Lähteekö kipu sillä, millä se on tullutkin?

Kuntosalipäivän jälkeinen lihaskipu on yleensä merkki hyvästä treenistä, eikä siitä tarvitse olla huolissaan. Joskus jomotus kuitenkin äityy lihaksissa kovaksi ja kestää parhaimmillaan jopa kolme päivää.

Mikä avuksi? Kokosimme parhaat vinkit, joilla lihassärkyä voi helpottaa.

1. Liikunta

Kun lihakset huutavat hoosiannaa, uuden treenin tekeminen ei tunnu erityisen miellyttävältä ajatukselta. Tanskalaistutkimuksen mukaan urheilu on kuitenkin yksi parhaista konsteista helliä liikunnasta kipeytyneitä lihaksia. Kovaan salitreeniin ei palautumispäivänä kannata hypätä. Kevyt, lämmittelevä liikunta on tässä vaiheessa parasta. Kokeile esimerkiksi kymmenen minuutin kevyttä joogaa.

2. Venyttely

Älä kuitenkaan kiusaa kipeitä lihaksiasi ilman lämmittelyä. Yhdistä tämä vinkki edelliseen: joogaa ensin kymmenen minuuttia, ja sen jälkeen venyttele.

3. Putkirullaus ja hieronta

Lihasten jumiutuminen saattaa johtaa siihen, että verenkierto tietyllä kehon alueella heikkenee. Sekä hieronta että putkirullaus laittavat veren jälleen kiertämään lihaksiin.

4. Jäinen kylpy

Tämä konsti on monien ammattiurheilijoiden suosima, mutta kuntoliikkujalle ehkä hieman hätävarjelun liioittelua. Lisäksi jäihin pitäisi hypätä heti treenin jälkeen, jotta siitä saisi parhaan hyödyn irti. Kokeile kymmenen minuutin uintia viileässä vedessä treenin jälkeen.

5. Lämpöhoito

Lämpö lisää verenkiertoa kipeiden lihasten alueella. Ota siis kuuma kylpy tai mene saunaan.

6. Parasetamoli

Kaikki särkylääkkeet eivät sovellu lihaskipujen lievittäjäksi. Monet yleiset kipulääkkeet sisältävät yhdisteitä, jotka estävät lihasten paranemista. Parasetamoli ei näitä sisällä. Sitä nappaamalla kipu hellittää, mutta todellinen paraneminen ei pysähdy.

7. Inkivääri, vesimeloni ja mausteet

Lihaskipuja voi yrittää lieventää myös vatsalaukun kautta. Joidenkin tutkimusten mukaan inkiväärin nauttiminen säännöllisesti voi pienentää urheilusta aiheutuneita särkyjä. Vesimelonin aminohapot ajavat saman asian.

Monesta mausteisesta ruoasta löytyvä kapsaisiini tarjoaa myös helpotusta kipuun, koska se estää kipuviestien kulkeutumisen aivoihin.

Lähteet: Self, Women's Health Magazine, Shape, Fitness Magazine