Kun juokset, myös aivot saavat treeniä. Kuva: Colourbox
Kun juokset, myös aivot saavat treeniä. Kuva: Colourbox

Tuore maailmallekin levinnyt suomalaistutkimus todistaa, että urheilulajeista juoksu on tehokkainta aivotreeniä.
 

Liikunnan jälkeen ajatus kulkee ja pää on kirkas, se on tuttua kaikille kuntoilijoille. Tämän vahvistaa myös tutkimus.

Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan aerobinen liikunta vaikuttaa selvästi sekä aivojen rakenteeseen että toimintaan ja vauhdittaa uusien hermosolujen syntymistä. Uusien hermosolujen syntyminen lisää erityisesti kykyä ratkaista haastavia ongelmia.

Erityisen tehokkaasti aivoja treenaa juoksu. Se lisää hermosoluja enemmän kuin esimerkiksi voimaharjoittelu tai intervallitreeni. Tutkimuksen mukaan kovatehoisella HIIT-pyrähdyksellä tai rankalla punttitreenillä aivot eivät saa samanlaista lisäbuustia kuin pitkäkestoisen juoksulenkin avulla.

Suurin vaikutus näyttäisi olevan säännöllisellä, usein toistuvalla lenkkeilyllä. Myös geeniperimä vaikuttaa: toisilla hermosoluja syntyy liikunnan aikana enemmän kuin toisilla.

The Journal of Physiologyssa julkaistu tutkimusartikkeli löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Tutkimukset osoittavat myös, että liikunta on tehokas lääke masennukseen. Vähän liikkuva sairastuu masennukseen todennäköisemmin kuin paljon liikkuva. Hiljattain päivitetyn Käypä hoito -suosituksen mukaan liikunta tehoaa masennukseen jopa yhtä hyvin kuin terapia ja lääkehoito.