Oops, eipäs unohdeta kevyttä venyttelyä treenin jälkeen! Kuva: Shutterstock
Oops, eipäs unohdeta kevyttä venyttelyä treenin jälkeen! Kuva: Shutterstock

Mikä on paras tapa palautua sporttailun jälkeen? Asiantuntija vinkkaa.

Kuntosalin pukuhuoneessa kuiskitaan palautumiskikoista: kylmäaltaasta ja venyttelystä, saunomisesta ja hieronnasta.

Jaahas, pitäisikö minunkin tietää aiheesta enemmän?

Tiedän kyllä, että juoksuammattilaiset suosittelevat muutaman sekunnin mittaisia venytyksiä heti lenkin jälkeen. Usain Boltin kaltaisia huippu­-urheilijoita hierotaan jokaisen treenin yhtey­dessä, mutta meillä taviksilla ei ole moiseen luksukseen varaa tai tarvetta.

Liikuntabiologi Timo Haikarainen TH-Valmennuksesta toteaa, että palautumisen määritelmän voi jakaa kahtia: aitoon palautumiseen ja palautumisen tunteeseen.

– Tärkeintä palautumisessa on hyvin suunniteltu treeni, uni, lepo, oikea ruokavalio ja mahdollisimman pieni stressi arjessa.

Sitten tulevat edellä mainitut palautumiskikkailut eli tukikeinot, kuten kylmä-kuumahoidot, hieronta, venyttely ja kompressiovaatteet.

Kipu kyllä kertoo

Kompressiovaatteiden palautumishyödyistä ei ole vahvaa näyttöä. Kylmä-kuumahoidotkaan eivät näytä nopeuttavan voiman palautumista, mutta ne voivat vaikuttaa palautumisen tunteeseen.

Eräässä tutkimuksessa kuuden viikon ajan kylmähoitoja ottanut urheilijaryhmä kehittyi ­hitaammin kuin verrokkiryhmä, joka ei ottanut hoitoja. Kylmä saattaa hillitä kehon pieniä tulehdusreaktioita, jotka ovat treenissä normaali ilmiö.

– Tulehdus on signaali keholle: sen täytyy rakentaa uutta ja kehittyä. Jos tulehdusta eli kehitystä laukaisevaa reaktiota vaimennetaan jatkuvasti, se ei ole välttämättä hyvä asia, Haikarainen sanoo.

Kylmä-kuumahoitoja ei siis kannata vetää överiksi. Kivut ja jumit ovat merkkejä siitä, että kannattaa levätä ennen seuraavaa treenikertaa.

Lue lisää: 

Liikuntaguru Tiina Vainio vinkkaa: näin palaudut aamutreenistä parhaiten

Ajoita vedenjuontisi oikein ja palaudut nopeammin