"Emme huomaa ajankulua, jos emme kiinnitä siihen huomiota" Esko Valtaoja sanoo. Kuva: Shutterstock
"Emme huomaa ajankulua, jos emme kiinnitä siihen huomiota" Esko Valtaoja sanoo. Kuva: Shutterstock

– Pitää katsoa maailmaa ja olla valveutunut kuin lapsi, niin aika ei vain kiidä ohitse, opastaa Esko Valtaoja.

Sinne meni jo elokuun ensimmäinen viikko. Tuntuuko siltä, että kesä sujahtaa ohi ennen kuin sitä ehtii edes kunnolla tajuta? Toisaalta yksi työviikko voi tuntua ikuisuudelta. Miksi ihmeessä sama aika kuluu välillä kuin siivillä ja toisinaan matelee lopputtoman hitaasti?

– Jos emme kyttää kelloa, mittaamme aikaa tapahtumilla. Mitä enemmän tapahtuu, sitä enemmän aikaa vierähtää, aikaa tutkinut avaruustutkija, professori Esko Valtaoja sanoo.

Ajan kuluminen nopeasti limittyy ajanpuutteeseen. Kun on monta rautaa tulessa, tuntuu, ettei aika riitä. Lapsena aika sen sijaan aika kuluu hitaammin. Valtaojan mukaan lapsista päivät tuntuvat pitkiltä, koska kohdattavat asiat ovat uusia.

– Lapsella on päivässä 50 uutta ja ihmeellistä asiaa, kun aikuisella sama luku tulee kuukaudessa.

Aika vilisee, jos on kivaa

Ikää enemmän ajan kulumiseen vaikuttaa kuitenkin se, onko elämässä mieluista tekemistä.

– Minulla on 91-vuotias ystävä, jolla on paljon erilaisia harrastuksia. Hauska, hyvä tekeminen kiitää ohi nopeasti ja ei pitkästy, Valtaoja kertoo.

”Rakastuneet eivät huomaa ajan kulumista ollenkaan.”

Tunteillakin on suuri vaikutus siihen, meneekö aika nopeasti vai hitaasti.

– Rakastuneet eivät huomaa ajan kulumista ollenkaan. Niin kuin Albert Einstein sanoi: Jos istuu kuuman keittolevyn päällä sekunnit tuntuvat ikuisuudelta. Jos taas pitää kaunista tyttöä kädestä, niin tunti menee hetkessä.

Tylsistyneenä 10 minuuttia voi tuntua tunnilta. Jonottaminen on tunnetusti erityisen puuduttavaa.

– Tätä voi mitata itse: arvioi, kuinka kauan kestää mielestäsi viisi minuuttia lääkärin odotushuoneessa tai Linnanmäen laitteessa. Tuntuu ihan erilaiselta.

Tekemisiään kannattaa muistella

Moni voivottelee lyhyttä kesälomaansa ja sitä, ettei aikaa riittänyt kaikkeen.

– Kannattaa miettiä, mitä kaikkea teki lomalla. Jälkeenpäin voi tuntua siltä, että on ehtinytkin tehdä paljon asioita.

Juuri ne hyvät hetket tuntuvat menevän nopeasti ohi, mutta jälkeenpäin voi havahtua niiden tärkeyteen. Menneisyyttä ei kannata murehtia, mutta voi miettiä miettiä, olisiko ajan voinut käyttää hyödyllisemmin.

– Olemme ajan vankeja. Emme voi vaikuttaa sen kulumiseen, mutta voimme hidastaa sitä tekemällä asioita, joista nautimme. On itsestä kiinni, kuinka nopeasti aika menee. Ihminen tekee itse elämänsä ja aikansa.

”Pitää olla valveutunut kuin lapsi, niin aika ei kiidä ohi.”

Aika ei hurahda ohi, jos siihen keskittyy.

– Ajasta ei saa mitään irti, jos on vaan tokkurassa. Pitää katsoa maailmaa ja olla valveutunut kuin lapsi, niin aika ei vain kiidä ohitse.

Tieteen kansantajuistajana tunnettu Valtaoja sanoo olevansa onnekas.

– Olen koko ikäni saanut tehdä sitä mitä olen halunnut. Kun tekee sitä mitä todella haluaa tehdä, aika ei mene vain ohi, vaikka kaikkeen sitä ei riittäisikään. Kun ajasta nauttii, sitä riittää yhden ihmisen tarpeisiin.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Tieteen nimessä

Lomalla tunnit kiitävät, töissä matelevat – professori Esko Valtaoja kertoo miksi

Niin jos tokkuramoodin sais päälle työaikana ja tämä herpaantumattoman kiinnostuneena olon moodin vapaa-ajaksi jäisi ongelmaksi vain tämä nukkuma-ajan pirullisen nopea eteneminen . Tuskin kuulasi pielukselle lasketunut kuni rähäkkä herätyskoneestasi velvoittaa sinut valmistautumaan toimeesi. Lapsena tylsistyi nopeammin ja myönnän itsekin heittäneeni lauseen "ei oo mitään tekemistä" varmaan jo vartin hiljaiselon masentamana, mutta toisaalta jaksoin möllöttää ongenkohoa sammumattomalla...
Lue kommentti

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.