Nuuksion maisema. Kuva: Shutterstock.
Nuuksion maisema. Kuva: Shutterstock.

Luonnossa retkeily tekee onnelliseksi ja selättää stressin. Esittelemme Suomen luonnon päivän kunniaksi kolme aloittelijalle sopivaa retkikohdetta.

Luonnossa on sutinaa! Lauantaina 30.8. on Suomen luonnon päivä. Kansallispuistoissa on yli 100 erilaista tapahtumaa, muun muassa metsäjoogaa. Tsekkaa omasi suomenluonnonpaiva.fistä tai lähde retkelle Nuuksioon, Liesjärvelle tai Repovedelle.

Päiväretkelle Nuuksioon

Nuuksion kansallispuisto on mainio päiväretkikohde. Nuuksiossa voi reippailla poluilla ja metsäteillä, reittejä on paljon, ja ne ovat niin hyvin opastettuja, ettei reitillä pysyvä helposti eksy. Kansallispuistossa on myös paljon nuotiokatoksia ja muita taukopaikkoja. Nuuksion maisema lampineen on yllättävän kaunis ja erämainen ollakseen ihan lähellä kaupunkia.

Hyviä aloituspaikkoja retkelle ovat Luukki, Luontokeskus Haltia ja Haukkalampi. Luukkiin ja Haltiaan pääsee bussilla perille asti, mutta Haukkalammelle on lähimmältä bussipysäkiltä kahden kilometrin kävelymatka. Jos kaipaat omaa rauhaa, suuntaa Haukkalammen maisemiin ja valitse reitti, jonka taukopaikat ovat keskimääräistä heikommin varusteltuja. Väkijoukot lampsivat yleensä helpoimpiin paikkoihin ja isoihin nuotiopaikkoihin.

Päiväretkelle Torronsuolle ja Liesjärvelle

Torronsuon ja Liesjärven kansallispuistot ovat pieniä ja sellaisina täydellisiä päiväretkikohteita. Molemmat sijaitsevat Forssan naapurissa Tammelassa. Torronsuo on nimensä mukaisesti aukea suo ja yksi Etelä-Suomen suurimmista. Kansallispuistossa on helpohkoja reittejä, joiden suo-osuuksilla kulkevat pitkospuut. Matkan varrella voi tiirailla lakkoja ja karpaloita. Älä lähde kuitenkaan liian pitkälle marjojen perään, jotta et eksy, kuten yksi marjastaja kesällä runsas vuosi sitten.

Toisella puolella kakkostietä oleva Liesjärvi ja erityisesti Kyynäränharju ovat suomalaisen järvimaiseman karkkeja. Kansallispuistossa on yli 50 kilometria metsäistä rantaviivaa luikertelemassa neljän toisiinsa liittyvän järven ja parin suolammen ympärillä. Kyynäränharju on Kyynäräjärveä erottava matala hiekkarantainen harju. Kannattaa vierailla myös tunnelmallisella Korteniemen perinnetilalla.

Liesjärvelle ja Torronsuolle on helpoin mennä omalla autolla. Bussilla pääsee viiden ja kuuden kilometrin päähän Liesjärven kansallispuistosta. Torronsuolle on ajettava 11 kilometrin matka taksilla Forssasta.

Yöretkelle Repovedelle

Repoveden kansallispuistossa Kymenlaaksossa on ehkä Suomen komeimmat kiipeilykalliot. Olhavanvuoren jylhiä jyrkänteitä kelpaa tuijotella myös, vaikka ei kiipeilisi. Kansallispuistossa on 40 kilometria retkeilyreittejä, joiden varrelta voi ihailla jyrkänteitä ja reheviä metsiä. Kansallispuistossa on useampia hyviä telttapaikkoja, kaksi laavua ja neljä maksullista varauskotaa. Olhavan laavulta on maisema Olhavanvuorelle, mutta laavu on tarkoitettu ensisijaisesti kiipeilijöille.

Repovedelle on paras mennä omalla autolla. Kouvolasta kulkeva bussi pysähtyy maateitse seitsemän kilometrin ja vesiteitse kolmen kilometrin päähän kansallispuistosta. Pysäkin kohdalla on Orilammen lomakeskus, joka järjestää kesäisin vesibussikyytejä Repovedelle.

Entä se stressi?

Siis lähteekö stressi sillä, että sompailee itsensä skutsiin, käy ehkä mielessä. Kansallispuistoihin meneminen ilman omaa autoa voi olla mutkikasta, mutta tuoreen Metsähallituksen kyselyn mukaan vaiva kannattaa. Luonnossa oleminen rauhoittaa, vie alakuloa ja stressiä ja saa unohtamaan arkiset murheet. Kyselyn mukaan retkeily lisää erityisesti ruuhkavuosia elävien naisten sekä lasten hyvinvointia. Yöretki kannattaa, sillä luonto tekee sitä enemmän hyvää, mitä pidempään siellä viipyy.

Eikö kohteista löytynyt sopivaa? Valitse omasi luontoon.fistä.

Lue myös:

Näillä retkeilykamppeilla pääset alkuun

Viiden liikkeen kuntopriiri on loistava treeni koko keholle.

Ei aikaa. Ei rahaa. Ei jumppavälineitä. Ei salijäsenyyttä. Nämä selittelyt ovat nyt turhia, sillä personal trainer Nana Heikkilä on suunnitellut kotijumpan, johon tarvitsee vain oman kehonsa ja 20 minuuttia aikaa.

Treeni sopii hyvin myös aloittelijalle.

– Jos aikasi on kortilla, voit jakaa treenin kahteen osaan. Tee yksi kierros liikkeitä ennen aamusuihkua, niin aineenvaihdunta herää ja tehostuu. Toisen kierroksen voit tehdä illalla töiden jälkeen, Nana Heikkilä vinkkaa.

Katso videolta, miten liikkeet tehdään oikein. Treeni sopii hyvin kaikille, myös aloittelijalle.

  1. Levyä kyykky + sivutaivutus
  2. Punnerrus kontallaan
  3. Lantion nosto
  4. Jalkojen dippaus vuorotellen
  5. Selän ojennus + lapaveto

Vinkki!

Tee kuntopiiri 2–3 kertaa viikossa. Säännöllisellä treenillä saat tuloksia jo parissa kuussa terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä. 3–4 treenikerralla rasvat palavat varmasti!

Kokosimme kahdeksan tapaa treenata tehokkaasti seinän avulla.

Kehonpainotreeni on sekä trendikästä että tehokasta. Joskus lattialla kieriminen voi kuitenkin kyllästyttää tai mielikuvitus lyödä tyhjää. Treeniliikkeitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin vaihtaa, harjoitteli sitten kuntosalilaitteilla tai oman kehon painolla. 

Vaihtelua ja tarpeen mukaan joko lisätehoa tai helpotusta treeniin voi tuoda seinä. Eikä nyt puhuta mistään erityisestä kiipeily- tai treeniseinästä, vaan ihan mistä tahansa tavallisesta seinästä kotona tai muussa kuntoilupaikassa. 

Kokosimme kahdeksan tapaa hyödyntää seinää kehonpainoharjoittelussa.

  1. Istahda ilmaan. Selkä seinää vasten tyhjän päällä istuminen on seinän avulla tehtävän kehonpainotreenin klassikko, jolla saa takuuvarmasti reisilihakset polttelemaan. Tarkista tekniikka HIIT-treenin ohjeista ja kokeile, kuinka kauan jaksat istua. 
  2. Lankuta seinää vasten. Aina hyödyllinen lankutus saa uutta haastetta, kun jalat nostetaan seinälle. Kylkiä vahvistava sivulankku sopii erityisen hyvin jalat seinällä tehtäväksi. 
    Lisää vaihtelua ja haastetta seinällä tehtävään lankkuun saa irrottamalla toisen jalan seinästä.
  3. Vuorikiipeile. Tehokas vuorikiipeilijä-liike vie nopeasti mehut kovemmastakin treenaajasta, varsinkin, jos jalat nostaa seinälle. Katso videolta, miten liike tehdään seinää vasten.
  4. Mene kulmaksi. Käsilläseisonta lantio 90 asteen kulmassa ei vaadi yhtä paljon taitoja kuin varsinainen käsilläseisonta, mutta kova treeni on silti taattu. Liike tehdään asettamalla jalkapohjat seinää vasten ja kädet sopivan kauas seinästä niin, että lantio on 90 asteen kulmassa. Jalat, kädet ja selkä on tarkoitus pitää mahdollisimman suorina. 
  5. Lisää tehoja kulmaan. Edellä esitellyssä kulma-asennossa voi myös kyykätä jaloilla tai punnertaa käsillä – jälkimmäinen on jo hyvin vaativaa treeniä lihaksille ja kehonhallinnalle. 
    Kulmakäsilläseisonnassa kyykkääminen treenaa myös käsiä.
  6. Kyykkää yhdellä jalalla. Yhden jalan kyykky helpottuu jalkalihasten kannalta inhimilliselle tasolle mutta tarjoaa sopivasti tasapainohaastetta, kun toisen jalan jalkapohjan nostaa seinälle. Rauhallisuus on valttia tässä harjoituksessa.
    Yhden jalan kyykyt harjoittavat sekä voimaa että tasapainoa.
  7. Punnerra helpommin. Punnerrus on erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen liike, mutta oikealla tekniikalla ja jalat suorina tehtynä se on monelle liian raskas. Kevyemmän version liikkeestä saa, kun punnertaakin seisaallaan kädet seinää vasten. Mitä pienemmässä kulmassa vartalo on lattiaan nähden, sen raskaampi punnerrus on.
  8. Kävele seinää vasten. Käsilläseisonta selkä seinää vasten on perinteinen tapa harjoitella käsilläseisontaa. Paremmin käsilläseisontaa ja lihaskuntoa kuitenkin saa harjoitettua, kun seisoo käsillään vatsa eikä selkä seinää vasten. Aloita lankkuasennosta jalkapohjat seinällä ja kävele askel kerrallaan käsiä kohti seinää ja jalkoja ylöspäin seinää pitkin niin, että lopulta olet melkein käsilläseisonnassa. Kävele sitten takaisin alas lankkuasentoon. Vatsa on syytä pitää tiukkana koko liikkeen ajan. 
     

    #wallworkout 두 번째 with @ballet_jy 벽이 있는 곳이면 어디서든 가능한 전신운동👍🏼 친구와 연인과 함께 해보세요💕 꿀잼에 건강은 덤으로👏🏼💪🏼

    Henkilön 도곡동치과 양재역치과 양재치과 치과의사 닥터홍 치아교정 (@dr.hong_) jakama julkaisu

    Selän pitäminen suorana on jalat seinällä treenatessa tärkeää.