Lenkillä voi olla yllättävän paljon väliä. Kuva: Colourbox
Lenkillä voi olla yllättävän paljon väliä. Kuva: Colourbox

Liikkuminen voi sekä ehkäistä masennusta että helpottaa sen oireita.

Lenkin tai jumpan jälkeen on hyvä mieli, sillä pitkäkestoinen liikunta vaikuttaa myös aivojen kemiaan. Tutkimukset osoittavat myös, että vähän liikkuva sairastuu masennukseen todennäköisemmin kuin paljon liikkuva.

Hiljattain päivitetyn Käypä hoito -suosituksen mukaan liikunta tehoaa masennukseen yhtä hyvin kuin terapia ja lääkehoito. Kuten Helsingin Sanomat uutisoi tammikuussa, tämä linjaus on uusi. Voi siis olla, että kun seuraavan kerran puhuu lääkärille masennuksen oireista, saa reseptin sijaan kehotuksen lähteä kävelylle.

Kansalliset Käypä hoito -suositukset laatii kotimainen lääkäriseura Duodecim yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Suositukset perustuvat tutkimusnäyttöön.

Yllättävän tehokas apu

Liikunnan vaikutuksista masennukseen on runsaasti tutkimustuloksia. Tiedetoimittaja James Clear ruotii Huffington Postin blogikirjoituksessaan tutkimusta, joka osoittaa, että liikunta hoitaa masennusta yhtä hyvin kuin masennuslääkkeet ja estää uudelleen sairastumisen jopa tehokkaammin.

Jo vuonna 2000 ilmestyneessä tutkimuksessa jaettiin masennuksesta kärsineet tutkittavat kolmeen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä söi masennuslääkkeitä, toinen söi niitä ja harrasti liikuntaa, ja kolmatta hoidettiin pelkästään liikunnalla.

Psychosomatic Medicine -lehdessä julkaistujen tutkimustulosten mukaan kaikki kolme menetelmää olivat yhtä tehokkaita masennuksen hoidossa.

Liikunta suojaa varsinkin stressin aiheuttamalta masennukselta.

Tutkittavia potilaita oli 156, ja 83 heistä toipui kokonaan masennuksesta. 16 viikon valvotun hoitojakson jälkeen nämä potilaat viettivät puoli vuotta ilman ammattilaisten hoitoa. He saivat jatkaa hoitoa omin päin tai kokeilla jotakin uutta.

Masennukseen sairastui uudestaan lääkkeillä hoidetuista potilaista 38 prosenttia, lääkkeillä ja liikunnalla hoidetuista 31 prosenttia ja pelkällä liikunnalla hoidetuista vain 8 prosenttia.

Vuonna 2014 julkaistun ruotsalaisen Karolinska Institutetin tutkimuksen mukaan liikunta suojaa varsinkin stressin aiheuttamalta masennukselta. Tutkijoiden mukaan liikunta puhdistaa kehoa aivoille haitallisista aineista, jotka pääsevät valloilleen stressin aikana. Tutkimustulokset julkaistiin Cell-tiedejulkaisussa.

Liikunta vahvistaa itsetuntoa

Ihmiset ajattelevat itsestään liikunnan jälkeen tutkitusti myönteisemmin kuin aiemmin.

Liikunta muuttaa käsitystä itsestä ja saa uskomaan, että pystyy parempaan.

James Clearin mielestä liikunnan vaikutus itsetuntoon on olennaista masennuksen hoidossa. Liikunta muuttaa käsitystä itsestä ja saa uskomaan, että pystyy parempaan, mikä auttaa masennuksesta toipuessa ja pitämään sen loitolla.

Clear ei kiistä sitä, etteikö masennuslääkitys toimisi. Hän korostaa kuitenkin, ettei lääkkeillä saa uudenlaista identiteettiä.

Mitä useammin, sen parempi

Duodecimin mukaan liikunta tehoaa sitä paremmin masennukseen, mitä raskaampaa se on ja mitä useammin sitä harrastaa.

Clearin mukaan tutkimustulokset osoittavat, että 50 minuuttia lisää liikuntaa viikossa puolittaa masennuksen riskin. Jos siis ei liiku ollenkaan, tunnin kävely viikossa puolittaa riskin. Jos taas liikkuu esimerkiksi neljä tuntia viikossa, riski puolittuu nostamalla määrä kuuteen tuntiin.

Yläraja tulee varmasti jossain vaiheessa vastaan, sillä liika on liikaa. Tutkimusten perusteella on kuitenkin selvää, että liikunta hoitaa kehon lisäksi mieltä.

Liinuli

Tämän takia liikunta auttaa masennukseen yhtä tehokkaasti kuin lääkkeet ja terapia

Kyllä jutussa vedetään mutkat suoriksi - ja linkki vei liikunnan Käypä hoito -suositukseen, ei masennuksen hoitosuositukseeen. Oikeasti masentunut ihminen ei jaksa lähteä lenkille tms., vaan yleensä tarvitaan lääkehoitoa, psykoterapiaa yms. Kun voimat alkavat palata, liikunta varmaan edesauttaa toipumisessa.
Lue kommentti
Mielenrauha

Tämän takia liikunta auttaa masennukseen yhtä tehokkaasti kuin lääkkeet ja terapia

Vedetäänköhän tässä vähä mutkia suoraksi ? Masennukseenkin voi liittyä muita mielenterveys ongelmia. Paniikkihäiriötä ym. Silloin terapia yhdistettynä lääkehoitoon toimii varmimmin. Puhun kokemuksesta. Itse olin pahimmillani niin pohjalla että liikunnasta , jota olin harrastanut jo vuosia , ei ollut apua. Ssri-lääkkeet alkoivat auttaa pikkuhiljaa. Ja ilman sivuvaikutuksia. Liikunta auttaa varmaan lievään alakuloon , mutta en usko sen yksin parantavan edes keskivaikeaa masennusta. Rimpuilin...
Lue kommentti