat tekevät hyvää silmillesi. Esimerkiksi Suomen omaa superfoodia mustikkaa kannattaa nauttia päivittäin, koska sen on todettu suojaavan silmiä sairauksilta ja jopa parantavan näkökykyä.

17. Ihosi hehkeytyy.

Iho on ihmisen suurin elin – ja se vaatii hehkuakseen oikeanlaisen ruokavalion. Esimerkiksi sokerin on todettu vanhentavan ihoa. Lue täältä, miten iho-ongelmat voi korjata oikealla ravinnolla.

18. Saat lisää energiaa.

Auringostakin saatava D-vitamiini on ensimmäinen askel kohti energisyyttä. Myös B-vitamiini tekee olosta terhakkaamman. Näiden lisäksi energisen olon takaajia ovat hyvät rasvat, täysjyväviljat ja proteiini.

Diabeetikko 69v

18 syytä, miksi terveellinen syöminen kannattaa (ja ei – nämä eivät liity laihduttamiseen)

Hei, olen niin kuin jänöpupu," varsinkin kesäisin." Elän marjoilla, salaateilla, niihin kuuluu kaikki syötäväksi kelpaava vihreä. Perunaa vähän, kaikenlaisia raasteita. Tummat leivät, keittoruuat, mahdollisimman vähällä sokerilla maustetut jälkiruuat, tietysti pähkinät. Kalaa silloin kun onnistun apajalle. Lihaa minimaalisen vähän. Luulen siinä sen niksin piilevän, että en ole koskaan ollut ylipanoinen, mieluumminkin hoikanpuoleinen. Kevyt on liikkua. Niin ja vielä, syön parin kolmen tunnin...
Lue kommentti

Laihdutussovellus Onnikalla saattaa olla iso merkitys esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. 

Oulun yliopiston tutkijat ovat kehittäneet Onnikka-laihdutussovelluksen, joka voi auttaa ihmisiä pudottamaan painoa. Hiljattain tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin ryhmiä, jotka käyttivät eri laihdutusmetodeja. Paras tulos saatiin aikaiseksi ravitsemusterapeutin ja Onnikan yhdistelmällä. Tähän testiryhmään kuuluvat pudottivat viisi kiloa vuodessa ja painonlasku oli pysyvä. 

Mihin laihdutussovellus perustuu? 

– Tunnesyöminen ja impulsiivinen syöminen ovat olleet esillä viime aikoina paljon. Ne henkilöt, joiden syömiskäyttäytyminen muuttuu, laihtuvat. Halusimme kokeilla, voisiko internetin tuomia mahdollisuuksia hyödyntää syömiskäyttäytymisen hillinnässä, kertoo Oulun yliopiston sisätautiopin professori Markku Savolainen ideasta sovelluksen taustalla.

Projekti aloitettiin vuonna 2012, vaikka aihetta on tutkittu jo sitä aiemmin.

– Itse sovelluksen koodaamiseen meni aikaa puolitoista vuotta, ja 530 koehenkilön tutkimuksessa kesti noin vuosi, hän kertoo prosessista. 

Miten sovellus toimii?

Savolainen kertoo, että laihdutussovelluksen voi ladata sekä puhelimeen että tietokoneelle. Käyttäjä saa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Joka maanantai käyttäjä saa tekstiviestin, jossa muistutetaan käymään sovelluksessa. Uusi kehotus tulee keskiviikkona, jos käyttäjä ei ole siihen mennessä käynyt sovelluksessa.

– Sovellus antaa erilaisia tehtäviä, joissa pitää miettiä esimerkiksi omia syömisen mielihaluja. Lisäksi sovellus lähettää muistutuksia, rohkaisuja, suostutteluja ja palkitsemisia. Sen avulla voi seurata mielialaa, motivaatiota, liikuntasuorituksia ja syömistä, Savolainen kertoo. 

Tutkimuksen mukaan sovelluksen parempi ja tiheämpi käyttö parantaa laihdutustulosta. 

Maksaako sovellus jotain? 

Savolainen kertoo, että syksyllä sovellus otetaan käyttöön Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja sitä tarjotaan kokeiluun Oulun omahoitojärjestelmään kirjautuneille. 

– Mikäli kokeilut onnistuvat, vuoden päästä sovellus voidaan ottaa käyttöön valtakunnallisesti. Koska tutkimus on tehty julkisella ja säätiöiden rahoituksella, sovellus tulee toivottavasti olemaan käyttäjilleen ilmainen. 

Onko tässä ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin? 

Savolainen uskoo, että sovellus voi olla yksi ratkaisu suomalaisten ylipaino-ongelmiin. Vaikka muutaman kilon painonpudotus on pieni, on se hänen mukaansa terveyden kannalta hyvinkin merkittävä. 

– Mikäli kuka tahansa pystyy helpolla ilmaisohjelmalla pudottamaan painoa muutaman kilon, se on merkittävä muutos esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. Tutkimus todistaa, että 4,5 kilon painonpudotuksella pystytään ehkäisemään kaksi kolmesta aikuisiän diabeteksestä, hän avaa. 

Jokainen meistä voi vaikuttaa omilla teoillaan maapallon tulevaisuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan ihan ensiksi kannattaa vilkaista ruokalautaselleen.

Äh, ei yksittäisen ihmisen teoilla ole mitään väliä. Suuryritykset ne vain siellä saastuttavat. Tilanne on niin toivoton, ettei mitään ole enää tehtävissä. En minä voi vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen.

Kuulostaako tutulta? Et ole ajatustesi kanssa yksin. Moni meistä tuudittautuu ympäristöasioissa siihen, ettei yksilön tekemisillä ole mitään väliä.

Se ei kuitenkaan ole totta. Tämän todistaa myös Oxfordin huippuyliopiston tuore suurtutkimus. Science-tiedelehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että erityisesti yksi muutos arjessa voi todellakin vaikuttaa ympäristöön: liha- ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliossa.

– Vegaaninen ruokavalio on todennäköisesti merkittävin yksittäinen keino vähentää vaikutustaan planeetta Maahan. Se ei vähennä ainoastaan kasvihuonekaasuja, vaan happamoitumista, rehevöitymistä sekä maan ja veden käyttöä, kertoo tutkimuksen johtaja Joseph Poore The Guardianille.

– Vaikutus on paljon suurempi kuin lentojen vähentämisellä tai sähköauton hankkimisella.

Tutkijoiden mukaan kasvisruokavalioon siirtyminen tuo mukanaan valtavasti hyvää. Se vähentää esimerkiksi ruuankulutuksesta syntyviä kasvihuonekaasuja, vesistöjen rehevöitymistä ja maaperän saastumista. Lisäksi sillä on suora yhteys eri eläinlajien tulevaisuuteen. Jatkuvasti kokoaan kasvattavat viljelysmaat ovat suurin yksittäinen syy lajien sukupuuttoon.

Enemmän vähemmällä

Tutkimuksessa vertailtiin esimerkiksi herneiden ja naudanlihan ympäristövaikutuksia. Kummatkin niistä ovat hyviä proteiininlähteitä. Tutkijat huomasivat, että vaikka naudanliha tuotettaisiin ekologisesti, se synnyttää siitäkin huolimatta kuusi kertaa enemmän päästöjä kuin herneiden viljely.

Suurin syy liha- ja maitoteollisuuden ympäristöhaittoihin on se, että karjan kasvattaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin kasvipohjaisten ruokien tuottaminen. Siksi lihan ja maidon tuottaminen ei ole erityisen kestävää.

Lihan ja maitotuotteiden tuotanto aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Tällä hetkellä liha- ja maitoteollisuus tuottaa vain 18 prosenttia ihmiskunnan yhteenlasketusta kaloritarpeesta ja 37 prosenttia kaikkien tarvitsemasta proteiinista. Samaan aikaan lihan ja maitotuotteiden tuotanto vie yli 80 prosenttia maailman maatalousalasta ja aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Jos liha- ja maitotuotteiden kulutus loppuisi, tutkijoiden mukaan erilaisten viljelymaiden pinta-alaa voitaisiin vähentää jopa 75 prosenttia. The Guardianin mukaan yhteenlaskettuna se tarkoittaa Yhdysvaltojen, Kiinan, EU:n ja Australian pinta-alaa. Muutoksesta huolimatta kaikille riittäisi ravintoa – myös proteiinia.

Matka kohti vegaaniutta

The Guardianin mukaan tutkija Joseph Poore aloitti tutkimusprojektin, koska halusi selvittää, onko olemassa kestävällä tavalla tuotettuja eläintuotteita. Tutkimuksen aikana hän päätti ryhtyä vegaaniksi.

Vaikka hänen mukaansa koko ihmiskunnan siirtyminen vegaaniruokavalioon ei ole välttämätöntä, askeleita kohti kasvipainotteisempaa lautasta jokaisen olisi syytä ottaa.

Tuntuuko kasvisruokavalioon siirtyminen hankalalta ja vegaanius ihan täydeltä mahdottomuudelta? Kokosimme 6 vinkkiä, joiden avulla homma käy helpommin:

1. Aloita pikkuhiljaa. Jo sillä on merkitystä, että korvaa edes osan eläinperäisistä tuotteista jollakin muulla, huomauttaa Suomen ympäristökeskuksen tutkija Hanna-Liisa Kangas. Jos syöt paljon lihaa, esimerkiksi kaksi lihatonta päivää viikossa on hyvä alku. Tai vaihda vaikka kahvimaito kasviperäiseen vaihtoehtoon!

2. Kokeile rohkeasti uutta ja ole avoin. Siirtyminen kasvisruokavalioon on ennen kaikkea asenne- ja totuttelukysymys. Anna siis uudenlaisille ruuille mahdollisuus.

3. Ylläty! Moni ajattelee edelleen, että erityisesti vegaani joutuu etsimään ruokansa kissojen ja koirien kanssa erikoisliikkeistä. Totuus on toinen. Tiesitkö, että ihan tavallisten kauppojen herkkuhyllyillä on valtavasti vaihtoehtoja, jotka sopivat vegaanillekin? Lue lisää: 

4. Älä ahdistu proteiininsaannista. Kasvisruokavaliolla on täysin mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Linssit ja pavut ovat erinomaisia ja kaikenlisäksi halpoja vaihtoehtoja. Nykyään tarjolla on myös lukuisia erilaisia synteettisiä lihoja, joissa on runsaasti proteiinia. Yksi esimerkki on kotimainen nyhtökaura. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa testailla ennakkoluulottomasti ja avoimin makunystyröin.

5. Ajattele terveysvaikutuksia. Tuoreiden tutkimusten mukaan punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet aiheuttavat syöpää. Kasvisruokavaliolla on sen sijaan todettu lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia.

6. Tutustu resepteihin. Vegaani tai kasvissyöjä ei todellakaan syö pelkkää salaattia ja ituja. Maukkaita, helppoja ja ehdottoman ekologisia kasvisruokareseptejä löydät esimerkiksi täältä:

Lisää loistavia vegaanisia reseptejä löytät Soppa365-sivustolta

Vierailija

Jättitutkimuksen mukaan meidän kaikkien kannattaisi ryhtyä kasvissyöjiksi – 6 vinkkiä, joiden avulla onnistut

Vegaanisesta ruuasta saa kaikki tarvittavat vitamiinit lukuunottamatta B12. Tätä on kuitenkin lisätty kasvimaitotuotteisiin, ja se on helppoa syödä vitamiinipurkista. Ihminen on kyllä tarvinut lihaa kehittyäkseen nykypisteeseen, mutta nykyisin sen syöminen on ihmiselle turhaa. Suoran kieltäytymisen ja negatiivisen asenteen sijaan täälläkin kommentoineet ihmiset voisivat siirtää energiansa johonkin hyödylliseen, ja tutustua vaihtoehtoiseen ruokaan. Teillä ei ole mitään menetettävää, ainoastaan...
Lue kommentti