Yksi hyvä syy lisätä terveellisiä ruoka-aineita lautaselle on myös se, että se on herkullista! Kuva: Shutterstock
Yksi hyvä syy lisätä terveellisiä ruoka-aineita lautaselle on myös se, että se on herkullista! Kuva: Shutterstock

Terveellinen ruokavalio takaa tehokkaan vastustuskyvyn ja auttaa selättämään stressin.

Vaikka painonpudotukseen ei olisi tarvetta, ruokavalioon kannattaa silti kiinnittää huomiota. Terveellinen syöminen ei ainoastaan karista kiloja, vaan saa kropassa aikaan muutoksia aina hyvinvoivasta sydämestä tehokkaampaan pääkoppaan.

Women’s Health Magazine listasi 18 syytä, miksi terveellinen ruokavalio kannattaa.

1. Tulet iloisemmaksi.

Terveellinen ruoka ei vaikuta pelkästään kehoon. Sillä on yhteys myös mieleen, ja runsaasti transrasvoja, sokeria ja natriumia sisältävä ravinto on yhdistetty masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Runsaasti aminohappoja, hyviä rasvoja ja D-vitamiinia sisältävä ruokavalio sen sijaan selättää apean mielialan.

2. Älysi terävöityy.

JAMA Neurology -lehdessä julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja transrasvoja sisältävä ruokavalio saattaa vuosien varrella kutistaa aivojen kokoa. Sen sijaan hyviä rasvahappoja sisältävät ruoat – kuten kala, pähkinät ja avokado – saavat aikaan terveemmät ja paremmin toimivat aivot.

3. Suorituskykysi paranee.

Biologisella tasolla ruoka on ihmisen polttoainetta. Sen tarkoituksena on saada kroppasi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä monipuolisemmin syöt terveellistä ruokaa, sitä helpommin pystyt saavuttamaan esimerkiksi liikuntaan liittyvät tavoitteesi.

4. Nukut sikeämmin.

Kärsitkö uniongelmista? Pennsylvanian yliopiston tutkimuksen mukaan apua saattaa löytyä lautaseltasi. Esimerkiksi levottomien jalkojen syndroomasta kärsivä voi lievittää oireita lisäämällä ruokavalioonsa rautaa. Samaisen tutkimuksen mukaan huono ruokavalio saattaa myös olla kehnon unen aiheuttaja.

5. Rintasyöpäriskisi pienenee.

Yksi parhaista konsteista ehkäistä rintasyöpää on kasvispainotteinen ruokavalio. Lisää siis lautaselle täysviljaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Myös sienet ovat mainiota rintasyövän ehkäisyruokaa.

6. Stressaat vähemmän.

Ruualla on suuri vaikutus kehon stressihormonitasoihin. Esimerkiksi pistaasin sisältämä kalium auttaa vähentämään stressihormoni kortisolin määrää elimistössä. Tumma suklaa puolestaan vähentää stressiä, koska se vähentää elimistön adrenaliinin tuotantoa.

7. Tulehdusarvosi laskevat.

Kehon tulehdustilat on yhdistetty moniin vaivoihin stressistä syöpään. Onneksi terveellinen ruokavalio auttaa niihinkin. The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan täysjyvätuotteiden syöminen vähentää kehon tulehdustiloja oleellisesti. Sen sijaan sokeri ja prosessoidut viljat ylläpitävät tulehduksia.

8. Vastustuskykysi paranee.

Iskikö kevätflunssa? Ei ihmekään, jos ruokavaliosi koostuu vääristä osasista. Vältä taudit lisäämällä ruokavalioosi raaka-aineita, jotka sisältävät antioksidantteja, probiootteja ja vitamiineja. Tällaisia ovat esimerkiksi kurpitsansiemenet, tonnikala, jugurtti ja vihreä tee.

9.  Sydämesi voi paremmin.

Oikeanlainen ruokavalio saattaa auttaa sydäntäsi pysymään terveenä. Esimerkiksi kasvissyöjillä on huomattu olevan muita vähemmän sydän- ja verisuonitauteja. Myös pähkinöiden syöminen on yhdistetty alentuneeseen sydänkohtausriskiin.

10. Kehosi vahvistuu.

Vahva kroppa kaipaa rakennusaineikseen monipuolisesti erilaisia ravintoaineita. Lihasmassan ylläpitäminen on tärkeää erityisesti iän karttuessa. Normaalipainoisen naisen tulisi syödä jokaisella aterialla noin 25–35 grammaa proteiinia.

11. Hedelmällisyytesi paranee.

Omilla ruokavalinnoillaan voi vaikuttaa myös hedelmällisyyteensä. Sen kannalta hyviä valintoja ovat esimerkiksi avokado, auringonkukansiemenet, kananmunat ja tattari.

12. Osteoporoosiriskisi pienenee.

Hyvä luusto kaipaa tuekseen hyvän ruokavalion. THL:n mukaan osteoporoosin, eli luukadon, ehkäisyssä oleellisia ravintoaineita ovat kalsium ja D-vitamiini. Näitä saa erityisesti rasvalevitteistä, kalasta, kananmunista ja D-vitaminoiduista maitovalmisteista.

13. Elinikäsi pitenee.

Kaikki edellä mainitut vaikutukset johtavat pitkällä tähtäimellä yhteen tiettyyn asiaan: pidempään eliniänodotteeseen. Tutkimusten mukaan runsaasti kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä syövät ihmiset elävät keskimäärin pidempään kuin ne, joiden ruokavaliossa ei näitä asioita näy.

14. Tuotteliaisuutesi kohenee.

Onko palkankorotus mielessä? Siinä tapauksessa kannattaa huomioida tämä: Bringham Youngin yliopiston tutkimuksen mukaan terveellinen ruokavalio tekee työntekijöistä tuotteliaampia. Hyvä työteho puolestaan johtaa usein ylennykseen.

15. Suolistosi kiittää.

Vatsavaivat ovat varsin yleisiä. Miltei jokaisen mahassa möyrii, kuplii tai korventaa jossain vaiheessa elämää. Vatsavaivoja vastaan voi kuitenkin taistella oikeanlaisella ruokavaliolla. Lue vinkit suoliston kannalta parhaaseen ruokavalioon täältä.

16. Näkökykysi säilyy.

Antioksidantteja sisältävät ruoat tekevät hyvää silmillesi. Esimerkiksi Suomen omaa superfoodia mustikkaa kannattaa nauttia päivittäin, koska sen on todettu suojaavan silmiä sairauksilta ja jopa parantavan näkökykyä.

17. Ihosi hehkeytyy.

Iho on ihmisen suurin elin – ja se vaatii hehkuakseen oikeanlaisen ruokavalion. Esimerkiksi sokerin on todettu vanhentavan ihoa. Lue täältä, miten iho-ongelmat voi korjata oikealla ravinnolla.

18. Saat lisää energiaa.

Auringostakin saatava D-vitamiini on ensimmäinen askel kohti energisyyttä. Myös B-vitamiini tekee olosta terhakkaamman. Näiden lisäksi energisen olon takaajia ovat hyvät rasvat, täysjyväviljat ja proteiini.

Diabeetikko 69v

18 syytä, miksi terveellinen syöminen kannattaa (ja ei – nämä eivät liity laihduttamiseen)

Hei, olen niin kuin jänöpupu," varsinkin kesäisin." Elän marjoilla, salaateilla, niihin kuuluu kaikki syötäväksi kelpaava vihreä. Perunaa vähän, kaikenlaisia raasteita. Tummat leivät, keittoruuat, mahdollisimman vähällä sokerilla maustetut jälkiruuat, tietysti pähkinät. Kalaa silloin kun onnistun apajalle. Lihaa minimaalisen vähän. Luulen siinä sen niksin piilevän, että en ole koskaan ollut ylipanoinen, mieluumminkin hoikanpuoleinen. Kevyt on liikkua. Niin ja vielä, syön parin kolmen tunnin...
Lue kommentti